Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy mind elméleti, mind gyakorlati oldalról tárgyalja a személyiség lehetséges szerepét a szervezetben, a munkával, munkavégzéssel összefüggésben. Elméleti oldalról tekintve kifejezetten a munkát végző, dolgozó személyiség releváns sajátosságaira, jellemzőire fókuszálva vesszük számba azokat a legfontosabb fogalmakat, magyarázó modelleket és a gyakorlathoz kapcsolható módszereket és eszközöket, melyek segítik, támogatják a személyiség munka-specifikus jellemzőinek, valamint működésének megismerését a szervezeten belül.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató megismeri és elsajátítja azokat a legfontosabb, a munka és a szervezetek világában alkalmaz-ható személyiségmagyarázó fogalmakat és módszereket, melyeket mint munka- vagy szervezetpszichológus a gyakorlati munkája során tud alkalmazni.
- A hallgató a mesterképzés további tárgyainak megalapozásként széles körű betekintést nyer a munkát végző személyiséget és személyiség-megnyilvánulást érintő témákba.
- A hallgató megismerkedik munkahelyi témákhoz kapcsolható, személyiséget vizsgáló eszközök kialakítási és alkalmazási lehetőségeivel, alkalmazási feltételeivel.
Képesség
- A hallgató sikeresen alkalmazza elméleti és módszertani ismereteit a munkahelyi, személyiség fókuszú témák és programok tervezésében, kialakításában és alkalmazásában.
- A hallgató képes önálló, a munkát végző, a személyiség fejlesztését célzó programelemek meghatározására, kivitelezésére.
Attitűd
- Nyitott a különböző személyiség-megnyilvánulások iránt, azok elfogadására.
- Etikusan és tisztelettel viselkedik a személyiségbeli sokszínűséggel szemben.
- Elfogadja és alkalmazza más szakemberek nézeteit.
- Folyamatosan fejleszti és ismeretszerzéssel bővíti tudását.
Önállóság és felelősség
- Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik a személyiség munkahelyi vonatkozásairól elsajátított ismeretek, eszközök és felhasználásával.
- A tanult ismeretek alkalmazásával képes különböző tartalmú, személyiségfejlesztést érintő, támogató munkahelyi programok megtervezésére, kialakítására és lebonyolítására.
- Önállóan és felelősségteljesen viszonyul a pszichológiai munkát megkívánó, munkahelyi, személyiséget érintő témákhoz.
- Felismeri a saját kompetenciáit meghaladó problémákat és megfelelően jár el ez esetekben.
- Gondolkodásában a kritikus megközelítést alkalmazza, és gondolatait, kritikai észrevételeit interaktív formában megosztja hallgatótársaival, oktatójával.
Oktatásmódszertan
Előadások, videók, órai interaktív feladatok, önállóan és csoportmunkában készített feladat.
Tanulástámogató anyagok
- Charles S. Carver, Michael F. Scheier, Nagy János, V. Komlósi Annamária (2006). Személyiségpszichológia Osiris Kiadó
- Gruys, M. L. & Sackett, P. R. (2003). Investigating the dimensionality of counterproductive work behavior. International Journal of Selection and Assessment, 11, 30-42.
- Sackett, P. R., & DeVore, C. J. (2001). Counterproductive behaviors at work. In N. Anderson, D. Ones, H. Si-nangil, & C. Viswesvaran (Eds.), Handbook of industrial, work, and organizational psychology (Vol. 1, pp. 145–164). London, UK: Sage.
- Thomas, D. A. & Ely, R. J. (1996). Making Differences Matter. A New Paradigm for Manging Diversity. Har-vard Business Review, September-October, 1-13.
- Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psycholo-gist, 55, 5–14.
- Gable, S.H., & Haidt, J. (2005). What (and why) is positive psychology? Review of General Psychology, 9, 2, 103-110.
- Shawn Achor (2015). A boldogság mint versenyelőny, HVG Kiadó.
