I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
TEACHER COMMUNICATION
ID (subject code)
BMEGT51M104
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
1
Practice
0
Laboratory
2
Type of assessment
term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. habil. Kálmán Anikó
Position
associate professor
Contact details
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU ( 1 kredit idegen nyelven teljesíthető)
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Economics (2 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580884/8/2023 registration number. Valid from: 29.11.2023

Objectives

The main objective of the subject is for the student to acquire theoretical foundations and practical skills in the field of social communication and pedagogical communication. Be able to cooperate with other actors in the educational process, be able to present and discuss your ideas. During your communication, learn to take care of yourself and the other party at the same time. By mastering communication techniques, the future teacher should be able to effectively teach and educate those assigned to him, as well as to deal with conflicts that occur in various pedagogical situations. The subject offers an opportunity to develop foreign language competences through the analysis of the literature and the presentation of research results.

Academic results

Knowledge
  1. Ismeri a társadalmi kommunikációra jellemző verbális és nonverbális kommunikációs kifejezéseket.
  2. Tapasztalatot szerez a leggyakrabban előforduló pedagógiai szituációk terén.
  3. Különböző pedagógiai helyzetekben helyesen alkalmazza a nonverbális kommunikáció- és a paralingvisztika kifejezőeszközeit.
  4. Tud egy tanórát a pedagógiai kommunikáció szempontjából elemezni.
Skills
  1. Képes a másikra odafigyelni, képes az értő hallgatásra.
  2. Képes elkerülni az agresszív és a passzív kommunikációt.
  3. Képes a problémák hatékony megoldására.
  4. Fejlődik konfliktusmegoldó készsége.
  5. Able to analyze foreign language literature and present research results.
Attitude
  1. A gyakorlatok során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Kommunikációjában az asszertivitást helyezi előtérbe.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
  4. Törekszik a fejlődésre az ismereteinek bővítése és a saját kommunikációs stílusa terén egyaránt.
  5. Analyzes the foreign language literature independently and displays the results independently.
Independence and responsibility
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és megoldását.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmódot saját munkavégzésében.
  4. Elméleti tudásának birtokában képes a gyakorlatban az önálló alkalmazásra, s ezáltal szakmájának felelősségteljes képviselőjévé válni.

Teaching methodology

lectures, written and oral communication, situational games, independent tasks, group work, collaborative techniques

Materials supporting learning

  • BALÁZS László - H. TOMESZ Tímea - H. VARGA Gyula (2013): A kommunikáció elmélete és gyakorlata, Gramma Kiadó Eger, http://magyar.uni-eger.hu/public/uploads/a-kom-elmelete-es-gyak-teljes-uj-1-_56616f9699242.pdf
  • Buda Béla. A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. - Budapest : Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1988. - 296 s. - ISBN 963 333 043
  • Dr. BUDAVÁRI, TAKÁCS Ildikó (2011): A konfliktuskezelés technikái, Copyright 2011, Szent István Egyetem, file:///C:/Users/user/Downloads/2010-0019_konfliktus_kezeles.pdf
  • HORVÁTHOVÁ Kinga - SZŐKÖL István (2016): A pedagógiai kommunikáció, Selye János Egyetem, Komárom
  • Dr. HOLIK Ildikó – Dr. SANDA István Dániel (2015): Tanári kommunikáció, Óbudai Egyetem, TMPK https://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412b2/2013-0002_tanari_kommunikacio/tananyag/00-borito-150604a-halvanysarga-09-Holik.Ildiko.html
  • GORDON, Thomas (1990): T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése, Gondolat Kiadó, Budapest, https://mandadb.hu/common/file-servlet/document/793556/default/doc_url/IMG.pdf
  • Meruyert Assilkhanova, Saltanat Tazhbayeva, Lyazzat Ilimkhanova (2014): Psychological Aspects of Pedagogical Communication, ISSN 2039-2117 (online) ISSN 2039-9340 (print) Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy Vol 5 No 20 September 2014, https://www.mcser.org/journal/index.php/mjss/article/viewFile/4146/4056
  • Jo Sprague (1993) Why teaching works: The transformative power of pedagogical communication, Communication Education, 42:4, 349-366, DOI: 10.1080/03634529309378951
  • Khamroev Bakhtiyor Tuyevich, Khojiyeva Matluba Shukurovna (2020): COMMUNICATION AND DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL CULTURE OF THE FUTURE TEACHER, https://cyberleninka.ru/article/n/communication-and-development-of-pedagogical-culture-of-the-future-teacher

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy beadandó dolgozat, egy sikeresen megírt zárthelyi dolgozat és a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktivitás összesített eredménye alapján történik.

Performance assessment methods

Beadandó dolgozat, melyben a hallgató egy iskolai kommunikációs szituációt elemez az általa összegyűjtött, legalább 4, releváns szakirodalom értő felhasználásával. 2. Zárthelyi dolgozat a félév végén, melyben a hallgató az órákon szerzett ismereteiről, szemléletéről és a szakirodalomból megtanultakról ad számot. 3. Órai aktivitás értékelése: a laboratóriumi gyakorlatokon végzett különböző szituációs és kommunikációs játékokban, feladatokban való részvétel intenzitásának figyelembevétele. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Beadandó dolgozat: 40
  • Zárthelyi dolgozat: 40
  • Órai aktivitás: 20
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 87–95
Good 75–86
Satisfactory 62–74
Pass 41–61
Fail < 40

Retake and late completion

1) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 42
Házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven 20
Egyéb felkészülés 28
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 3 óra (hét) ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali féléves óraszámának 1/3-ad része.

Lecture topics
1. Presentation of the objectives of the subject.
2. Discussion of the tasks of the semester.
3. Description of requirements.
4. Introduction to the theory of communication.
5. Peculiarities of pedagogical communication.
6. Peculiarities of verbal communication.
7. The teacher's communication skills.
8. Nonverbal communication.
9. Expressive means of non-verbal communication.
10. Characteristics of assertive communication.
11. Presentation of good practices.
12. The importance of assertive behavior in teaching.
13. EMK-Non-Violent Communication in pedagogy.
14. Organizational forms and didactic methods as a function of pedagogical communication.
15. Sociofugal spaces, sociopetal spaces, activity zone/participation triangle.
16. The main characteristics of the teacher's speech.
17. The role of explanation, presentation, discussion, correct and incorrect application.
18. Students' speech behavior.
19. Ritual in the classroom.
20. How does the teacher motivate?
21. The teacher's question and the teacher's instruction.
22. The role of waiting time, forms of teacher questioning, the importance of reactions.
23. Resolving educational conflict situations.
24. Communication barriers.
25. Students who have difficulty communicating in the classroom.
26. The end of the semester.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin egyetemi docens

Approval and validity of subject requirements