Objectives
- highlight the role of quality management in the successful operation of organizations, - to promote a deeper understanding of the competitive nature of quality management, - to get acquainted with some proven methods and tools of quality management
Academic results
Knowledge
- Are aware of the competitive nature of quality management.
- Understand the role of quality management in the successful operation of organizations.
- Know the most popular quality management models, methods, and tools.
Skills
- Follow the quality management literature.
- Communicate professionally on quality management topics.
- Participate professionally in solving quality management problems, preparing or making such decisions.
Attitude
- Are open to organizational development in the light of quality management.
- Are open to new results of quality management.
- Seek collaboration in multidisciplinary teamwork.
Independence and responsibility
- Perform independent tasks in the analysis of quality management problems.
- Perform independent tasks in preparing or making quality management decisions.
- Take responsibility for quality management decisions.
Teaching methodology
Lectures
Materials supporting learning
- Erdei J. – Kövesi J. – Topár J. – Tóth Zs. E. (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
- Topár, J.: Minőségmenedzsment oktatási segédanyag BME GTK ÜTI 2016.
- J.E. Ross : Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
- A.R. Tenner I.J. De Toro (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a tárgy zárthelyi dolgozattal zárul.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A jegy megszerzése egy a félév végi zárthelyi dolgozat sikeres (legalább 50%-os) teljesítésével lehetséges. A zárthelyi dolgozat elemei: Változatos feladatok – rövid és hosszú esszékérdések, feleletválasztós és/vagy igaz-hamis tesztkérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): -
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 100
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 88–94 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50–61 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
felkészülés a kontakt tanórára | 10 |
zárthelyi dolgozat felkészülés | 66 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.05.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A minőségmenedzsment mibenléte és evolúciója. |
2. | A minőség és minőségiskolák fogalma, értelmezésének fejlődése, típusok |
3. | Minőségmenedzsment rendszerek főbb jellemzői |
4. | Szektorspecifikus menedzsment rendszerek főbb jellemzői és típusai |
5. | Formalizált minőségmenedzsment rendszer, ISO 9000 |
6. | A TQM filozófia alapjai és főbb alapelvei |
7. | Vevőközpontúság általánosan |
8. | Vevőközpontúság alapelvhez köthető főbb módszerek |
9. | Folyamatok folyamatos fejlesztése általánosan |
10. | Folyamatok folyamatos fejlesztése alapelvhez köthető főbb módszerek |
11. | Teljes felhatalmazás és elkötelezettség általánosan |
12. | Six Sigma, Lean menedzsment |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Topár József | c. egyetemi docens | topar.jozsef@gtk.bme.hu |