Programme: Teacher of Economics (2 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
The main objective of the subject is for the student to acquire theoretical foundations and practical skills in the field of social communication and pedagogical communication. Be able to cooperate with other actors in the educational process, be able to present and discuss your ideas. During your communication, learn to take care of yourself and the other party at the same time. By mastering communication techniques, the future teacher should be able to effectively teach and educate those assigned to him, as well as to deal with conflicts that occur in various pedagogical situations.
Academic results
Knowledge
- Ismeri a társadalmi kommunikációra jellemző verbális és nonverbális kommunikációs kifejezéseket.
- Tapasztalatot szerez a leggyakrabban előforduló pedagógiai szituációk terén.
- Különböző pedagógiai helyzetekben helyesen alkalmazza a nonverbális kommunikáció- és a paralingvisztika kifejezőeszközeit.
- Tud egy tanórát a pedagógiai kommunikáció szempontjából elemezni.
Skills
- Képes a másikra odafigyelni, képes az értő hallgatásra.
- Képes elkerülni az agresszív és a passzív kommunikációt.
- Képes a problémák hatékony megoldására.
- Fejlődik konfliktusmegoldó készsége.
Attitude
- A gyakorlatok során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
- Kommunikációjában az asszertivitást helyezi előtérbe.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
- Törekszik a fejlődésre az ismereteinek bővítése és a saját kommunikációs stílusa terén egyaránt.
Independence and responsibility
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és megoldását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmódot saját munkavégzésében.
- Elméleti tudásának birtokában képes a gyakorlatban az önálló alkalmazásra, s ezáltal szakmájának felelősségteljes képviselőjévé válni.
Teaching methodology
lectures, written and oral communication, situational games, independent tasks, group work, collaborative techniques
Materials supporting learning
- BALÁZS László - H. TOMESZ Tímea - H. VARGA Gyula (2013): A kommunikáció elmélete és gyakorlata, Gramma Kiadó Eger, http://magyar.uni-eger.hu/public/uploads/a-kom-elmelete-es-gyak-teljes-uj-1-_56616f9699242.pdf
- Buda Béla. A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. - Budapest : Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1988. - 296 s. - ISBN 963 333 043
- Dr. BUDAVÁRI, TAKÁCS Ildikó (2011): A konfliktuskezelés technikái, Copyright 2011, Szent István Egyetem, file:///C:/Users/user/Downloads/2010-0019_konfliktus_kezeles.pdf
- HORVÁTHOVÁ Kinga - SZŐKÖL István (2016): A pedagógiai kommunikáció, Selye János Egyetem, Komárom
- Dr. HOLIK Ildikó – Dr. SANDA István Dániel (2015): Tanári kommunikáció, Óbudai Egyetem, TMPK https://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412b2/2013-0002_tanari_kommunikacio/tananyag/00-borito-150604a-halvanysarga-09-Holik.Ildiko.html
- GORDON, Thomas (1990): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése, Gondolat Kiadó, Budapest, https://mandadb.hu/common/file-servlet/document/793556/default/doc_url/IMG.pdf
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy beadandó dolgozat, egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat és a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktivitás összesített eredménye alapján történik.
Performance assessment methods
1. Beadandó dolgozat, melyben a hallgató egy iskolai kommunikációs szituációt elemez az általa összegyűjtött, legalább 4, releváns szakirodalom értő felhasználásával. (40%) 2. Zárthelyi dolgozat a félév végén, melyben a hallgató az órákon szerzett ismereteiről, szemléletéről és a szakirodalomból megtanultakról ad számot. (40%) 3. Órai aktivitás értékelése: a laboratóriumi gyakorlatokon végzett különböző szituációs és kommunikációs játékokban, feladatokban való részvétel intenzitásának figyelembevétele. (20%)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Beadandó dolgozat: 40
- Zárthelyi dolgozat: 40
- Órai aktivitás: 20
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88–95 |
Good | 76–87 |
Satisfactory | 63–75 |
Pass | 50–62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
zh-ra történő felkészülés | 32 |
egyéb felkészülés | 16 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 3 óra (hét) ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali féléves óraszámának 1/3-ad része.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Presentation of the objectives of the subject. Discussion of the tasks of the semester. Description of requirements. |
2. | Introduction to the theory of communication. Peculiarities of pedagogical communication. |
3. | Peculiarities of verbal communication. The teacher's communication skills. |
4. | Nonverbal communication. Expressive means of non-verbal communication. |
5. | Characteristics of assertive communication. Presentation of good practices. |
6. | The importance of assertive behavior in teaching. EMK-Non-Violent Communication in pedagogy. |
7. | Organizational forms and didactic methods as a function of pedagogical communication. Sociofugal spaces, sociopetal spaces, activity zone/participation triangle. |
8. | The main characteristics of the teacher's speech. The role of explanation, presentation, discussion, correct and incorrect application. |
9. | Students' speech behavior. Ritual in the classroom. |
10. | How does the teacher motivate? |
11. | The teacher's question and the teacher's instruction. The role of waiting time, forms of teacher questioning, the importance of reactions. |
12. | Resolving educational conflict situations. |
13. | Communication barriers. Students who have difficulty communicating in the classroom. |
14. | The end of the semester. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Kattein-Pornói Rita | egyetemi docens | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |