I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING FOR ADULTS AND THE ECONOMY
ID (subject code)
BMEGT51M106
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
3
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Bükki Eszter
Position
associate professor
Contact details
bukki.eszter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

The economic, technological and labour market changes of the 21st century and the creation of opportunities for lifelong learning have revolutionised the way adults learn. The aim of this course is to explore and analyse these changes and impacts by examining the following questions. What new occupations and skills needs can be predicted? How will the needs, opportunities and practices for continuing education, retraining and upskilling of adults change?

Academic results

Knowledge
  1. Ismeri a pedagógia, andragógia, gerontagógia, lifelong learning fogalmait, tudományos kapcsolódásait.
  2. Ismeri a 4.0 Ipari Forradalom és a 21. századi kompetenciák fogalmát.
  3. Ismeri a felnőtt át- és továbbképzés fogalmát, a megváltozott felnőttképzési programok szerepét.
  4. Ismeri a hazai felnőttképzési rendszer fő jellemzőit és a felnőttek tanulását ösztönző és támogató szakpolitikát és eszközöket.
  5. Ismeri az Európai Unió felnőttek tanulására vonatkozó szakpolitikai dokumentumait és támogató eszközeit.
Skills
  1. Képes saját tanulási tevékenységének önálló elemzésére és fejlesztésére.
  2. Képes értelmezni a gazdasági fejlődés és a felnőttképzés változásának összefüggéseit.
  3. Képes a tanulási eredmény alapú képzéstervezésre.
Attitude
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó a neveléstudomány és oktatáskutatás új eredményei iránt.
Independence and responsibility
  1. Önállóan végzi a feladott tananyag feldolgozását.
  2. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Teaching methodology

Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques, optional assignments in pair and in group work

