Célkitűzések
Bemutatni a változásmenedzsment, a rendszerszemléletű problémamegoldás legfontosabb elméleteit, amelyek elősegítik a mélyreható változtatások természetének mélyebb megértését. Megismertetni azokat az alapvető problémaelemzési, döntési és implementálási módszereket, amelyek megkönnyítik a mélyreható változtatások véghezvitelét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a változásmenedzsment alapfogalmait, alapkoncepcióit.
- Ismeri a problémaelemzés legfontosabb módszereit.
- Ismeri a döntéselmélet alapfogalmait, alapkoncepcióit.
- Ismeri a döntéselemzés legfontosabb módszereit.
- Ismeri a döntések racionalitásának legfontosabb korlátait, irracionális csapdáit.
- Ismeri a változtatások bevezetését akadályozó leggyakoribb problémák típusait.
- Ismeri a folyton változó (ECO) és átmeneti előnyöket szerző vállalatok jellemzőit.
Képesség
- Alkalmazni képes a problémaelemzés legfontosabb módszereit.
- Alkalmazni képes a döntéselemzés legfontosabb módszereit.
- Képes felismerni a döntések racionalitásának legfontosabb korlátait, csapdáit.
- Képes elkerülni a döntések legfontosabb irracionális csapdáit.
- Tudja kezelni a változtatások bevezetését akadályozó leggyakoribb problémákat.
- Részt tud venni folyton változó (ECO), átmeneti előnyöket szerző vállalat kialakításában és munkájában.
Attitűd
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott a szakterület új eredményeinek befogadására.
- Szisztematikus, rendszerszemléletű problémamegoldó gondolkodásra törekszik.
- Igyekszik minél több gyakorlati tapasztalatot szerezni problémák elemzésében.
- Igyekszik minél több gyakorlati tapasztalatot szerezni döntések előkészítésében.
- Igyekszik minél több gyakorlati tapasztalatot szerezni változtatások implementálásában.
- Igyekszik minél több gyakorlati tapasztalatot szerezni folyton változó (ECO), átmeneti előnyöket szerző vállalat kialakításában és munkájában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végez részfeladatokat a problémák elemzésében.
- Önállóan végez részfeladatokat a döntések előkészítésében.
- Önállóan végez részfeladatokat változtatások bevezetésének előmozdításában, csapdáinak elkerülésében.
- Önállón végez részfeladatokat vállalata folyton változó (ECO), átmeneti előnyöket szerző tulajdonságainak kialakításában.
Oktatásmódszertan
Előadások, esettanulmányok feldolgozásával illusztrálva.
Tanulástámogató anyagok
- Pataki B.: Change Management (downloadable lecture notes, BME GTK MVT, 2024)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy írásbeli vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) 45 perces, 100 pontos írásbeli vizsga A vizsga elemei: Változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga : 100
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 89–94 |
Jó | 76–88 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Ismételt vizsga az aktuális TVSz szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
folyamatos tanulás | 28 |
vizsgafelkészülés | 34 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A változásmenedzsment alapfogalmai és elvi hibalehetőségei |
2. | Szaggatott egyensúly-paradigma, kongruenciamodel |
3. | Változásmenedzselés és problémamegoldás: a problémamegoldás alapfogalmai és folyamatának lépései, együttmű-ködés külső tanácsadókkal |
4. | Problémaelemzés: a problémaelemzés lépései, a probléma azonosítása, a probléma okainak feltárása, Pareto-elemzés |
5. | Döntés I.: a döntéstan fő területei, a döntés alapmodellje, a döntés lépései, a világállapotok ismerete |
6. | Döntés II.: döntési változatok kialakítása, brainstorming, benchmarking |
7. | Döntés III.: döntési szempontrendszer kidolgozása, a döntési változatok öszehasonlító értékelése: Franklin-mérleg, PCI, hatásmátrix, kvantitatív MCDA |
8. | Döntés IV.: a döntés meghozatala, programozott és programozatlan döntések, szavazási paradoxonok |
9. | Döntéseink racionalitása I.: a racionális döntés axiómái, szubsztanciális és procedurális racionalitás, korlátozott racionalitás, metaracionalitás, intuitív racionalitás, kváziracionalitás, tapogatózó döntéshozatal |
10. | Döntéseink racionalitása II.: problémamegjelenítési és ítéletalkotási érzékcsalódások |
11. | Megvalósítás I.: a megvalósítás lépései, a változtatás erőterének elemzése, döntés utáni racionalizálás |
12. | Megvalósítás II.: a változtatás motiválásának teendői, az átmenet menedzselésének teendői, a változtatás politikai dinamikája formálásának teendői |
13. | Megvalósítás III.: a változás fogadtatása, a megvalósítás felülvizsgálata |
14. | A változásra képes, dinamikus szervezet |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Pataki Béla | egyetemi docens | pataki.bela@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.