Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgató elméleti alapokat és gyakorlati készségeket szerezzen a társadalmi kommunikáció és a pedagógiai kommunikáció terén. Képessé váljon együttműködni a nevelési-oktatási folyamat többi szereplőjével, tudja elgondolásait előadni és megvitatni. Kommunikációja során tanuljon meg egyszerre törődni saját magával és a másik féllel is. A kommunikációs technikák elsajátítása által a leendő tanár váljon képessé a rábízottak hatékony oktatására és nevelésére, illetve a különböző pedagógiai helyzetekben előforduló konfliktusok kezelésére. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a társadalmi kommunikációra jellemző verbális és nonverbális kommunikációs kifejezéseket.
- Tapasztalatot szerez a leggyakrabban előforduló pedagógiai szituációk terén.
- Különböző pedagógiai helyzetekben helyesen alkalmazza a nonverbális kommunikáció- és a paralingvisztika kifejezőeszközeit.
- Tud egy tanórát a pedagógiai kommunikáció szempontjából elemezni.
Képesség
- Képes a másikra odafigyelni, képes az értő hallgatásra.
- Képes elkerülni az agresszív és a passzív kommunikációt.
- Képes a problémák hatékony megoldására.
- Fejlődik konfliktusmegoldó készsége.
- Képes az idegen nyelvű szakirodalom elemzésére, a kutatási eredmények bemutatására.
Attitűd
- A gyakorlatok során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
- Kommunikációjában az asszertivitást helyezi előtérbe.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
- Törekszik a fejlődésre az ismereteinek bővítése és a saját kommunikációs stílusa terén egyaránt.
- Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi, az eredményeket önállóan megjeleníti.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és megoldását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmódot saját munkavégzésében.
- Elméleti tudásának birtokában képes a gyakorlatban az önálló alkalmazásra, s ezáltal szakmájának felelősségteljes képviselőjévé válni.
Oktatásmódszertan
előadások, kommunikáció írásban és szóban, szituációs játékok, önálló feladatvégzés, csoportmunka, kollaboratív technikák
Tanulástámogató anyagok
- BALÁZS László - H. TOMESZ Tímea - H. VARGA Gyula (2013): A kommunikáció elmélete és gyakorlata, Gramma Kiadó Eger, http://magyar.uni-eger.hu/public/uploads/a-kom-elmelete-es-gyak-teljes-uj-1-_56616f9699242.pdf
- Buda Béla. A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. - Budapest : Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1988. - 296 s. - ISBN 963 333 043
- Dr. BUDAVÁRI, TAKÁCS Ildikó (2011): A konfliktuskezelés technikái, Copyright 2011, Szent István Egyetem, file:///C:/Users/user/Downloads/2010-0019_konfliktus_kezeles.pdf
- HORVÁTHOVÁ Kinga - SZŐKÖL István (2016): A pedagógiai kommunikáció, Selye János Egyetem, Komárom
- Dr. HOLIK Ildikó – Dr. SANDA István Dániel (2015): Tanári kommunikáció, Óbudai Egyetem, TMPK https://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412b2/2013-0002_tanari_kommunikacio/tananyag/00-borito-150604a-halvanysarga-09-Holik.Ildiko.html
- GORDON, Thomas (1990): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése, Gondolat Kiadó, Budapest, https://mandadb.hu/common/file-servlet/document/793556/default/doc_url/IMG.pdf
- Meruyert Assilkhanova, Saltanat Tazhbayeva, Lyazzat Ilimkhanova (2014): Psychological Aspects of Pedagogical Communication, ISSN 2039-2117 (online) ISSN 2039-9340 (print) Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy Vol 5 No 20 September 2014, https://www.mcser.org/journal/index.php/mjss/article/viewFile/4146/4056
- Jo Sprague (1993) Why teaching works: The transformative power of pedagogical communication, Communication Education, 42:4, 349-366, DOI: 10.1080/03634529309378951
- Khamroev Bakhtiyor Tuyevich, Khojiyeva Matluba Shukurovna (2020): COMMUNICATION AND DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL CULTURE OF THE FUTURE TEACHER, https://cyberleninka.ru/article/n/communication-and-development-of-pedagogical-culture-of-the-future-teacher
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy beadandó dolgozat, egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat és a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktivitás összesített eredménye alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Beadandó dolgozat, melyben a hallgató egy iskolai kommunikációs szituációt elemez az általa összegyűjtött, legalább 4, releváns szakirodalom értő felhasználásával. 2. Zárthelyi dolgozat a félév végén, melyben a hallgató az órákon szerzett ismereteiről, szemléletéről és a szakirodalomból megtanultakról ad számot. 3. Órai aktivitás értékelése: a laboratóriumi gyakorlatokon végzett különböző szituációs és kommunikációs játékokban, feladatokban való részvétel intenzitásának figyelembevétele. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Beadandó dolgozat: 40
- Zárthelyi dolgozat: 40
- Órai aktivitás: 20
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 87–95 |
Jó | 75–86 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 41–61 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
Házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven | 20 |
Egyéb felkészülés | 28 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 3 óra (hét) ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali féléves óraszámának 1/3-ad része.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tantárgy célkitűzéseinek bemutatása. |
2. | A félév feladatainak megbeszélése. |
3. | Követelmények ismertetése. |
4. | Bevezetés a kommunikáció elméletébe. |
5. | A pedagógiai kommunikáció sajátosságai. |
6. | A verbális kommunikáció sajátosságai. |
7. | A tanár kommunikációs képességei. |
8. | Nonverbális kommunikáció. |
9. | A nonverbális kommunikáció kifejezőeszközei. |
10. | Az asszertív kommunikáció jellemzői. |
11. | Jó gyakorlatok bemutatása. |
12. | Az asszertív viselkedés jelentősége a tanításban. |
13. | EMK-Erőszak Mentes Kommunikáció a pedagógiában. |
14. | Szervezési formák és didaktikai módszerek a pedagógiai kommunikáció függvényében. |
15. | Szociofugális terek, szociopetális terek, aktivitási zóna/részvételi háromszög. |
16. | A pedagógus beszédének főbb sajátosságai. |
17. | A magyarázat, az előadás, a vita szerepe, helyes és helytelen alkalmazása. |
18. | A tanulók beszédviselkedése. |
19. | Rituálék az osztályteremben. |
20. | Hogyan motivál a pedagógus? |
21. | A tanári kérdés és a tanári instrukció. |
22. | A kivárási idő szerepe, tanári kérdezés formái, a reakciók jelentősége. |
23. | Nevelési konfliktushelyzetek megoldása. |
24. | Kommunikációs gátak. |
25. | Nehezen kommunikáló tanulók az osztályteremben. |
26. | A félév zárása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin | egyetemi docens |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.