Materials supporting learning

  • Magyar nyelvű irodalom:
  • Magyar Tudomány. Tematikus összeállítás. A munka jövője, a tudomány és a tanulás a 21. század világában. 2018/1. https://mersz.hu/hivatkozas/matud_105/kom/1
  • Balogh, E. (szerk.) (2022). A képességek láthatóvá tételének és elismerésének lehetőségei Magyarországon. Oktatási Hivatal. ISBN 978-963-436-442-9. https://www.magyarkepesites.hu/pub_bin/Validacios_tanulmanykotet.pdf
  • Benedek, A. (2015). Az európai és hazai szakképzési rendszer fejlődésének tendenciái. Tankönyvtár. https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/3928?show=full
  • Farkas, É. (2013). A láthatatlan szakma. Tények és tendenciák a felnőttképzés 25 évéről. typiART. https://mek.oszk.hu/15300/15399/15399.pdf
  • Farkas, É. (2017). A tanulási eredmény alapú képzésfejlesztés hatása a felnőttkori tanulás. Opus et Educatio 4/4. http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/219/357
  • Farkas, É. (2019). A tanulási eredmény alapú Erasmus+ projektek hatása a gazdasági elvárásoknak megfelelni képes szakképzésre. https://tka.hu/docs/palyazatok/a-tanulasi-eredmeny-alapu-erasmus-projektek-hatasa-a-gazdasagi-elvarasoknak-megfelelni-kepes-szakkepzesre1902010934.pdf
  • Farkas, É. (2020). A negyedik ipari forradalom. YouTube videók. https://www.youtube.com/watch?v=lRruiCCxjJA&t=11s, https://www.youtube.com/watch?v=de3xsdXNTpo&t=8s, https://www.youtube.com/watch?v=jYxcycE128o&t=311s
  • Győrpál, Zs.,  Szegedi, E. (2015). Átláthatóság, átjárhatóság, hordozhatóság az oktatási rendszerekben. Tempus Közalapítvány. https://issuu.com/tka_konyvtar/docs/atjarhatosag_disszem_2015_issuu
  • ITM. Szakképzés 4.0 stratégia : https://www.nive.hu/Downloads/Hirek/DL.php?f=szakkepzes-4.0.pdf
  • Simonics, I. (2016). Felnőttek szakképzése. Typotop Kft. ISBN 978-615-80494-4-3 ISSN 2498-7123. http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/24/1/SIMONICS_Felnottek_szakkepzese.pdf
  • Simonics, I. (2016). Szakképzés és gazdaság. Typotop Kft. ISBN 978-615-80494-3-6 ISSN 2498-7123. http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/27/1/SIMONICS_Szakkepzes_es_gazdasag.pdf
  • Tót, É., Szegedi, E.,  Borbély-Pecze, B. T. (2012). Az egész életen át tartó tanulás eszközrendszere. Tempus Közalapítvány. https://tka.hu/docs/palyazatok/lllt_tamogato_eszkozrendsz_issuu_xs.pdf
  • Angol nyelvű irodalom:
  • Cedefop. Skills Forecast. https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/skills-forecast
  • Cedefop (2015). CVET in Europe: the way ahead. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 101. http://data.europa.eu/doi/10.2801/034661
  • Cedefop (2018). Skills forecast: trends and challenges to 2030. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 108. https://data.europa.eu/doi/10.2801/626296
  • Cedefop (2020). Vocational education and training in Europe, 1995-2035: scenarios for European vocational education and training in the 21st century. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 114. http://data.europa.eu/doi/10.2801/794471
  • Cedefop (2020). Empowering adults through upskilling and reskilling pathways: Vol. 1: adult population with potential for upskilling and reskilling. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 112. http://data.europa.eu/doi/10.2801/691134
  • Cedefop (2020). Empowering adults through upskilling and reskilling pathways: Vol. 2: Cedefop analytical framework for developing coordinated and coherent approaches to upskilling pathways for low-skilled adults. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 113. http://data.europa.eu/doi/10.2801/698251
  • Desjardins, R., & Huang, H. (2024). Lifelong learning and skill formation over the life course. In E. Saar and P. Robert (eds), Handbook on Education and Labour Market. Edward Elgar. https://www.researchgate.net/publication/369334283_Lifelong_learning_and_skill_formation_over_the_life_course
  • ManpowerGroup (2016). The Skill Revolution. Digitization and why skills and talent matter. https://www.manpowergroup.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/the-skills-revolution_lo.pdf
  • McKinsey & Company (2018). Transforming our jobs: automation in Hungary. https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Hungary/Our%20Insights/Transforming%20our%20jobs%20automation%20in%20Hungary/Automation-report-on-Hungary-EN-May24.pdf
  • OECD (2019). Skills Matter: Additional Results from the Survey of Adult Skills. OECD Skills Studies. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1f029d8f-en
  • OECD (2019). OECD Future of Education and Skills 2030. OECD Learning Compass 2030. A Series of Concept Notes. OECD Publishing. https://issuu.com/oecd.publishing/docs/e2030-learning_compass_2030-concept_notes?fr=xKAE9_zU1NQ
  • OECD (2019). OECD Future of Education and Skills 2030 Concept Note. OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/transformative-competencies/Transformative_Competencies_for_2030_concept_note.pdf
  • UNESCO Institute for Lifelong Learning (2022). 5th global report on adult learning and education: citizenship education: empowering adults for change. ISBN 978-92-820-1247-5. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381666?posInSet=3&queryId=7a32257d-91d1-4a0b-9130-30a68915634b
  • World Economy Forum. A legfrissebb The Future of Work report. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év végi vizsgával záródik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése az órai beszélgetésekben és a csoportmunkában való részvétel és aktivitás során; az órai hiányzás az órai feladatok otthoni elvégzésével pótolható (20%) B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) az órai tananyagból tett vizsgával zárul a tantárgy (80%)

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • folyamatos és aktív részvétel az órákon:: 20
  • félév végén vizsga: 80
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

  • folyamatos és aktív részvétel az órákon: 20
  • félév végén vizsga : 80
  • összesen: 100

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 87-95
Good 75–86
Satisfactory 62–74
Pass 50–61
Fail 0-49

Retake and late completion

1) A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 42
zh-ra történő felkészülés 38
egyéb felkészülés 10
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Basic concepts: Pedagogy, Andragogy, Gerontagogy, Lifelong Learning
2. The relationship between vocational training, adult education and the economy
3. The 4th Industrial Revolution
4. Transformation of the labor market and professions in the 21st century
5. 21st century competencies
6. European Union policy, tools and measures aimed at supporting the vocational training of adults
7. Adult education systems in EU member states
8. Tools supporting adult learning in EU member states
9. Historical overview of the Hungarian adult education system since the change of system
10. The current Hungarian adult education system - legal framework
11. The current Hungarian adult education system – institutional system, adult trainers
12. The current domestic adult education system – training development, the learning outcome-based approach
13. Domestic policy aimed at supporting the vocational training of adults
14. Domestic tools and measures aimed at supporting the vocational training of adults.

Additional lecturers

Name Position Contact details
dr. Szandi-Varga Péter egyetemi adjunktus szandi-varga.peter@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements