Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy mind elméleti, mind gyakorlati oldalról tárgyalja a személyiség lehetséges szerepét a szervezetben, a munkával, munkavégzéssel összefüggésben. Elméleti oldalról tekintve kifejezetten a munkát végző, dolgozó személyiség releváns sajátosságaira, jellemzőire fókuszálva vesszük számba azokat a legfontosabb fogalmakat, magyarázó modelleket és a gyakorlathoz kapcsolható módszereket és eszközöket, melyek segítik, támogatják a személyiség munka-specifikus jellemzőinek, valamint működésének megismerését a szervezeten belül.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató megismeri és elsajátítja azokat a legfontosabb, a munka és a szervezetek világában alkalmazható személyiségmagyarázó fogalmakat és módszereket, melyeket mint munka- vagy szervezetpszichológus a gyakorlati munkája során tud alkalmazni.
- A hallgató a mesterképzés további tárgyainak megalapozásként széles körű betekintést nyer a munkát végző személyiséget és személyiség-megnyilvánulást érintő témákba.
- A hallgató megismerkedik munkahelyi témákhoz kapcsolható, személyiséget vizsgáló eszközök kialakítási és alkalmazási lehetőségeivel, alkalmazási feltételeivel.
Képesség
- A hallgató sikeresen alkalmazza elméleti és módszertani ismereteit a munkahelyi, személyiség fókuszú témák és programok tervezésében, kialakításában és alkalmazásában.
- A hallgató képes önálló, a munkát végző, a személyiség fejlesztését célzó programelemek meghatározására, kivitelezésére.
Attitűd
- Nyitott a különböző személyiség-megnyilvánulások iránt, azok elfogadására.
- Etikusan és tisztelettel viselkedik a személyiségbeli sokszínűséggel szemben.
- Elfogadja és alkalmazza más szakemberek nézeteit.
- Folyamatosan fejleszti és ismeretszerzéssel bővíti tudását.
Önállóság és felelősség
- Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik a személyiség munkahelyi vonatkozásairól elsajátított ismeretek, eszközök és felhasználásával.
- A tanult ismeretek alkalmazásával képes különböző tartalmú, személyiségfejlesztést érintő, támogató munkahelyi programok megtervezésére, kialakítására és lebonyolítására.
- Önállóan és felelősségteljesen viszonyul a pszichológiai munkát megkívánó, munkahelyi, személyiséget érintő témákhoz.
- Felismeri a saját kompetenciáit meghaladó problémákat és megfelelően jár el ez esetekben.
- Gondolkodásában a kritikus megközelítést alkalmazza, és gondolatait, kritikai észrevételeit interaktív formában megosztja hallgatótársaival, oktatójával.
Oktatásmódszertan
Előadások, videók, órai interaktív feladatok, önállóan és csoportmunkában készített feladat.
Tanulástámogató anyagok
- Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2023). Job Demands–Resources Theory: Ten years later. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 10, 25-53.
- Harari, M. B., Thompson, A. H., & Viswesvaran, C. (2022). Counterproductive work behavior: Recent developments and future directions. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 9, 107-135.
- Niemiec, R. M. (2022). Character Strengths Interventions: A Field Guide for Practitioners (2nd ed.). Hogrefe.
- Roberson, Q. M., & Perry, J. L. (2021). Diversity, equity, and inclusion in organizations: A review and future directions. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 8, 69–96.
- Andreassen, C. S., & Pallesen, S. (2020). Workaholism, wellbeing, and health: A critical review. Journal of Behavioral Addictions, 9(4), 887–908.
- Judge, T. A., & Zapata, C. P. (2021). The person-situation debate revisited: Implications for occupational behavior. Journal of Applied Psychology, 106(5), 738–753.
- Jonason, P. K., & Schmitt, D. P. (2022). The Dark Triad traits and workplace behavior: A review and research agenda. Personality and Individual Differences, 190, 111516.
- Kaiser, R. B., & Curphy, G. J. (2021). Toxic leadership: Reviewing the dark side of leadership. The Leadership Quarterly, 32(6), 101517.
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félév végi teljesítménymérés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szóbeli vizsga előre kiadott tételek mentén.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli vizsga: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a hallgató az előadások 70%-án jelen legyen.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 90-100 |
| Jeles | > 90 |
| Jó | 80–89 |
| Közepes | 70–79 |
| Elégséges | 50–69 |
| Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A vizsga a TVSZ szabályai szerint ismételhető.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
| szakirodalom feldolgozás | 62 |
| vizsgafelkészülés | 30 |
| összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Kontraproduktív munkahelyi viselkedés (CWB), pozitív CWB |
| 2. | A karaktererősségek rendszere |
| 3. | Diverzitás, neurodiverzitás, inkluzivitás a munkahelyen |
| 4. | Munkamánia, hiányzás, betegség, baleset a személyiséggel összefüggésben |
| 5. | Elégedettség, elkötelezettség, OCB |
| 6. | A személyiségfejlesztés kompetenciahatárai a munkahelyen |
| 7. | A személység vizsgálata: a DISC |
| 8. | A személyiség vizsgálata: a GPOP |
| 9. | A személyiség vizsgálata: a PCM modell |
| 10. | Személyiségfejlesztés módszerei a munkahelyen – tréning, coaching, tanácsadás |
| 11. | A sötét hármas, toxikus és diszfunkcionális vezetés |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Turóczi Hajnalka | egyetemi tanársagéd | turoczi.hajnalka@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.