I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pedagógiai gyakorlat I.
Azonosító
BMEGT51A572
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
0
Laboratórium
12
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bükki Eszter
Beosztása
adjunktus
Email címe
bukki.eszter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók hospitálásokon keresztül megismerkedjenek egy szakképzés területén működő iskolai vagy vállalati képzőhely, képzőközpont, felnőttképzési, felsőoktatási és szakképzési duális képzési hely belső életével, szervezetével, felépítésével és az ott folyó szakmai elméleti és gyakorlati képzéssel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás legfontosabb pedagógiai, pszichológiai, szociológiai elméleteit, a nevelés, az oktatás, a képzés alapfogalmait, összefüggéseit, törvényszerűségeit.
  2. Ismeri a gyakorlati foglalkozások (iskolai, vállalati) tervezésével, szervezésével, megvalósításával és ellenőrzésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteket, az egyéni és csoportos gyakorlatok szervezésének alapelveit.
  3. Ismeri és átlátja a szakképzés jogszabályi keretrendszerét.
  4. Ismeri és érti a műszaki szakoktatói szakterület speciális irányait és határait.
  5. Ismeri a tanulók életkori sajátosságait, megismerésének módszereit.
  6. Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés lehetőségeiről, módjairól, korlátairól.
  7. Ismeri a pedagógus szakma jogi és etikai szabályait, normáit.
Képesség
  1. Képes gyakorlati képzési programok összeállítására, valamint ezeknek az elméleti követelményekkel való összehangolására.
  2. Képes a gyakorlati oktatási folyamat megtervezésére, megszervezésére, megvalósítására, ellenőrzésére és értékelésére a legkülönfélébb oktatási formák (tanműhely, laboratórium) esetében is.
  3. Képes a szakképzéssel összefüggő tanórán kívüli nevelőmunkára, a szakképzést elősegítő pályaorientációs feladatok ellátására.
  4. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.
  5. Képes használni, megérteni szakterületének jellemző szakirodalmát, elektronikus, internet alapú, könyvtári forrásait. Képes ezek felkutatására, relevanciájuk megállapítására, a nem valós, elavult információk kiszűrésére.
  6. Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív értelmezésére, elemzésére, értékelésére.
  7. Képes mindenkiben meglátni az értékeket és pozitív érzelmekkel (szeretettel) viszonyulni minden tanítványához.
  8. Pedagógiai helyzetekben képes együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra.
  9. Képes a konfliktushelyzetek megelőzésére, kezelésére.
Attitűd
  1. Vállalja a pedagógus szakma társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  2. Vallja és vállalja a pedagógus példa szerepét.
  3. Nyitott a pedagógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és a gyakorlati működés alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
  4. Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg.
  5. Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
  6. Tiszteli a tanulók személyiségét.
  7. Érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
  8. Törekszik az életkori, egyéni és csoport sajátosságoknak megfelelő, aktivitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási, tanítási stratégiák, módszerek alkalmazására.
  9. Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen, elfogadjon.
  10. Nyitott a pedagógiai tevékenységére vonatkozó építő kritikára.
  11. Elkötelezett az alapvető emberi értékek, a nemzeti értékek és azonosságtudat iránt, nyitott a demokratikus gondolkodásra, magatartásra nevelés, valamint a környezettudatosság iránt.
  12. Szociális érzékenység és a segítőkészség jellemzi. Előítéletektől mentesen végzi munkáját, igyekszik az inklúzió szemléletét magáévá tenni.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan ás felelősségteljesen veszi fel a kapcsolatot a mentortanárral és a hospitálás helyszínéül szolgáló intézménnyel.
  2. Vallja az önfejlesztés fontosságát.
  3. Vallja felelősségét a rábízott tanulók, kollégái, a ma élő és az utánunk jövő generációk felé.

Oktatásmódszertan

Megadott hospitálási szempontok alapján a hallgató értelmezi és írásban értékeli a meglátogatott intézmények szakmai munkáját, a megtekintett foglalkozásokat.

Tanulástámogató anyagok

  • A Műszaki Pedagógia Tanszék Dokumentumtárában megosztott anyagok.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a hallgató által készített hospitálási naplók alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): Dolgozat készítése, mely két részből áll: 1) Rövid (1 oldal) leírás az iskoláról (fenntartó, formális adatok, fizikai környezet, infrastruktúra). 2) Hospitálási naplók (sablon alapján).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • teljesítmény értékelés (házi feladatok): 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Érdemjegy-megállapítás

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87-94
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
hospitálás 12
házi feladat elkészítése 40
egyéb felkészülés 38
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a képzőhelyeken folytatott hospitálásokon és hospitálási naplók készítésén keresztül járul hozzá, melyhez támogatást a kísérő szeminárium nyújt.

Előadások témái
1. Tájékoztatás a szeminárium céljairól, tartalmáról és követelményeiről. A gyakorlóhely szakmai profiljának áttekintése, ismerkedés az intézménnyel. A tanári munkát biztosító feltételrendszer, infrastruktúra megismerése.
2. A tanári gyakorlathoz kötődő pedagógiai dokumentumok áttekintése. A hospitálási szempontok egyeztetése.
3. A hospitálási naplókban rögzített tapasztalatok reflektív megbeszélése. Az egyedi tanítási problémák, dilemmák csoportos megvitatása. Konfliktuskezelés, döntési helyzetek.
4. A munkafolyamatokban való aktív részvétel értelmezése, hozott probléma feldolgozása. A következő félévi tanítási gyakorlat előkészítése, az óraterv készítés megbeszélése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.