- Jones, D.N. & Paulhus, D.L. (2014). Introducing the Short Dark Triad (SD3): A brief measure of dark person-alities. Assessment, 21(1), 28-41.
- Tari, A. (2010). Y generáció. Budapest: Jaffa Kiadó.
- Landy, F. J. (1985). Psychology of Work Behaviour, Chicago, Illinois: The Dorsey Press.
- Robinson, S. L. (2010). Dysfunctional Work Behavior. In J. Barling & C. L. Cooper (Eds.), The Sage Handbook of Organizational Behavior: Volume I – Micro Approaches, pp. 141-160. SAGE Publications Ltd.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi kiscsoportos projekt munka mentén történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Részteljesítmény értékelés (projekt munka): a tudás és gyakorlati képesség típusú kompetenciaelemek komplex, szó-beli értékelési módja kiscsoportos formában készített projekt munka formájában. A projekt munka tárgya az oktató által meghatározott témakörből szabadon választott, személyiség-fókuszú, munkapszichológiai téma- vagy problémakör bemutatása, szakmai, tudományos források felhasználásával, gyakorlati megoldásokra helyezve a hangsúlyt.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés: 50%
- összesen: 50%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 50%
- összesen: 50%
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | > 90 |
Jó | 80–89 |
Közepes | 70–79 |
Elégséges | 50–69 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A vizsga a TVSZ szabályai szerint ismételhető.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
projekt munka elkészítése | |
vizsgafelkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. május 27-én, érvényes 2020. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A nemkívánatos következményekkel járó munkahelyi viselkedés megnyilvánulási formái és összefüggése a személyiségvonásokkal. A személyiség közvetett és közvetlen befolyása a nemkívánatos munkahelyi viselkedésre. A pozitív nemkívánatos munkahelyi viselkedés formái. |
2. | A munkahelyi sokszínűség fogalma, dimenziói, a sokszínűségi tudatosság. A sokszínűségi program/menedzsment előnye, haszna a szervezet és az egyén számára. A programokat megalapozó paradigmák és alapelvek. |
3. | A pozitív pszichológia szemléletének érvényessége és alkalmazási lehetősége a munkahelyen. Főbb fogalmak, modellek. |
4. | A Sötét Triád vonások jelentősége munkahelyi környezetben. A sötét vonások negatív és lehetséges, pozitív hozadéka a munka világában. |
5. | Generációk a munkahelyen. Az Y és Z generációk hasonlóságai, különbségei, kihívásai a mindennapokban és a munka világában, illetve egy ideális multigenerációs munkahely megteremtésének feltételei. |
6. | Munkahelyi elégedettség elméletei, kapcsolata a személyiségbeli tényezőkkel, mérésének szempontjai és eszközei. Munkahelyi elköteleződés definíciója, típusai, feltételei és következményei. |
7. | A személyiségdimenziók és az emberi információfeldolgozás egyéni különbségeit leíró kognitív stílusok összefüggései. |
8. | Az OCB meghatározása és megjelenési formái, kapcsolata szervezeti tényezőkkel, és az OCB-t meghatározó egyéni faktorok. |
9. | Diszfunkcionális viselkedés a munkahelyen. |
10. | Az affektív folyamatok kognitív kiértékelésének jelentősége az (érzelmi megélések) egyéni különbsége(ine)k magyarázatában. |
11. | Az észleléssel/kiértékeléssel/mentális képességekkel összefüggő hibák és a személyiségjellemzők kapcsolata a balesetre való hajlammal összefüggésben. |
12. | A Theory of Reasoned Action modell (Fishbein és Ajzen, 1967) alkalmazása a személyiség és a kontraproduktív (CWB) viselkedés közti kapcsolat magyarázatban. |
13. | Az Affective Event Theory (Weiss és Cropanzano, 1996) elmélet bemutatása két, szervezeti/munkahelyi példán keresztül, magyarázatokkal. |
14. | A sokszínűségi tudatosság (diversity awareness) alakításának lehetősége kognitív pszichológiai nézőpontból. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Gadanecz Péter | tanársegéd | gadanecz.peter@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.