Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A 21. századi gazdasági, technológiai és munkaerőpiaci változások és az egész életen át tartó tanulás lehetőségeinek megteremtése forradalmi változást hozott a felnőttek tanulását illetően. A kurzus célja e változások és hatások megismerése és elemzése a következő kérdéseket vizsgálva: Milyen hatása van a negyedik Ipari Forradalomnak a gazdaságra és a munkaerőpiacra? Milyen új szakmák és készségigények prognosztizálhatók? Hogyan változnak az igények, lehetőségek és a gyakorlat a felnőttek folyamatos képzése, átképzése, továbbképzése tekintetében?
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a pedagógia, andragógia, gerontagógia, lifelong learning fogalmait, tudományos kapcsolódásait.
- Ismeri a 4.0 Ipari Forradalom és a 21. századi kompetenciák fogalmát.
- Ismeri a felnőtt át- és továbbképzés fogalmát, a megváltozott felnőttképzési programok szerepét.
- Ismeri a hazai felnőttképzési rendszer fő jellemzőit és a felnőttek tanulását ösztönző és támogató szakpolitikát és eszközöket.
- Ismeri az Európai Unió felnőttek tanulására vonatkozó szakpolitikai dokumentumait és támogató eszközeit.
Képesség
- Képes saját tanulási tevékenységének önálló elemzésére és fejlesztésére.
- Képes értelmezni a gazdasági fejlődés és a felnőttképzés változásának összefüggéseit.
- Képes a tanulási eredmény alapú képzéstervezésre.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó a neveléstudomány és oktatáskutatás új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladott tananyag feldolgozását.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában készített feladatok
Tanulástámogató anyagok
- Magyar nyelvű irodalom:
- Magyar Tudomány. Tematikus összeállítás. A munka jövője, a tudomány és a tanulás a 21. század világában. 2018/1. https://mersz.hu/hivatkozas/matud_105/kom/1
- Balogh, E. (szerk.) (2022). A képességek láthatóvá tételének és elismerésének lehetőségei Magyarországon. Oktatási Hivatal. ISBN 978-963-436-442-9. https://www.magyarkepesites.hu/pub_bin/Validacios_tanulmanykotet.pdf
- Benedek, A. (2015). Az európai és hazai szakképzési rendszer fejlődésének tendenciái. Tankönyvtár. https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/3928?show=full
- Farkas, É. (2013). A láthatatlan szakma. Tények és tendenciák a felnőttképzés 25 évéről. typiART. https://mek.oszk.hu/15300/15399/15399.pdf
- Farkas, É. (2017). A tanulási eredmény alapú képzésfejlesztés hatása a felnőttkori tanulás. Opus et Educatio 4/4. http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/219/357
- Farkas, É. (2019). A tanulási eredmény alapú Erasmus+ projektek hatása a gazdasági elvárásoknak megfelelni képes szakképzésre. https://tka.hu/docs/palyazatok/a-tanulasi-eredmeny-alapu-erasmus-projektek-hatasa-a-gazdasagi-elvarasoknak-megfelelni-kepes-szakkepzesre1902010934.pdf
- Farkas, É. (2020). A negyedik ipari forradalom. YouTube videók. https://www.youtube.com/watch?v=lRruiCCxjJA&t=11s, https://www.youtube.com/watch?v=de3xsdXNTpo&t=8s, https://www.youtube.com/watch?v=jYxcycE128o&t=311s
- Győrpál, Zs., Szegedi, E. (2015). Átláthatóság, átjárhatóság, hordozhatóság az oktatási rendszerekben. Tempus Közalapítvány. https://issuu.com/tka_konyvtar/docs/atjarhatosag_disszem_2015_issuu
- ITM. Szakképzés 4.0 stratégia : https://www.nive.hu/Downloads/Hirek/DL.php?f=szakkepzes-4.0.pdf
- Simonics, I. (2016). Felnőttek szakképzése. Typotop Kft. ISBN 978-615-80494-4-3 ISSN 2498-7123. http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/24/1/SIMONICS_Felnottek_szakkepzese.pdf
- Simonics, I. (2016). Szakképzés és gazdaság. Typotop Kft. ISBN 978-615-80494-3-6 ISSN 2498-7123. http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/27/1/SIMONICS_Szakkepzes_es_gazdasag.pdf
- Tót, É., Szegedi, E., Borbély-Pecze, B. T. (2012). Az egész életen át tartó tanulás eszközrendszere. Tempus Közalapítvány. https://tka.hu/docs/palyazatok/lllt_tamogato_eszkozrendsz_issuu_xs.pdf
- Angol nyelvű irodalom:
- Cedefop. Skills Forecast. https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/skills-forecast
- Cedefop (2015). CVET in Europe: the way ahead. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 101. http://data.europa.eu/doi/10.2801/034661
- Cedefop (2018). Skills forecast: trends and challenges to 2030. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 108. https://data.europa.eu/doi/10.2801/626296
