Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
‒ rávilágítani a minőségmenedzsment szerepére a szervezetek sikeres működésében, ‒ elősegíteni a minőségmenedzsment kompetitív természetének mélyebb megértését, ‒ megismertetni a minőségmenedzsment néhány bevált módszerét, eszközét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában lesz a minőségmenedzsment kompetitív természetével.
- Érteni fogja a minőségmenedzsment helyét, szerepét a szervezetek sikeres működésének egészében.
- Ismerni fogja a minőségmenedzsment néhány bevált modelljét, módszerét és eszközét.
Képesség
- Képes lesz követni és megérteni a minőségmenedzsment szakirodalmát.
- Képes lesz a minőségmenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
- Képes lesz minőségmenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Fogékony lesz a minőségmenedzsment megvilágításában a szervezeti fejlődés követésére.
- Nyitott lesz a minőségmenedzsment új eredményeinek befogadására.
- Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment problémák elemzésében.
- Önállóan végez feladatokat a minőségmenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
- Felelősséget vállal a minőségmenedzsment tárgyú döntéseiért.
Oktatásmódszertan
Előadások.
Tanulástámogató anyagok
- Erdei J. – Kövesi J. – Topár J. – Tóth Zs. E. (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
- Topár, J.: Minőségmenedzsment oktatási segédanyag BME GTK ÜTI 2016.
- J.E. Ross : Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
- A.R. Tenner I.J. De Toro (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyvkiadó, Budapest
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy zárthelyi dolgozattal zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A jegy megszerzése egy a félév végi zárthelyi dolgozat sikeres (legalább 50%-os) teljesítésével lehetséges. A zárthelyi dolgozat elemei: Változatos feladatok – rövid és hosszú esszékérdések, feleletválasztós és/vagy igaz-hamis tesztkérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): -
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 88–94 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 4×3 = 12 |
felkészülés a kontakt tanórára | 4×3 = 12 |
zárthelyi dolgozat felkészülés | 66 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. január 20-án, érvényes 2020. január 20-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. A minőségmenedzsment mibenléte és evolúciója. |
2. | A minőség és minőségiskolák fogalma, értelmezésének fejlődése, típusok |
3. | Minőségmenedzsment rendszerek főbb jellemzői |
4. | Szektorspecifikus menedzsment rendszerek főbb jellemzői és típusai |
5. | Formalizált minőségmenedzsment rendszer, ISO 9000 |
6. | A TQM filozófia alapjai és főbb alapelvei |
7. | Vevőközpontúság általánosan |
8. | Vevőközpontúság alapelvhez köthető főbb módszerek |
9. | Folyamatok folyamatos fejlesztése általánosan |
10. | Folyamatok folyamatos fejlesztése alapelvhez köthető főbb módszerek |
11. | Teljes felhatalmazás és elkötelezettség általánosan |
12. | Six Sigma, Lean menedzsment |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Topár József | c. egyetemi docens | topar.jozsef@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.