Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgató elméleti alapokat és gyakorlati készségeket szerezzen a társadalmi kommunikáció és a pedagógiai kommunikáció terén. Képessé váljon együttműködni a nevelési-oktatási folyamat többi szereplőjével, tudja elgondolásait előadni és megvitatni. Kommunikációja során tanuljon meg egyszerre törődni saját magával és a másik féllel is. A kommunikációs technikák elsajátítása által a leendő tanár váljon képessé a rábízottak hatékony oktatására és nevelésére, illetve a különböző pedagógiai helyzetekben előforduló konfliktusok kezelésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a társadalmi kommunikációra jellemző verbális és nonverbális kommunikációs kifejezéseket.
- Tapasztalatot szerez a leggyakrabban előforduló pedagógiai szituációk terén.
- Különböző pedagógiai helyzetekben helyesen alkalmazza a nonverbális kommunikáció- és a paralingvisztika kifejezőeszközeit.
- Tud egy tanórát a pedagógiai kommunikáció szempontjából elemezni.
Képesség
- Képes a másikra odafigyelni, képes az értő hallgatásra.
- Képes elkerülni az agresszív és a passzív kommunikációt.
- Képes a problémák hatékony megoldására.
- Fejlődik konfliktusmegoldó készsége.
Attitűd
- A gyakorlatok során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
- Kommunikációjában az asszertivitást helyezi előtérbe.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
- Törekszik a fejlődésre az ismereteinek bővítése és a saját kommunikációs stílusa terén egyaránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és megoldását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmódot saját munkavégzésében.
- Elméleti tudásának birtokában képes a gyakorlatban az önálló alkalmazásra, s ezáltal szakmájának felelősségteljes képviselőjévé válni.
Oktatásmódszertan
előadások, kommunikáció írásban és szóban, szituációs játékok, önálló feladatvégzés, csoportmunka, kollaboratív technikák
Tanulástámogató anyagok
- BALÁZS László - H. TOMESZ Tímea - H. VARGA Gyula (2013): A kommunikáció elmélete és gyakorlata, Gramma Kiadó Eger, http://magyar.uni-eger.hu/public/uploads/a-kom-elmelete-es-gyak-teljes-uj-1-_56616f9699242.pdf
- Buda Béla. A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. - Budapest : Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1988. - 296 s. - ISBN 963 333 043
- Dr. BUDAVÁRI, TAKÁCS Ildikó (2011): A konfliktuskezelés technikái, Copyright 2011, Szent István Egyetem, file:///C:/Users/user/Downloads/2010-0019_konfliktus_kezeles.pdf
- HORVÁTHOVÁ Kinga - SZŐKÖL István (2016): A pedagógiai kommunikáció, Selye János Egyetem, Komárom
- Dr. HOLIK Ildikó – Dr. SANDA István Dániel (2015): Tanári kommunikáció, Óbudai Egyetem, TMPK https://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412b2/2013-0002_tanari_kommunikacio/tananyag/00-borito-150604a-halvanysarga-09-Holik.Ildiko.html
- GORDON, Thomas (1990): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése, Gondolat Kiadó, Budapest, https://mandadb.hu/common/file-servlet/document/793556/default/doc_url/IMG.pdf
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy beadandó dolgozat, egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat és a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktivitás összesített eredménye alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Beadandó dolgozat, melyben a hallgató egy iskolai kommunikációs szituációt elemez az általa összegyűjtött, legalább 4, releváns szakirodalom értő felhasználásával. (40%) 2. Zárthelyi dolgozat a félév végén, melyben a hallgató az órákon szerzett ismereteiről, szemléletéről és a szakirodalomból megtanultakról ad számot. (40%) 3. Órai aktivitás értékelése: a laboratóriumi gyakorlatokon végzett különböző szituációs és kommunikációs játékokban, feladatokban való részvétel intenzitásának figyelembevétele. (20%)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Beadandó dolgozat: 40
- Zárthelyi dolgozat: 40
- Órai aktivitás: 20
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88–95 |
Jó | 76–87 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
zh-ra történő felkészülés | 32 |
egyéb felkészülés | 16 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 3 óra (hét) ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali féléves óraszámának 1/3-ad része.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tantárgy célkitűzéseinek bemutatása. A félév feladatainak megbeszélése. Követelmények ismertetése. |
2. | Bevezetés a kommunikáció elméletébe. A pedagógiai kommunikáció sajátosságai. |
3. | A verbális kommunikáció sajátosságai. A tanár kommunikációs képességei. |
4. | Nonverbális kommunikáció. A nonverbális kommunikáció kifejezőeszközei. |
5. | Az asszertív kommunikáció jellemzői. Jó gyakorlatok bemutatása. |
6. | Az asszertív viselkedés jelentősége a tanításban. EMK-Erőszak Mentes Kommunikáció a pedagógiában. |
7. | Szervezési formák és didaktikai módszerek a pedagógiai kommunikáció függvényében. Szociofugális terek, szociopetális terek, aktivitási zóna/részvételi háromszög. |
8. | A pedagógus beszédének főbb sajátosságai. A magyarázat, az előadás, a vita szerepe, helyes és helytelen alkalmazása. |
9. | A tanulók beszédviselkedése. Rituálék az osztályteremben. |
10. | Hogyan motivál a pedagógus? |
11. | A tanári kérdés és a tanári instrukció. A kivárási idő szerepe, tanári kérdezés formái, a reakciók jelentősége. |
12. | Nevelési konfliktushelyzetek megoldása. |
13. | Kommunikációs gátak. Nehezen kommunikáló tanulók az osztályteremben. |
14. | A félév zárása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kattein-Pornói Rita | egyetemi docens | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.