Versions
Department of Ergonomics and Psychology
Programme: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Objectives
The aim of the course is to discuss the role of personality in organizational life both from a theoretical and a prac-tical point of view. Our theoretical focus is on the work-relevant aspects of personality. During the course, we discuss the most important theoretical concepts, explanatory models, and the practical applications of these find-ings. We pay attention to the personality-related measures and tools in organizational life.
Learning outcomes
Knowledge
- Knows the most important work-related personality models, concepts, and methods, which can be ap-plied as I-O psychologists.
- Gains a broad insight into the topics related to the association between work and personality.
- Learns the personality-related tools and applications in organizational life.
Ability
- Able to apply theoretical and methodological knowledge in the design, development and application of personality-related programs in organizations.
- Able to independently define and implement workplace programs with the aim of employees’ personal development.
Attitude
- Tolerant and inclusive toward different types of personalities.
- Has an ethical and respectful approach toward workplace diversity.
- Accepts the viewpoint of other professionals.
- Open to continuous development, wants to expand knowledge.
Autonomy and responsibility
- Thinks constructively and solution-centered about the acquired knowledge, methods, and applica-tions.
- Independently able to design, develop and implement workplace programs related to the personal development of employees with the application of the acquired knowledge.
- Has an independent and responsible approach to issues which require psychological interventions related to the personality of employees.
- Recognizes when a problem is outside of his/her competencies and acts appropriately.
- Has a critical approach in his/her thinking, and shares his/her thoughts, critical comments with the fellow students and the lecturers.
Methodology of teaching
Lectures, videos, interactive tasks, independent and group projects.
Materials supporting learning
- Charles S. Carver, Michael F. Scheier, Nagy János, V. Komlósi Annamária (2006). Személyiségpszichológia Osiris Kiadó
- Gruys, M. L. & Sackett, P. R. (2003). Investigating the dimensionality of counterproductive work behavior. International Journal of Selection and Assessment, 11, 30-42.
- Sackett, P. R., & DeVore, C. J. (2001). Counterproductive behaviors at work. In N. Anderson, D. Ones, H. Si-nangil, & C. Viswesvaran (Eds.), Handbook of industrial, work, and organizational psychology (Vol. 1, pp. 145–164). London, UK: Sage.
- Thomas, D. A. & Ely, R. J. (1996). Making Differences Matter. A New Paradigm for Manging Diversity. Har-vard Business Review, September-October, 1-13.
- Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psycholo-gist, 55, 5–14.
- Gable, S.H., & Haidt, J. (2005). What (and why) is positive psychology? Review of General Psychology, 9, 2, 103-110.
- Shawn Achor (2015). A boldogság mint versenyelőny, HVG Kiadó.
- Jones, D.N. & Paulhus, D.L. (2014). Introducing the Short Dark Triad (SD3): A brief measure of dark person-alities. Assessment, 21(1), 28-41.
- Tari, A. (2010). Y generáció. Budapest: Jaffa Kiadó.
- Landy, F. J. (1985). Psychology of Work Behaviour, Chicago, Illinois: The Dorsey Press.
- Robinson, S. L. (2010). Dysfunctional Work Behavior. In J. Barling & C. L. Cooper (Eds.), The Sage Handbook of Organizational Behavior: Volume I – Micro Approaches, pp. 141-160. SAGE Publications Ltd.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi kiscsoportos projekt munka mentén történik.
Performance evaluation methods
Részteljesítmény értékelés (projekt munka): a tudás és gyakorlati képesség típusú kompetenciaelemek komplex, szó-beli értékelési módja kiscsoportos formában készített projekt munka formájában. A projekt munka tárgya az oktató által meghatározott témakörből szabadon választott, személyiség-fókuszú, munkapszichológiai téma- vagy problémakör bemutatása, szakmai, tudományos források felhasználásával, gyakorlati megoldásokra helyezve a hangsúlyt.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- részteljesítmény értékelés: 50%
- összesen: 50%
Proportion of examination elements in the rating
- írásbeli vizsga: 50%
- összesen: 50%
Grading
% | |
---|---|
Excellent | -100 |
Very good | > 90 |
Good | 80–89 |
Satisfactory | 70–79 |
Pass | 50–69 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
A vizsga a TVSZ szabályai szerint ismételhető.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
28 | |
62 | |
30 | |
120 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | A nemkívánatos következményekkel járó munkahelyi viselkedés megnyilvánulási formái és összefüggése a személyiségvonásokkal. A személyiség közvetett és közvetlen befolyása a nemkívánatos munkahelyi viselkedésre. A pozitív nemkívánatos munkahelyi viselkedés formái. |
2. | A munkahelyi sokszínűség fogalma, dimenziói, a sokszínűségi tudatosság. A sokszínűségi program/menedzsment előnye, haszna a szervezet és az egyén számára. A programokat megalapozó paradigmák és alapelvek. |
3. | A pozitív pszichológia szemléletének érvényessége és alkalmazási lehetősége a munkahelyen. Főbb fogalmak, modellek. |
4. | A Sötét Triád vonások jelentősége munkahelyi környezetben. A sötét vonások negatív és lehetséges, pozitív hozadéka a munka világában. |
5. | Generációk a munkahelyen. Az Y és Z generációk hasonlóságai, különbségei, kihívásai a mindennapokban és a munka világában, illetve egy ideális multigenerációs munkahely megteremtésének feltételei. |
6. | Munkahelyi elégedettség elméletei, kapcsolata a személyiségbeli tényezőkkel, mérésének szempontjai és eszközei. Munkahelyi elköteleződés definíciója, típusai, feltételei és következményei. |
7. | A személyiségdimenziók és az emberi információfeldolgozás egyéni különbségeit leíró kognitív stílusok összefüggései. |
8. | Az OCB meghatározása és megjelenési formái, kapcsolata szervezeti tényezőkkel, és az OCB-t meghatározó egyéni faktorok. |
9. | Diszfunkcionális viselkedés a munkahelyen. |
10. | Az affektív folyamatok kognitív kiértékelésének jelentősége az (érzelmi megélések) egyéni különbsége(ine)k magyarázatában. |
11. | Az észleléssel/kiértékeléssel/mentális képességekkel összefüggő hibák és a személyiségjellemzők kapcsolata a balesetre való hajlammal összefüggésben. |
12. | A Theory of Reasoned Action modell (Fishbein és Ajzen, 1967) alkalmazása a személyiség és a kontraproduktív (CWB) viselkedés közti kapcsolat magyarázatban. |
13. | Az Affective Event Theory (Weiss és Cropanzano, 1996) elmélet bemutatása két, szervezeti/munkahelyi példán keresztül, magyarázatokkal. |
14. | A sokszínűségi tudatosság (diversity awareness) alakításának lehetősége kognitív pszichológiai nézőpontból. |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|
Gadanecz Péter | tanársegéd | gadanecz.peter@gtk.bme.hu |