Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MINŐSÉGMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20ML60
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Surman Vivien
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
surman.vivien@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

‒ rávilágítani a minőségmenedzsment szerepére a szervezetek sikeres működésében, ‒ elősegíteni a minőségmenedzsment kompetitív természetének mélyebb megértését, ‒ megismertetni a minőségmenedzsment néhány bevált módszerét, eszközét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában lesz a minőségmenedzsment kompetitív természetével.
  2. Érteni fogja a minőségmenedzsment helyét, szerepét a szervezetek sikeres működésének egészében.
  3. Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány bevált modelljét, módszerét és eszközét.
Képesség
  1. Képes lesz követni és megérteni a minőségmenedzsment szakirodalmát.
  2. Képes lesz a minőségmenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
  3. Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
  1. Fogékony lesz a minőségmenedzsment megvilágításában a szervezeti fejlődés követésére.
  2. Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeinek befogadására.
  3. Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
  2. Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
  3. Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.

Oktatásmódszertan

Előadások.

Tanulástámogató anyagok

  • Erdei J. – Kövesi J. – Topár J. – Tóth Zs. E. (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
  • Topár, J.: Minőségmenedzsment oktatási segédanyag BME GTK ÜTI 2016.
  • J.E. Ross : Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
  • A.R. Tenner I.J. De Toro (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a tárgy zárthelyi dolgozattal zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A jegy megszerzése egy a félév végi zárthelyi dolgozat sikeres (legalább 50%-os) teljesítésével lehetséges. A zárthelyi dolgozat elemei: Változatos feladatok – rövid és hosszú esszékérdések, feleletválasztós és/vagy igaz-hamis tesztkérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): -

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 100
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88–94
75–87
Közepes 62–74
Elégséges 50–61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
felkészülés a kontakt tanórára 10
zárthelyi dolgozat felkészülés 66
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A minőségmenedzsment mibenléte és evolúciója.
2. A minőség és minőségiskolák fogalma, értelmezésének fejlődése, típusok
3. Minőségmenedzsment rendszerek főbb jellemzői
4. Szektorspecifikus menedzsment rendszerek főbb jellemzői és típusai
5. Formalizált minőségmenedzsment rendszer, ISO 9000
6. A TQM filozófia alapjai és főbb alapelvei
7. Vevőközpontúság általánosan
8. Vevőközpontúság alapelvhez köthető főbb módszerek
9. Folyamatok folyamatos fejlesztése általánosan
10. Folyamatok folyamatos fejlesztése alapelvhez köthető főbb módszerek
11. Teljes felhatalmazás és elkötelezettség általánosan
12. Six Sigma, Lean menedzsment

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Topár József c. egyetemi docens topar.jozsef@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.