Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 6
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
- bemutatni a változásmenedzsment legfontosabb elméleteit, amelyek elősegítik a mélyreható változtatások természetének mélyebb megértését; - megismertetni azokat az alapvető problémaelemzési, döntési és megvalósítási módszereket, amelyek megkönnyítik a mélyreható változtatások véghezvitelét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a változásmenedzsment alapfogalmait,
- ismeri a problémaelemzés néhány alaptechnikáját,
- ismeri a döntéselmélet alapkoncepcióit és a döntéselemzés néhány alaptechnikáját,
- ismeri a morfogenetikus változtatások bevezetésének legfontosabb tapasztalati tudnivalóit és néhány diagnosztikai módszerét,
- ismeri a szervezetek változásra való képességének néhány fontos elméletét és vizsgálati módszerét.
Képesség
- Képes szisztematikus problémaelemzésben való részvételre,
- képes rendszerszemléletű döntéselőkészítésben való részvételre,
- képes morfogenetikus változtatások bevezetésében való részvételre,
- képes a szervezetek változtatási kpességének vizsgálatára.
Attitűd
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- szisztematikus, rendszerszemléletű gondolkodásra törekszik,
- nyitott a szakterület új eredményeinek befogadására
- együttműködésre törekszik multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végez részfeladatokat a problémák elemzésében,
- önállóan végez részfeladatokat a döntések előkészítésében,
- önállóan végez részfeladatokat morfogenetikus változtatások bevezetésében,
- önállón alkalmaz egyes diagnosztikai módszereket.
Oktatásmódszertan
Előadások, esettanulmányok feldolgozásával illusztrálva.
Tanulástámogató anyagok
- Pataki B.: Változásmenedzsment (letölthető oktatási segédlet, BME GTK MVT, 2019)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy írásbeli vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) 45 perces, 100 pontos írásbeli vizsga A vizsga elemei: Változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga : 100%
- összesen: 100%
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100-100 |
Jeles | 89–94 |
Jó | 76–88 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
vizsgafelkészülés | 34 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A változásmenedzsment alapfogalmai és elvi hibalehetőségei |
2. | Szaggatott egyensúly-paradigma, kongruenciamodel |
3. | Változásmenedzselés és problémamegoldás: a problémamegoldás alapfogalmai és folyamatának lépései, együttmű-ködés külső tanácsadókkal |
4. | Problémaelemzés: a problémaelemzés lépései, a probléma azonosítása, a probléma okainak feltárása, Pareto-elemzés |
5. | Döntés I.: a döntéstan fő területei, a döntés alapmodellje, a döntés lépései, a világállapotok ismerete |
6. | Döntés II.: döntési változatok kialakítása, brainstorming, benchmarking |
7. | Döntés III.: döntési szempontrendszer kidolgozása, a döntési változatok öszehasonlító értékelése: Franklin-mérleg, PCI, hatásmátrix, kvantitatív MCDA |
8. | Döntés IV.: a döntés meghozatala, programozott és programozatlan döntések, szavazási paradoxonok |
9. | Döntéseink racionalitása I.: a racionális döntés axiómái, szubsztanciális és procedurális racionalitás, korlátozott racionalitás, metaracionalitás, intuitív racionalitás, kváziracionalitás, tapogatózó döntéshozatal |
10. | Döntéseink racionalitása II.: problémamegjelenítési és ítéletalkotási érzékcsalódások |
11. | Megvalósítás I.: a megvalósítás lépései, a változtatás erőterének elemzése, döntés utáni racionalizálás |
12. | Megvalósítás II.: a változtatás motiválásának teendői, az átmenet menedzselésének teendői, a változtatás politikai dinamikája formálásának teendői |
13. | Megvalósítás III.: a változás fogadtatása, a megvalósítás felülvizsgálata |
14. | A változásra képes, dinamikus szervezet |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.