I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szaknyelvi kommunikáció és irodalomkutatás
Azonosító
BMEGT52M111
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Szabó Gáborné dr. Besznyák Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
besznyak.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.03.26.) az 580269/9/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.03.26-tól.

Célkitűzések

A tárgy fő célja, hogy a hallgatók majdani munkahelyükön, akár multikulturális környezetben, változatos helyze-tekben és szerepekben hatékonyan tudjanak kommunikálni angol nyelven, mind szóban, mind írásban.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. • A hallgató ismeri az írásbeli és szóbeli kommunikáció, valamint a formális és informális kommunikáció sajátosságait.
  2. • A hallgató ismeri a multikulturális közegben felmerülő leggyakoribb kommunikációs nehézségeket, és ezek megoldására ismer stratégiákat.
  3. • A hallgató tisztában van a különböző típusú szakmai dokumentumok értő olvasásának, előállításának lé-péseivel, és ezen dokumentumok felhasználási lehetőségeivel.
  4. • A hallgató ismeri a nyelvi közvetítésben alkalmazott, mesterséges intelligenciára épülő programok hasz-nálatának előnyeit és hátrányait.
Képesség
  1. • A hallgató magabiztosan tud kommunikálni angolul mind szóban, mind írásban, különböző kommuniká-ciós helyzetekben önmagáról és szakmai kérdésekről.
  2. • A hallgató változatos munkahelyi szerepekben is tud eredményesen angolul kommunikálni.
  3. • A hallgató képes mind hangzó, mind írott szakmai szövegeket követni, értelmezni és összefoglalni.
  4. • A hallgató képes arra, hogy különböző munkahelyi dokumentumokat előállítson és ellenőrizzen, vala-mint ezekről visszajelzést adjon.
  5. • A hallgató önállóan fel tud készülni egy munkahelyi prezentációra adott témáról, anyagot tud gyűjteni, a lényeget ki tudja emelni és az információkat rendszerezni tudja.
  6. • Tud szakmai közönség előtt előadást tartani, valamint kérdésekre válaszolni.
Attitűd
  1. • A hallgató nyitott az idegen nyelven történő kommunikációra, eltérő kommunikációs stílusok megisme-résére.
  2. • A hallgató törekszik a különböző élethelyzetekben előforduló kommunikációs nehézségek és konfliktu-sok áthidalására.
Önállóság és felelősség
  1. • A hallgató törekszik a folyamatos önreflexióra, kész a saját nyelvi hiányosságait felismerni és lépéseket tenni a fejlődés érdekében.
  2. • A hallgató kritikusan használja mind a szakirodalmi forrásokat, mind a rendelkezésre álló mesterséges intelligencia-alapú segédeszközöket

Oktatásmódszertan

• Az órák nagy részében pár- és csoportmunkában dolgoznak a hallgatók a beszédidő maximalizálása és a kooperációs stratégiák elsajátítása végett. Gyakran kerül sor közös megbeszélésre is. Egyéni feladatok esetenként, illetve otthoni feladatok elkészítésekor fordulnak elő.

Tanulástámogató anyagok

  • • A tantárgy során használt anyagok (szövegek, hanganyagok, videók, feladatlapok, játékok) a tárgy Mood-le felületén érhetők el. The materials used in the subject (texts, audio, videos, worksheets, games) are available on the Moodle platform.

Általános szabályok

Teljesítési követelmény: órákon való aktív részvétel (megengedett hiányzás 30%), valamint a félév során kiadott feladatok és/vagy dolgozatok teljesítése.

Teljesítményértékelési módszerek

Folyamatos teljesítményértékelés: házi feladatok, órai szóbeli feladatok, kisebb dolgozatok.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • házi feladatok, órai szóbeli feladatok, kisebb dolgozatok: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 85-100
70-84
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen <50

Javítás és pótlás

A hallgató a félévközi jegy javításaként a pótlási hét végéig a félév során átvett és feladott szakkifejezések szószedetéből írásbeli dolgozatot írhat, amelynek kizárólagos eredményéből születik a második, módosított jegy.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az előadásokon 14
részvétel a gyakorlatokon 28
házi feladatok elkészítése 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 38
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025. 03.03-án. Érvényes 2025.03.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A félév során az alábbi témák kerülnek érintésre.

Előadások témái
1. Self-branding, önprezentálás (egyéni karrier terv)
2. A szaknyelvi kommunikáció stiláris sajátosságai és nyelvi eszközei szóban és írásban
3. Szaknyelvi szókincs és terminológia
4. Írott szaknyelvi szövegek feldolgozása – szövegértés, értelmező olvasás, irodalomkutatás
5. Olvasott szaknyelvi szövegek összefoglalása szóban és írásban, absztraktírás
6. Rövid szaknyelvi szövegek írása – hivatalos levelezés, pályázati ajánlatok, kutatási összefoglalók
7. Multimédiás szakmai anyagok, előadások feldolgozása és összefoglalása, feedback
8. (Szak)nyelvi közvetítés (fordítás és tolmácsolás)
9. Prezentáció – szakmai témájú előadások felépítése, fókuszált előadásmód, kutatási eredmények ismertetése, prezentációk értékelése
10. A multikulturális munkakörnyezet előnyei és kihívásai, interkulturális kommunikáció

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Fischer Márta
Furka Ildikó
Szabó Csilla
Wenszky Nóra

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.