I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
QUALITY MANAGEMENT
ID (subject code)
BMEGT20ML60
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Surman Vivien
Position
assistant professor
Contact details
surman.vivien@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580439/11/2024 registration number. Valid from: 29.05.2024.

Objectives

- highlight the role of quality management in the successful operation of organizations, - to promote a deeper understanding of the competitive nature of quality management, - to get acquainted with some proven methods and tools of quality management

Academic results

Knowledge
  1. Are aware of the competitive nature of quality management.
  2. Understand the role of quality management in the successful operation of organizations.
  3. Know the most popular quality management models, methods, and tools.
Skills
  1. Follow the quality management literature.
  2. Communicate professionally on quality management topics.
  3. Participate professionally in solving quality management problems, preparing or making such decisions.
Attitude
  1. Are open to organizational development in the light of quality management.
  2. Are open to new results of quality management.
  3. Seek collaboration in multidisciplinary teamwork.
Independence and responsibility
  1. Perform independent tasks in the analysis of quality management problems.
  2. Perform independent tasks in preparing or making quality management decisions.
  3. Take responsibility for quality management decisions.

Teaching methodology

Lectures

Materials supporting learning

  • Erdei J. – Kövesi J. – Topár J. – Tóth Zs. E. (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
  • Topár, J.: Minőségmenedzsment oktatási segédanyag BME GTK ÜTI 2016.
  • J.E. Ross : Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
  • A.R. Tenner I.J. De Toro (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a tárgy zárthelyi dolgozattal zárul.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A jegy megszerzése egy a félév végi zárthelyi dolgozat sikeres (legalább 50%-os) teljesítésével lehetséges. A zárthelyi dolgozat elemei: Változatos feladatok – rövid és hosszú esszékérdések, feleletválasztós és/vagy igaz-hamis tesztkérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): -

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 100
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 88–94
Good 75–87
Satisfactory 62–74
Pass 50–61
Fail 0-49

Retake and late completion

Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 14
felkészülés a kontakt tanórára 10
zárthelyi dolgozat felkészülés 66
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.05.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. A minőségmenedzsment mibenléte és evolúciója.
2. A minőség és minőségiskolák fogalma, értelmezésének fejlődése, típusok
3. Minőségmenedzsment rendszerek főbb jellemzői
4. Szektorspecifikus menedzsment rendszerek főbb jellemzői és típusai
5. Formalizált minőségmenedzsment rendszer, ISO 9000
6. A TQM filozófia alapjai és főbb alapelvei
7. Vevőközpontúság általánosan
8. Vevőközpontúság alapelvhez köthető főbb módszerek
9. Folyamatok folyamatos fejlesztése általánosan
10. Folyamatok folyamatos fejlesztése alapelvhez köthető főbb módszerek
11. Teljes felhatalmazás és elkötelezettség általánosan
12. Six Sigma, Lean menedzsment

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Topár József c. egyetemi docens topar.jozsef@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements