I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZEMÉLYISÉGPSZICHOLÓGIA
Azonosító
BMEGT52M100
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kun Ágota
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kun.agota@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.10.29.) az 580950/7/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.10.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy mind elméleti, mind gyakorlati oldalról tárgyalja a személyiség lehetséges szerepét a szervezetben, a munkával, munkavégzéssel összefüggésben. Elméleti oldalról tekintve kifejezetten a munkát végző, dolgozó személyiség releváns sajátosságaira, jellemzőire fókuszálva vesszük számba azokat a legfontosabb fogalmakat, magyarázó modelleket és a gyakorlathoz kapcsolható módszereket és eszközöket, melyek segítik, támogatják a személyiség munka-specifikus jellemzőinek, valamint működésének megismerését a szervezeten belül.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató megismeri és elsajátítja azokat a legfontosabb, a munka és a szervezetek világában alkalmazható személyiségmagyarázó fogalmakat és módszereket, melyeket mint munka- vagy szervezetpszichológus a gyakorlati munkája során tud alkalmazni.
  2. A hallgató a mesterképzés további tárgyainak megalapozásként széles körű betekintést nyer a munkát végző személyiséget és személyiség-megnyilvánulást érintő témákba.
  3. A hallgató megismerkedik munkahelyi témákhoz kapcsolható, személyiséget vizsgáló eszközök kialakítási és alkalmazási lehetőségeivel, alkalmazási feltételeivel.
Képesség
  1. A hallgató sikeresen alkalmazza elméleti és módszertani ismereteit a munkahelyi, személyiség fókuszú témák és programok tervezésében, kialakításában és alkalmazásában.
  2. A hallgató képes önálló, a munkát végző, a személyiség fejlesztését célzó programelemek meghatározására, kivitelezésére.
Attitűd
  1. Nyitott a különböző személyiség-megnyilvánulások iránt, azok elfogadására.
  2. Etikusan és tisztelettel viselkedik a személyiségbeli sokszínűséggel szemben.
  3. Elfogadja és alkalmazza más szakemberek nézeteit.
  4. Folyamatosan fejleszti és ismeretszerzéssel bővíti tudását.
Önállóság és felelősség
  1. Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik a személyiség munkahelyi vonatkozásairól elsajátított ismeretek, eszközök és felhasználásával.
  2. A tanult ismeretek alkalmazásával képes különböző tartalmú, személyiségfejlesztést érintő, támogató munkahelyi programok megtervezésére, kialakítására és lebonyolítására.
  3. Önállóan és felelősségteljesen viszonyul a pszichológiai munkát megkívánó, munkahelyi, személyiséget érintő témákhoz.
  4. Felismeri a saját kompetenciáit meghaladó problémákat és megfelelően jár el ez esetekben.
  5. Gondolkodásában a kritikus megközelítést alkalmazza, és gondolatait, kritikai észrevételeit interaktív formában megosztja hallgatótársaival, oktatójával.

Oktatásmódszertan

Előadások, videók, órai interaktív feladatok, önállóan és csoportmunkában készített feladat.

Tanulástámogató anyagok

  • Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2023). Job Demands–Resources Theory: Ten years later. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 25-53.
  • Harari, M. B., Thompson, A. H., & Viswesvaran, C. (2022). Counterproductive work behavior: Recent developments and future directions. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 9, 107-135.
  • Niemiec, R. M. (2022). Character Strengths Interventions: A Field Guide for Practitioners (2nd ed.). Hogrefe.
  • Roberson, Q. M., & Perry, J. L. (2021). Diversity, equity, and inclusion in organizations: A review and future directions. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 8, 69–96.
  • Andreassen, C. S., & Pallesen, S. (2020). Workaholism, wellbeing, and health: A critical review. Journal of Behavioral Addictions, 9(4), 887–908.
  • Judge, T. A., & Zapata, C. P. (2021). The person-situation debate revisited: Implications for occupational behavior. Journal of Applied Psychology, 106(5), 738–753.
  • Jonason, P. K., & Schmitt, D. P. (2022). The Dark Triad traits and workplace behavior: A review and research agenda. Personality and Individual Differences, 190, 111516.
  • Kaiser, R. B., & Curphy, G. J. (2021). Toxic leadership: Reviewing the dark side of leadership. The Leadership Quarterly, 32(6), 101517.

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félév végi teljesítménymérés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szóbeli vizsga előre kiadott tételek mentén.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli vizsga: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a hallgató az előadások 70%-án jelen legyen.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles > 90
80–89
Közepes 70–79
Elégséges 50–69
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A vizsga a TVSZ szabályai szerint ismételhető.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
szakirodalom feldolgozás 62
vizsgafelkészülés 30
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Kontraproduktív munkahelyi viselkedés (CWB), pozitív CWB
2. A karaktererősségek rendszere
3. Diverzitás, neurodiverzitás, inkluzivitás a munkahelyen
4. Munkamánia, hiányzás, betegség, baleset a személyiséggel összefüggésben
5. Elégedettség, elkötelezettség, OCB
6. A személyiségfejlesztés kompetenciahatárai a munkahelyen
7. A személység vizsgálata: a DISC
8. A személyiség vizsgálata: a GPOP
9. A személyiség vizsgálata: a PCM modell
10. Személyiségfejlesztés módszerei a munkahelyen – tréning, coaching, tanácsadás
11. A sötét hármas, toxikus és diszfunkcionális vezetés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Turóczi Hajnalka egyetemi tanársagéd turoczi.hajnalka@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.