I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FELNŐTTEK SZAKKÉPZÉSE ÉS A GAZDASÁG
Azonosító
BMEGT51M106
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. habil. Kálmán Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.559/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-től.

Célkitűzések

Az általános iskolába belépő gyerekek 65%-ának olyan munkája lesz, ami ma még nem is létezik! (World Economic Forum 2017) Az elmúlt években lezajlott paradigmaváltási átalakulásoknak köszönhetően jelenleg a fejlődési-változási görbe „metastabilis” pontján vagyunk. - “Az egész életen át tartó tanulás lehetőségeinek megteremtése”, a 4.0 Ipari Forradalom korszakának kialakulása forradalmi változást hozott az oktatási intézmények és az egyének életében. Az egyetemek szerepe a folyamatos és beágyazott elköteleződés: társadalmi felelősségvállalás, minőség javítása, teljesítmény fokozása, valamint a „legjobb érték” a saját értékét felismerő, elfogadó és fejlesztő emberi erőforrás. A stratégiai gondolkodás mindig azzal a kérdéssel kezdődik, hogy mi lenne akkor, ha semmit sem tennénk? Milyen változások következnének be beavatkozás nélkül? Milyen mértékűek és irányúak a jelenlegi folyamatok, milyen gyorsak a különféle változások? Melyek azok az értékek és érdekek, amelyek nem engedik, hogy elégedettek legyünk a jelenlegi változások gyorsaságával, elterjedésével, irányával és nagyságával. A kurzus célja annak bemutatása, megismertetése, hogy az” Életen át tartó tanulás” paradigmaváltás hatására a folyamatos felnőtt képzés, átképzés, továbbképzés, hogyan befolyásolja a karrier lehetőségeket, a pályaképek alakulását. Hogyan változik a szakképzés rendszere, ha a képzési és kimeneti követelmények tanulási eredményalapúak lesznek? Milyen új szakmák prognosztizálhatók? Milyen hatása lesz a negyedik Ipari Forradalomnak a gazdaságra? Mit jelent a digitális forradalom a gazdaságban? Mára a tanulási eredményalapú gondolkodásmód dominál a kompetenciák kifejlesztésénél.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pedagógia, andragógia, gerontagógia fogalmait, tudományos kapcsolódásait.
  2. Ismeri a szakképzés változásának főbb mérföldköveit.
  3. Ismeri a 4.0 Ipari Forradalom fogalmát és az arra épülő stratégiát.
  4. Ismeri a felnőtt át- és továbbképzés fogalmát, a megváltozott felnőttképzési programok szerepét.
Képesség
  1. Képes saját tanulási tevékenységének önálló elemzésére és fejlesztésére.
  2. Képes önmaga és , kollégáinak tanulását elemezni és fejleszteni.
  3. Képes a tanulási eredményalapú tervezést elkészíteni
  4. Képes értelmezni az oktatás szerepét a gazdasági menedzsment és a kommunikáció szempontjából.
  5. Képes értelmezni a gazdasági fejlődés és a felnőttképzés változásának összefüggéseinek értelmezésére
  6. Képes csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés irányítására.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező:
  • Szakképzés 4.0 Stratégia : https://www.nive.hu/Downloads/Hirek/DL.php?f=szakkepzes-4.0.pdf
  • Farkas Éva : https://mek.oszk.hu/15300/15399/
  • A felnőttek szakképzése és a gazdaság témakörhöz Benedek András: http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/277/477
  • https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_az_europai_es_hazai_szakkepzesi_rendszer_fejlodesenek_tendenciai/ES/sesjbx2g.htm
  • Farkas Éva: http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/219/357
  • CEDEFOP (2018): Skills forecast trend and challenges to 2030. http://www.cedefop.europa.eu/files/3077_en.pdf https://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en/analytical_highlights/skills-forecast-key-eu-trends-2030#_skills_forecast__key_eu_trends_to_2030
  • Kálmán Anikó : Az oktatástól az önálló tanulásig.(2009) Budapest. Tanulástámogató. https://edu.gtk.bme.hu/pluginfile.php/56553/mod_resource/content/1/Oktatastol%20az%20%C3%B6nallo%20tanulasig.pdf
  • Ajánlott:
  • https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_az_europai_es_hazai_szakkepzesi_rendszer_fejlodesenek_tendenciai/ES/sesjbx2g.htm
  • http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/27/1/SIMONICS_Szakkepzes_es_gazdasag.pdf
  • http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/24/1/SIMONICS_Felnottek_szakkepzese.pdf
  • https://www.cedefop.europa.eu/de/news-and-press/news/scenarios-european-vocational-education-and-training-21st-century
  • Andor László (2018): A digitalizáció és a munka világa. Mi várható a robotforradalom után? Magyar Tudomány, 1. szám. https://mersz.hu/hivatkozas/matud_110#matud_110
  • Farkas Éva (2019): A tanulási eredmény alapú Erasmus+ projektek hatása a gazdasági elvárásoknak megfelelni képes szakképzésre https://tka.hu/docs/palyazatok/a-tanulasi-eredmeny-alapu-erasmus-projektek-hatasa-a-gazdasagi-elvarasoknak-megfelelni-kepes-szakkepzesre1902010934.pdf
  • ManpowerGroup (2016): The Skill Revolution. Digitization and why skills and talent matter. https://www.manpowergroup.com/wps/wcm/connect/5943478f-69d4-4512-83d8-36bfa6308f1b/MG_Skills_Revolution_lores.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=5943478f-69d4-4512-83d8-36bfa6308f1b
  • McKinsey&Company (2018): Transforming our jobs: automation in Hungary. https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Hungary/Our%20Insights/Transforming%20our%20jobs%20automation%20in%20Hungary/Automation-report-on-Hungary-EN-May24.ashx
  • Molnár Gyöngyvér - Turcsányi-Szabó Márta - Kárpáti Andrea (2020): Digitális forradalom az oktatásban – perspektívák és dilemmák. Magyar Tudomány 1. szám https://mersz.hu/hivatkozas/matud_f33259#matud_f33259
  • World Economic Forum (2018): The Future of Jobs Report http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf
  • https://www.youtube.com/watch?v=lRruiCCxjJA&t=11s
  • https://www.youtube.com/watch?v=de3xsdXNTpo&t=8s
  • https://www.youtube.com/watch?v=jYxcycE128o&t=311s
  • https://statisztika.mer.gov.hu/
  • http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/219/357
  • https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372274
  • http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/277/477
  • https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_az_europai_es_hazai_szakkepzesi_rendszer_fejlodesenek_tendenciai/ES/sesjbx2g.htm
  • http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/27/1/SIMONICS_Szakkepzes_es_gazdasag.pdf
  • http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/24/1/SIMONICS_Felnottek_szakkepzese.pdf

