Programme: Business administration and management Bachelor’s Programme from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 6
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2018/19/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2020/21/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2022/23/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Objectives
- to present the most important theories of change management, which promote a deeper understanding of profound changes; - to acquaint with the basic methods of problem analysis, decision-making and implementation, which facilitate the implementation of profound changes
Academic results
Knowledge
- Know the basic concepts of change management,
- Are familiar with some basic techniques of problem analysis,
- Are familiar with the basic concepts of decision theory and some basic techniques of decision analysis,
- Are familiar with the main empirical knowledge of the introduction of morphogenetic changes and some diagnostic methods,
- Are familiar with some important theories and methods of testing the ability of organizations to change.
Skills
- Are able to participate in systematic problem analysis,
- Are able to participate in system-based decision-making,
- Are able to participate in the introduction of morphogenetic changes,
- Are able to examine the ability of organizations to change.
Attitude
- Expand their knowledge by continuous acquisition of knowledge,
- Strive for systematic thinking,
- Are open to accommodating new results in the field
- Seek collaboration in multidisciplinary teamwork
Independence and responsibility
- Perform subtasks independently in problem analysis,
- Independently perform subtasks in the preparation of decisions,
- Independently perform subtasks in introducing morphogenetic changes,
- Independently apply certain diagnostic methods.
Teaching methodology
Lectures, illustrated with processing case studies.
Materials supporting learning
- Pataki B.: Változásmenedzsment (letölthető oktatási segédlet, BME GTK MVT, 2019)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy írásbeli vizsgával zárul.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) 45 perces, 100 pontos írásbeli vizsga A vizsga elemei: Változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga : 100%
- összesen: 100%
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100-100 |
Very good | 89–94 |
Good | 76–88 |
Satisfactory | 63–75 |
Pass | 50–62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
vizsgafelkészülés | 34 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.10.2021.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A változásmenedzsment alapfogalmai és elvi hibalehetőségei |
2. | Szaggatott egyensúly-paradigma, kongruenciamodel |
3. | Változásmenedzselés és problémamegoldás: a problémamegoldás alapfogalmai és folyamatának lépései, együttmű-ködés külső tanácsadókkal |
4. | Problémaelemzés: a problémaelemzés lépései, a probléma azonosítása, a probléma okainak feltárása, Pareto-elemzés |
5. | Döntés I.: a döntéstan fő területei, a döntés alapmodellje, a döntés lépései, a világállapotok ismerete |
6. | Döntés II.: döntési változatok kialakítása, brainstorming, benchmarking |
7. | Döntés III.: döntési szempontrendszer kidolgozása, a döntési változatok öszehasonlító értékelése: Franklin-mérleg, PCI, hatásmátrix, kvantitatív MCDA |
8. | Döntés IV.: a döntés meghozatala, programozott és programozatlan döntések, szavazási paradoxonok |
9. | Döntéseink racionalitása I.: a racionális döntés axiómái, szubsztanciális és procedurális racionalitás, korlátozott racionalitás, metaracionalitás, intuitív racionalitás, kváziracionalitás, tapogatózó döntéshozatal |
10. | Döntéseink racionalitása II.: problémamegjelenítési és ítéletalkotási érzékcsalódások |
11. | Megvalósítás I.: a megvalósítás lépései, a változtatás erőterének elemzése, döntés utáni racionalizálás |
12. | Megvalósítás II.: a változtatás motiválásának teendői, az átmenet menedzselésének teendői, a változtatás politikai dinamikája formálásának teendői |
13. | Megvalósítás III.: a változás fogadtatása, a megvalósítás felülvizsgálata |
14. | A változásra képes, dinamikus szervezet |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|