Objectives
Academic results
Knowledge
- Ismeri a pedagógia, andragógia, gerontagógia fogalmait, tudományos kapcsolódásait.
 - Ismeri a szakképzés változásának főbb mérföldköveit.
 - Ismeri a 4.0 Ipari Forradalom fogalmát és az arra épülő stratégiát.
 - Ismeri a felnőtt át- és továbbképzés fogalmát, a megváltozott felnőttképzési programok szerepét.
 
Skills
- Képes saját tanulási tevékenységének önálló elemzésére és fejlesztésére.
 - Képes önmaga és , kollégáinak tanulását elemezni és fejleszteni.
 - Képes a tanulási eredményalapú tervezést elkészíteni
 - Képes értelmezni az oktatás szerepét a gazdasági menedzsment és a kommunikáció szempontjából.
 - Képes értelmezni a gazdasági fejlődés és a felnőttképzés változásának összefüggéseinek értelmezésére
 - Képes csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés irányítására.
 
Attitude
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
 - Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
 - Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
 
Independence and responsibility
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
 - Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
 - Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
 
Teaching methodology
Materials supporting learning
- Kötelező:
 - Szakképzés 4.0 Stratégia : https://www.nive.hu/Downloads/Hirek/DL.php?f=szakkepzes-4.0.pdf
 - Farkas Éva : https://mek.oszk.hu/15300/15399/
 - A felnőttek szakképzése és a gazdaság témakörhöz Benedek András: http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/277/477
 - https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_az_europai_es_hazai_szakkepzesi_rendszer_fejlodesenek_tendenciai/ES/sesjbx2g.htm
 - Farkas Éva: http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/219/357
 - CEDEFOP (2018): Skills forecast trend and challenges to 2030. http://www.cedefop.europa.eu/files/3077_en.pdf https://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en/analytical_highlights/skills-forecast-key-eu-trends-2030#_skills_forecast__key_eu_trends_to_2030
 - Kálmán Anikó : Az oktatástól az önálló tanulásig.(2009) Budapest. Tanulástámogató. https://edu.gtk.bme.hu/pluginfile.php/56553/mod_resource/content/1/Oktatastol%20az%20%C3%B6nallo%20tanulasig.pdf
 - Ajánlott:
 - https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_az_europai_es_hazai_szakkepzesi_rendszer_fejlodesenek_tendenciai/ES/sesjbx2g.htm
 - http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/27/1/SIMONICS_Szakkepzes_es_gazdasag.pdf
 - http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/24/1/SIMONICS_Felnottek_szakkepzese.pdf
 - https://www.cedefop.europa.eu/de/news-and-press/news/scenarios-european-vocational-education-and-training-21st-century
 - Andor László (2018): A digitalizáció és a munka világa. Mi várható a robotforradalom után? Magyar Tudomány, 1. szám. https://mersz.hu/hivatkozas/matud_110#matud_110
 - Farkas Éva (2019): A tanulási eredmény alapú Erasmus+ projektek hatása a gazdasági elvárásoknak megfelelni képes szakképzésre https://tka.hu/docs/palyazatok/a-tanulasi-eredmeny-alapu-erasmus-projektek-hatasa-a-gazdasagi-elvarasoknak-megfelelni-kepes-szakkepzesre1902010934.pdf
 - ManpowerGroup (2016): The Skill Revolution. Digitization and why skills and talent matter. https://www.manpowergroup.com/wps/wcm/connect/5943478f-69d4-4512-83d8-36bfa6308f1b/MG_Skills_Revolution_lores.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=5943478f-69d4-4512-83d8-36bfa6308f1b
 - McKinsey&Company (2018): Transforming our jobs: automation in Hungary. https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Hungary/Our%20Insights/Transforming%20our%20jobs%20automation%20in%20Hungary/Automation-report-on-Hungary-EN-May24.ashx
 - Molnár Gyöngyvér - Turcsányi-Szabó Márta - Kárpáti Andrea (2020): Digitális forradalom az oktatásban – perspektívák és dilemmák. Magyar Tudomány 1. szám https://mersz.hu/hivatkozas/matud_f33259#matud_f33259
 - World Economic Forum (2018): The Future of Jobs Report http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf
 - https://www.youtube.com/watch?v=lRruiCCxjJA&t=11s
 - https://www.youtube.com/watch?v=de3xsdXNTpo&t=8s
 - https://www.youtube.com/watch?v=jYxcycE128o&t=311s
 - https://statisztika.mer.gov.hu/
 - http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/219/357
 - https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372274
 - http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/277/477
 - https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_az_europai_es_hazai_szakkepzesi_rendszer_fejlodesenek_tendenciai/ES/sesjbx2g.htm
 - http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/27/1/SIMONICS_Szakkepzes_es_gazdasag.pdf
 - http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/24/1/SIMONICS_Felnottek_szakkepzese.pdf
 
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év végi vizsgával záródik . Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Performance assessment methods
Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) vizsgával zárul a tantárgy
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- folyamatos aktív részvétel az órákon: 10%
 - csoportmunkában való részvétel: 10%
 - félév végén vizsga : 80%
 - összesen: 100%
 
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | -100 | 
| Very good | 87–100 | 
| Good | 75–87 | 
| Satisfactory | 62–75 | 
| Pass | 41–62 | 
| Fail | < 40 | 
Retake and late completion
1) A szóbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term | 
|---|---|
| 28 | |
| 48 | |
| 14 | |
| 90 | 
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | Pedagógia, Andragógia, Gerontagógia | 
| 2. | Lifelong learning Paradigmaváltás | 
| 3. | A FELNŐTTKÉPZÉS ÉS SZAKKÉPZÉS ÚJ RENDSZERE(2020) (képzési és kimeneti követelmények) tanulási eredmény alapúak lesznek, így a tanulási eredmény alapú szemlélet, gondolkodásmód ) | 
| 4. | SZAKKÉPZÉS 4.0 STRATÉGIA. Hogyan alakítja át a negyedik ipari forradalom a gazdaságot és ennek milyen hatása van az oktatásra. | 
| 5. | A SZAKKÉPZÉS és új szakmák. | 
| 6. | Tanulási eredmény alapú szemlélet és gondolkodásmód. | 
| 7. | A digitalizáció és a munka világa. Mi várható a robotforradalom után? | 
| 8. | SZAKMAI OKTATÁS ÉS KÉPZÉS. A tanulási eredmény alapú Erasmus+ projektek hatása a gazdasági elvárásoknak megfelelni képes szakképzésre https://tka.hu/docs/palyazatok/a-tanulasi-eredmeny-alapu-erasmus-projektek-hatasa-a-gazdasagi-elvarasoknak-megfelelni-kepes-szakkepzesre1902010934.pdf | 
| 9. | A felnőttképzés 1989 és 2013 közötti áttekintés a gazdasági folyamatokkal együtt. | 
| 10. | FELNŐTTKÉPZÉS 2020-tól (új jogszabályi környezet) | 
| 11. | A felnőttképzési programok fejlesztéséről | 
| 12. | A felnőttek szakképzése és a gazdaság (Szakképzés a gazdasági környezet változásában:trendek, tendenciák, változások) | 
| 13. | A felnőttképzés és gazdaság (Munkaerőpiaci igények, kompetenciák, projektek) | 
| 14. | Nemzetközi kontextus ,trendek (World Economic Fórum; OECD) | 
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details | 
|---|---|---|