Célkitűzések
A tárgy fő célja, hogy a hallgatók majdani munkahelyükön, akár multikulturális környezetben, változatos helyze-tekben és szerepekben hatékonyan tudjanak kommunikálni angol nyelven, mind szóban, mind írásban.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- • A hallgató ismeri az írásbeli és szóbeli kommunikáció, valamint a formális és informális kommunikáció sajátosságait.
- • A hallgató ismeri a multikulturális közegben felmerülő leggyakoribb kommunikációs nehézségeket, és ezek megoldására ismer stratégiákat.
- • A hallgató tisztában van a különböző típusú szakmai dokumentumok értő olvasásának, előállításának lé-péseivel, és ezen dokumentumok felhasználási lehetőségeivel.
- • A hallgató ismeri a nyelvi közvetítésben alkalmazott, mesterséges intelligenciára épülő programok hasz-nálatának előnyeit és hátrányait.
Képesség
- • A hallgató magabiztosan tud kommunikálni angolul mind szóban, mind írásban, különböző kommuniká-ciós helyzetekben önmagáról és szakmai kérdésekről.
- • A hallgató változatos munkahelyi szerepekben is tud eredményesen angolul kommunikálni.
- • A hallgató képes mind hangzó, mind írott szakmai szövegeket követni, értelmezni és összefoglalni.
- • A hallgató képes arra, hogy különböző munkahelyi dokumentumokat előállítson és ellenőrizzen, vala-mint ezekről visszajelzést adjon.
- • A hallgató önállóan fel tud készülni egy munkahelyi prezentációra adott témáról, anyagot tud gyűjteni, a lényeget ki tudja emelni és az információkat rendszerezni tudja.
- • Tud szakmai közönség előtt előadást tartani, valamint kérdésekre válaszolni.
Attitűd
- • A hallgató nyitott az idegen nyelven történő kommunikációra, eltérő kommunikációs stílusok megisme-résére.
- • A hallgató törekszik a különböző élethelyzetekben előforduló kommunikációs nehézségek és konfliktu-sok áthidalására.
Önállóság és felelősség
- • A hallgató törekszik a folyamatos önreflexióra, kész a saját nyelvi hiányosságait felismerni és lépéseket tenni a fejlődés érdekében.
- • A hallgató kritikusan használja mind a szakirodalmi forrásokat, mind a rendelkezésre álló mesterséges intelligencia-alapú segédeszközöket
Oktatásmódszertan
• Az órák nagy részében pár- és csoportmunkában dolgoznak a hallgatók a beszédidő maximalizálása és a kooperációs stratégiák elsajátítása végett. Gyakran kerül sor közös megbeszélésre is. Egyéni feladatok esetenként, illetve otthoni feladatok elkészítésekor fordulnak elő.
Tanulástámogató anyagok
- • A tantárgy során használt anyagok (szövegek, hanganyagok, videók, feladatlapok, játékok) a tárgy Mood-le felületén érhetők el. The materials used in the subject (texts, audio, videos, worksheets, games) are available on the Moodle platform.
Általános szabályok
Teljesítési követelmény: órákon való aktív részvétel (megengedett hiányzás 30%), valamint a félév során kiadott feladatok és/vagy dolgozatok teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Folyamatos teljesítményértékelés: házi feladatok, órai szóbeli feladatok, kisebb dolgozatok.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- házi feladatok, órai szóbeli feladatok, kisebb dolgozatok: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 100-100 |
Jeles | 85-100 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | <50 |
Javítás és pótlás
A hallgató a félévközi jegy javításaként a pótlási hét végéig a félév során átvett és feladott szakkifejezések szószedetéből írásbeli dolgozatot írhat, amelynek kizárólagos eredményéből születik a második, módosított jegy.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel az előadásokon | 14 |
részvétel a gyakorlatokon | 28 |
házi feladatok elkészítése | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 38 |
összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025. 03.03-án. Érvényes 2025.03.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A félév során az alábbi témák kerülnek érintésre.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Self-branding, önprezentálás (egyéni karrier terv) |
2. | A szaknyelvi kommunikáció stiláris sajátosságai és nyelvi eszközei szóban és írásban |
3. | Szaknyelvi szókincs és terminológia |
4. | Írott szaknyelvi szövegek feldolgozása – szövegértés, értelmező olvasás, irodalomkutatás |
5. | Olvasott szaknyelvi szövegek összefoglalása szóban és írásban, absztraktírás |
6. | Rövid szaknyelvi szövegek írása – hivatalos levelezés, pályázati ajánlatok, kutatási összefoglalók |
7. | Multimédiás szakmai anyagok, előadások feldolgozása és összefoglalása, feedback |
8. | (Szak)nyelvi közvetítés (fordítás és tolmácsolás) |
9. | Prezentáció – szakmai témájú előadások felépítése, fókuszált előadásmód, kutatási eredmények ismertetése, prezentációk értékelése |
10. | A multikulturális munkakörnyezet előnyei és kihívásai, interkulturális kommunikáció |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Fischer Márta | ||
Furka Ildikó | ||
Szabó Csilla | ||
Wenszky Nóra |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.