I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖRNYEZETMENEDZSMENT RENDSZEREK
Azonosító
BMEGT42M108
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől TAVASZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Regionális gazdaságtan / Regional economics
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa KT 2020. november 25./8. számú határozatával, érvényes 2021. 02. 01-tól.

Célkitűzések

A tantárgy alapvető célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a modern vállalati környezetvédelem legfonto-sabb kérdéseit, a vállalatok magatartását meghatározó tényezőket és a rendelkezésükre álló eszközöket. Képesek legyenek a gazdálkodó szervezeteknél működő számos egyéb vállalatirányítási rendszerrel összefüggésben látni a környezetvédelem helyét, szerepét a vállalati gazdálkodás rendszerében, továbbá képesek legyenek felmérni egy vállalat környezeti teljesítményét, illetve kiválasztani és alkalmazni a javítására alkalmas eszközöket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vállalati környezeti stratégiát meghatározó legfontosabb tényezőket; a lehetséges stratégiatípusokat
  2. Tisztában van a vállalati környezeti kockázatok jelentőségével és a környezeti menedzsmentre gyakorolt hatásával
  3. Ismeri a vállalatok által alkalmazott legfontosabb környezetvédelmi irányzatokat (módszereket), azok előnyeit és hátrányait
  4. Ismeri és gyakorlati példák alapján alkalmazni tudja a vállalati környezeti irányítás különböző eszközeit (környezeti marketing, környezeti teljesítményértékelés, környezeti marketing)
  5. Ismeri a környezeti irányítási rendszerek alapelveit, működési mechanizmusát és építőköveit
  6. Tisztában van a KIR alkalmazását meghatározó piaci mechanizmusokkal, a piac szereplőinek a feladataival
  7. Ismeri az üzleti modellezés fogalmát és az innovatív üzleti modellt alkalmazó vállalatok környezeti és társadalmi aspektusaival
Képesség
  1. Képes komplex módon értékelni egy vállalkozás környezeti teljesítményét
  2. Felismeri a vállalati környezeti stratégia alapvető jellemzőit, a stratégiaválasztást meghatározó tényezőket
  3. Képes azonosítani a vállalatok stakeholdereit, az azokkal kapcsolatos legfontosabb feladatokat
  4. Képes a Háromrétegű üzleti modell vászon alkalmazására egy-egy innovatív üzleti modellt alkalmazó vállalat esetében
Attitűd
  1. Nyitott a vállalati működés mélyebb megértésére, a környezeti összefüggések feltárására
  2. Törekszik a problémák együttműködésen alapuló megközelítésére és kezelésére
  3. Kritikusan ítéli meg a környezeti és társadalmi problémákkal kapcsolatba hozható társadalmi csoportok szerepét
  4. Törekszik komplex rendszerek megértésére
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes felmérni a vállalati környezeti teljesítményt
  2. Felelős gondolkodást mutat a vállalati működésben felmerülő környezeti és társadalmi problémák kapcsán
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
  4. Szükség esetén együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában

Oktatásmódszertan

Előadások és szemináriumok. Csoportmunka az órák keretében és az órákon kívül. Infokommunikációs eszközök, vállalati és egyéb szakmai anyagok alkalmazása.

Tanulástámogató anyagok

  • Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2008.). ISBN 963-9664-07-3
  • Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei (KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2004. ISBN 963 224 742 6)
  • S. Schaltegger, R. Burritt, H. Petersen : An Introduction to Corporate Environmental Management, Striving for Sustainability, Routledge, ISBN 978-1874719656

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban két zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és egy csoportmunka keretében elkészítendő projektfeladat (részteljesítmény-értékelés) alapján történik. Ezek alapján kerül aláírásra a tárgy, illetve megajánlott jegy adható.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tan-anyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített projektfeladat, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsgadolgozat keretében. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezi a középpontba

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30%
  • 1. részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 40%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90–100-100
Jeles 80–89
70–79
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0–49

Javítás és pótlás

1) A két félévközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) díjmentesen pótolható a pótlási időszakban. Javítás esetén az új eredmény a régit felülírja 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismé-telten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre 3) Amennyiben a hallgató nem szerzett megajánlott jegyet a tárgyból, akkor a vizsgaidőszakban vizsgát tesz

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
kontakt óra 56
félévközi készülés órákra 14
felkészülés zárthelyire 15
házi feladat elkészítése 35
vizsgafelkészülés 30
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. … …-n, érvényes 2020. ...-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A gazdálkodó szervezetek (vállalatok, intézmények, háztartások) környezetvé-delmi feladatai – Environmental responsibilities of organisations (companies, institutions, households)
2. A menedzsment feladatai a környezetvédelemben (jogszabályi környezet és ön-szabályozás). A környezetmenedzsment eszközei, technikái – The tasks of company management in environmental protection (legal environment and self-regulation). The tools and techniques of environmental protection
3. Környezeti kockázatok és stratégia – Environmental risks and strategy
4. A vállalati környezeti teljesítmény értékelése – Evaluation of corporate environmental performance
5. A környezeti irányítási rendszerek céljai, alapelvei és felépítése – The objectives, principles and structure of environmental management systems
6. A szervezeti döntések környezeti megalapozása. A környezeti tényezők és hatások szerepe, jelen-tősége a döntésekben. A környezeti hatások értékelésének módszerei. Az esettanulmány alapján gyakorlati feladat – Environmental foundations of organisational decisions - The role of environmental aspects and impacts, their significance in corporate decision making. Tools available to the evaluation of corporate environmental performance. Practical assignment based on a case study
7. A környezeti audit- és teljesítményértékelés helye, szerepe a vállalati szabályozás folyamatában. A környezetvédelmi felülvizsgálat tartalma, szerepe a magyar környezetvédelmi gyakorlatban, hatása a gazdálkodásra. A SWOT vizsgálat alkalmazhatósága a környezetvédelemben. Az esettanulmány alapján gyakorlati feladat – The role of environmental auditing and performance evaluation in company management. The content of environmental assessment, its role in Hungarian practice and its impact on company operations. The use of SWOT analysis in corporate environmental protection. Practical assignment based on a case study.
8. Környezetmenedzsment rendszer kiépítése az Európai Unió gyakorlatában, az EMAS rendelet tartal-ma, követelményei. Szabványosítási háttér. Az ISO 14000 szabványcsalád – The implementation of an environmental management system in the European Union. The EMAS regulation and its requirements. Standardising environmental activities. The ISO14000 family of standards
9. Környezeti politika és tervezés a környezeti irányítási rendszerekben – Environmental policy and planning in environmental management systems.
10. Környezeti kommunikáció és oktatás: követelmények és gyakorlat. A környezeti jelentések típusai, tartalma. A környezeti jelentés, mint menedzsment eszköz. Gyakorlati példák elemzése – Environmental communication and training: requirements and practice. Types and content of environmental reports. Environmental reports as management tools. Evaluation of practical examples.
11. Környezeti marketing; öko-címke rendszerek – Environmental marketing; eco-labeling systems
12. Környezeti konfliktusok és kezelési lehetőségeik – Environmental conflicts and their resolution
13. Fenntartható üzleti modellek környezeti és társadalmi aspektusai – The environmental and social aspects of sustainable business models
14. A fenntartható fogyasztás vállalati aspektusai – Corporate aspects of sustainable consumption

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Soltész Petra . solteszp@eik.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá