Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20A019
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Pataki Béla
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
pataki.bela@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 6

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Menedzsment alapjai - BMEGT20A005
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

Bemutatni a változásmenedzsment, a rendszerszemléletű problémamegoldás legfontosabb elméleteit, amelyek elősegítik a mélyreható változtatások természetének mélyebb megértését. Megismertetni azokat az alapvető problémaelemzési, döntési és implementálási módszereket, amelyek megkönnyítik a mélyreható változtatások véghezvitelét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a változásmenedzsment alapfogalmait, alapkoncepcióit.
  2. Ismeri a problémaelemzés legfontosabb módszereit.
  3. Ismeri a döntéselmélet alapfogalmait, alapkoncepcióit.
  4. Ismeri a döntéselemzés legfontosabb módszereit.
  5. Ismeri a döntések racionalitásának legfontosabb korlátait, irracionális csapdáit.
  6. Ismeri a változtatások bevezetését akadályozó leggyakoribb problémák típusait.
  7. Ismeri a folyton változó (ECO) és átmeneti előnyöket szerző vállalatok jellemzőit.
Képesség
  1. Alkalmazni képes a problémaelemzés legfontosabb módszereit.
  2. Alkalmazni képes a döntéselemzés legfontosabb módszereit.
  3. Képes felismerni a döntések racionalitásának legfontosabb korlátait, csapdáit.
  4. Képes elkerülni a döntések legfontosabb irracionális csapdáit.
  5. Tudja kezelni a változtatások bevezetését akadályozó leggyakoribb problémákat.
  6. Részt tud venni folyton változó (ECO), átmeneti előnyöket szerző vállalat kialakításában és munkájában.
Attitűd
  1. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott a szakterület új eredményeinek befogadására.
  2. Szisztematikus, rendszerszemléletű problémamegoldó gondolkodásra törekszik.
  3. Igyekszik minél több gyakorlati tapasztalatot szerezni problémák elemzésében.
  4. Igyekszik minél több gyakorlati tapasztalatot szerezni döntések előkészítésében.
  5. Igyekszik minél több gyakorlati tapasztalatot szerezni változtatások implementálásában.
  6. Igyekszik minél több gyakorlati tapasztalatot szerezni folyton változó (ECO), átmeneti előnyöket szerző vállalat kialakításában és munkájában.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végez részfeladatokat a problémák elemzésében.
  2. Önállóan végez részfeladatokat a döntések előkészítésében.
  3. Önállóan végez részfeladatokat változtatások bevezetésének előmozdításában, csapdáinak elkerülésében.
  4. Önállón végez részfeladatokat vállalata folyton változó (ECO), átmeneti előnyöket szerző tulajdonságainak kialakításában.

Oktatásmódszertan

Előadások, esettanulmányok feldolgozásával illusztrálva.

Tanulástámogató anyagok

  • Pataki B.: Change Management (downloadable lecture notes, BME GTK MVT, 2024)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy írásbeli vizsgával zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) 45 perces, 100 pontos írásbeli vizsga A vizsga elemei: Változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga : 100
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 89–94
76–88
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
folyamatos tanulás 28
vizsgafelkészülés 34
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A változásmenedzsment alapfogalmai és elvi hibalehetőségei
2. Szaggatott egyensúly-paradigma, kongruenciamodel
3. Változásmenedzselés és problémamegoldás: a problémamegoldás alapfogalmai és folyamatának lépései, együttmű-ködés külső tanácsadókkal
4. Problémaelemzés: a problémaelemzés lépései, a probléma azonosítása, a probléma okainak feltárása, Pareto-elemzés
5. Döntés I.: a döntéstan fő területei, a döntés alapmodellje, a döntés lépései, a világállapotok ismerete
6. Döntés II.: döntési változatok kialakítása, brainstorming, benchmarking
7. Döntés III.: döntési szempontrendszer kidolgozása, a döntési változatok öszehasonlító értékelése: Franklin-mérleg, PCI, hatásmátrix, kvantitatív MCDA
8. Döntés IV.: a döntés meghozatala, programozott és programozatlan döntések, szavazási paradoxonok
9. Döntéseink racionalitása I.: a racionális döntés axiómái, szubsztanciális és procedurális racionalitás, korlátozott racionalitás, metaracionalitás, intuitív racionalitás, kváziracionalitás, tapogatózó döntéshozatal
10. Döntéseink racionalitása II.: problémamegjelenítési és ítéletalkotási érzékcsalódások
11. Megvalósítás I.: a megvalósítás lépései, a változtatás erőterének elemzése, döntés utáni racionalizálás
12. Megvalósítás II.: a változtatás motiválásának teendői, az átmenet menedzselésének teendői, a változtatás politikai dinamikája formálásának teendői
13. Megvalósítás III.: a változás fogadtatása, a megvalósítás felülvizsgálata
14. A változásra képes, dinamikus szervezet

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.