- Cedefop (2020). Vocational education and training in Europe, 1995-2035: scenarios for European vocational education and training in the 21st century. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 114. http://data.europa.eu/doi/10.2801/794471
- Cedefop (2020). Empowering adults through upskilling and reskilling pathways: Vol. 1: adult population with potential for upskilling and reskilling. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 112. http://data.europa.eu/doi/10.2801/691134
- Cedefop (2020). Empowering adults through upskilling and reskilling pathways: Vol. 2: Cedefop analytical framework for developing coordinated and coherent approaches to upskilling pathways for low-skilled adults. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 113. http://data.europa.eu/doi/10.2801/698251
- Desjardins, R., & Huang, H. (2024). Lifelong learning and skill formation over the life course. In E. Saar and P. Robert (eds), Handbook on Education and Labour Market. Edward Elgar. https://www.researchgate.net/publication/369334283_Lifelong_learning_and_skill_formation_over_the_life_course
- ManpowerGroup (2016). The Skill Revolution. Digitization and why skills and talent matter. https://www.manpowergroup.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/the-skills-revolution_lo.pdf
- McKinsey & Company (2018). Transforming our jobs: automation in Hungary. https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Hungary/Our%20Insights/Transforming%20our%20jobs%20automation%20in%20Hungary/Automation-report-on-Hungary-EN-May24.pdf
- OECD (2019). Skills Matter: Additional Results from the Survey of Adult Skills. OECD Skills Studies. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1f029d8f-en
- OECD (2019). OECD Future of Education and Skills 2030. OECD Learning Compass 2030. A Series of Concept Notes. OECD Publishing. https://issuu.com/oecd.publishing/docs/e2030-learning_compass_2030-concept_notes?fr=xKAE9_zU1NQ
- OECD (2019). OECD Future of Education and Skills 2030 Concept Note. OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/transformative-competencies/Transformative_Competencies_for_2030_concept_note.pdf
- UNESCO Institute for Lifelong Learning (2022). 5th global report on adult learning and education: citizenship education: empowering adults for change. ISBN 978-92-820-1247-5. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381666?posInSet=3&queryId=7a32257d-91d1-4a0b-9130-30a68915634b
- World Economy Forum. A legfrissebb The Future of Work report. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év végi vizsgával záródik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése az órai beszélgetésekben és a csoportmunkában való részvétel és aktivitás során; az órai hiányzás az órai feladatok otthoni elvégzésével pótolható (20%) B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) az órai tananyagból tett vizsgával zárul a tantárgy (80%)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- folyamatos és aktív részvétel az órákon:: 20
- félév végén vizsga: 80
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- folyamatos és aktív részvétel az órákon: 20
- félév végén vizsga : 80
- összesen: 100
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 87-95 |
Jó | 75–86 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
zh-ra történő felkészülés | 38 |
egyéb felkészülés | 10 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Alapfogalmak: Pedagógia, Andragógia, Gerontagógia, Lifelong Learning |
2. | A szakképzés, felnőttképzés és a gazdaság kapcsolata |
3. | A 4. Ipari forradalom |
4. | A munkaerőpiac és a szakmák átalakulása a 21. században |
5. | A 21. századi kompetenciák |
6. | A felnőttek szakképzésének támogatását célzó Európai Uniós szakpolitika, eszközök és intézkedések |
7. | Felnőttképzési rendszerek az EU tagállamaiban |
8. | A felnőttek tanulását támogató eszközök az EU tagállamaiban |
9. | A hazai felnőttképzési rendszer történeti áttekintése a rendszerváltástól |
10. | A jelenlegi hazai felnőttképzési rendszer – jogszabályi keretek |
11. | A jelenlegi hazai felnőttképzési rendszer – intézményrendszer, felnőttképzők |
12. | A jelenlegi hazai felnőttképzési rendszer – képzésfejlesztés, a tanulási kimenet alapú szemlélet |
13. | A felnőttek szakképzésének támogatását célzó hazai szakpolitika |
14. | A felnőttek szakképzésének támogatását célzó hazai eszközök és intézkedések |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
dr. Szandi-Varga Péter | egyetemi adjunktus | szandi-varga.peter@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.