Programme: BA in Management and Business Administration
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 6
Programme: BA in International Business
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Objectives
To present the most important theories of change management and systems thinking based problem solving, which promote a deeper understanding of major changes. To acquaint with the basic methods of problem analysis, decision making and implementation, which facilitate the accomplishing of major changes.
Academic results
Knowledge
- Knows the basic terms and concepts of change management.
- Knows the most important methods of problem analysis.
- Knows the basic terms and concepts of decision theory.
- Knows the most important methods of decision analysis.
- Knows the most important limitations and irrational traps of the rationality of decisions.
- Knows the most common types of problems that prevent the implementation of changes.
- Knows the characteristics of companies that are constantly changing (ECO) and gain transient advantages.
Skills
- Can apply the most important methods of problem analysis.
- Can apply the most important methods of decision analysis.
- Able to recognize the most important limitations and traps of the rationality of decisions.
- Able to avoid the most important irrational traps of decisions.
- Can deal with the most common problems that prevent the implementation of changes.
- Can participate in the development and work of a company that is constantly changing (ECO) and that gains transient benefits.
Attitude
- Expands his knowledge through continuous knowledge acquisition, he is open to receiving new results in the field.
- Strives for systematic, systems-based problem-solving thinking.
- Tries to gain as much practical experience as possible in analyzing problems.
- Tries to gain as much practical experience as possible in the preparation of decisions.
- Tries to gain as much practical experience as possible in implementing changes.
- Tries to gain as much practical experience as possible in the development and work of a company that is constantly changing (ECO) and that gains temporary benefits.
Independence and responsibility
- Performs sub-tasks independently in the analysis of problems.
- Performs sub-tasks independently in decision analysis.
- Independently performs sub-tasks in promoting the implementation of changes and avoiding traps.
- Tries to gain as much practical experience as possible in the creation and work of a company that is constantly changing (ECO) and that gains transient advantages.
Teaching methodology
Lectures, illustrated with processing case studies.
Materials supporting learning
- Pataki B.: Change Management (downloadable lecture notes, BME GTK MVT, 2024)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy írásbeli vizsgával zárul.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) 45 perces, 100 pontos írásbeli vizsga A vizsga elemei: Változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga : 100
- összesen: 100
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 89–94 |
Good | 76–88 |
Satisfactory | 63–75 |
Pass | 50–62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
retake exam
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
folyamatos tanulás | 28 |
vizsgafelkészülés | 34 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.05.2024.
Topics covered during the term
In order to achieve the learning outcomes set out in point 2.2, the course consists of the following thematic blocks.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A változásmenedzsment alapfogalmai és elvi hibalehetőségei |
2. | Szaggatott egyensúly-paradigma, kongruenciamodel |
3. | Változásmenedzselés és problémamegoldás: a problémamegoldás alapfogalmai és folyamatának lépései, együttmű-ködés külső tanácsadókkal |
4. | Problémaelemzés: a problémaelemzés lépései, a probléma azonosítása, a probléma okainak feltárása, Pareto-elemzés |
5. | Döntés I.: a döntéstan fő területei, a döntés alapmodellje, a döntés lépései, a világállapotok ismerete |
6. | Döntés II.: döntési változatok kialakítása, brainstorming, benchmarking |
7. | Döntés III.: döntési szempontrendszer kidolgozása, a döntési változatok öszehasonlító értékelése: Franklin-mérleg, PCI, hatásmátrix, kvantitatív MCDA |
8. | Döntés IV.: a döntés meghozatala, programozott és programozatlan döntések, szavazási paradoxonok |
9. | Döntéseink racionalitása I.: a racionális döntés axiómái, szubsztanciális és procedurális racionalitás, korlátozott racionalitás, metaracionalitás, intuitív racionalitás, kváziracionalitás, tapogatózó döntéshozatal |
10. | Döntéseink racionalitása II.: problémamegjelenítési és ítéletalkotási érzékcsalódások |
11. | Megvalósítás I.: a megvalósítás lépései, a változtatás erőterének elemzése, döntés utáni racionalizálás |
12. | Megvalósítás II.: a változtatás motiválásának teendői, az átmenet menedzselésének teendői, a változtatás politikai dinamikája formálásának teendői |
13. | Megvalósítás III.: a változás fogadtatása, a megvalósítás felülvizsgálata |
14. | A változásra képes, dinamikus szervezet |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|