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év végi vizsgával záródik . Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) vizsgával zárul a tantárgy

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • folyamatos aktív részvétel az órákon: 10%
  • csoportmunkában való részvétel: 10%
  • félév végén vizsga : 80%
  • összesen: 100%

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87–100
75–87
Közepes 62–75
Elégséges 41–62
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

1) A szóbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
zh-ra történő felkészülés
egyéb felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020.06.30-án, érvényes 2020.09.01-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Előadások témái
1. Pedagógia, Andragógia, Gerontagógia
2. Lifelong learning Paradigmaváltás
3. A FELNŐTTKÉPZÉS ÉS SZAKKÉPZÉS ÚJ RENDSZERE(2020) (képzési és kimeneti követelmények) tanulási eredmény alapúak lesznek, így a tanulási eredmény alapú szemlélet, gondolkodásmód )
4. SZAKKÉPZÉS 4.0 STRATÉGIA. Hogyan alakítja át a negyedik ipari forradalom a gazdaságot és ennek milyen hatása van az oktatásra.
5. A SZAKKÉPZÉS és új szakmák.
6. Tanulási eredmény alapú szemlélet és gondolkodásmód.
7. A digitalizáció és a munka világa. Mi várható a robotforradalom után?
8. SZAKMAI OKTATÁS ÉS KÉPZÉS. A tanulási eredmény alapú Erasmus+ projektek hatása a gazdasági elvárásoknak megfelelni képes szakképzésre https://tka.hu/docs/palyazatok/a-tanulasi-eredmeny-alapu-erasmus-projektek-hatasa-a-gazdasagi-elvarasoknak-megfelelni-kepes-szakkepzesre1902010934.pdf
9. A felnőttképzés 1989 és 2013 közötti áttekintés a gazdasági folyamatokkal együtt.
10. FELNŐTTKÉPZÉS 2020-tól (új jogszabályi környezet)
11. A felnőttképzési programok fejlesztéséről
12. A felnőttek szakképzése és a gazdaság (Szakképzés a gazdasági környezet változásában:trendek, tendenciák, változások)
13. A felnőttképzés és gazdaság (Munkaerőpiaci igények, kompetenciák, projektek)
14. Nemzetközi kontextus ,trendek (World Economic Fórum; OECD)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanzék vezetője hagyja jóvá.