Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy alapvető célja, hogy a hallgatók ismerjék meg a modern vállalati környezetvédelem legfontosabb kérdéseit, a vállalatok magatartását meghatározó tényezőket és a rendelkezésükre álló eszközöket. Képesek legyenek a gazdálkodó szervezeteknél működő számos egyéb vállalatirányítási rendszerrel összefüggésben látni a környezetvédelem helyét, szerepét a vállalati gazdálkodás rendszerében, továbbá képesek legyenek felmérni egy vállalat környezeti teljesítményét, illetve kiválasztani és alkalmazni a javítására alkalmas eszközöket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vállalati környezeti stratégiát meghatározó legfontosabb tényezőket; a lehetséges stratégiatípusokat ,
- tisztában van a vállalati környezeti kockázatok jelentőségével és a környezeti menedzsmentre gyakorolt hatásával,
- ismeri a vállalatok által alkalmazott legfontosabb környezetvédelmi irányzatokat (módszereket), azok előnyeit és hátrányait,
- ismeri és gyakorlati példák alapján alkalmazni tudja a vállalati környezeti irányítás különböző eszközeit (környezeti marketing, környezeti teljesítményértékelés, környezeti marketing),
- ismeri a környezeti irányítási rendszerek alapelveit, működési mechanizmusát és építőköveit,
- tisztában van a KIR alkalmazását meghatározó piaci mechanizmusokkal, a piac szereplőinek a feladataival,
- ismeri az üzleti modellezés fogalmát és az innovatív üzleti modellt alkalmazó vállalatok környezeti és társadalmi aspektusaival.
Képesség
- Képes komplex módon értékelni egy vállalkozás környezeti teljesítményét,
- felismeri a vállalati környezeti stratégia alapvető jellemzőit, a stratégiaválasztást meghatározó tényezőket,
- képes azonosítani a vállalatok stakeholdereit, az azokkal kapcsolatos legfontosabb feladatokat,
- képes a Háromrétegű üzleti modell vászon alkalmazására egy-egy innovatív üzleti modellt alkalmazó vállalat esetében.
Attitűd
- Nyitott a vállalati működés mélyebb megértésére, a környezeti összefüggések feltárására,
- törekszik a problémák együttműködésen alapuló megközelítésére és kezelésére,
- kritikusan ítéli meg a környezeti és társadalmi problémákkal kapcsolatba hozható társadalmi csoportok szerepét,
- törekszik komplex rendszerek megértésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes felmérni a vállalati környezeti teljesítményt,
- felelős gondolkodást mutat a vállalati működésben felmerülő környezeti és társadalmi problémák kapcsán,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- szükség esetén együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
Oktatásmódszertan
Előadások és szemináriumok. Csoportmunka az órák keretében és az órákon kívül. Infokommunikációs eszközök, vállalati és egyéb szakmai anyagok alkalmazása.
Tanulástámogató anyagok
- Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2008.). ISBN 963-9664-07-3
- Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei (KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest, 2004. ISBN 963 224 742 6)
- S. Schaltegger, R. Burritt, H. Petersen : An Introduction to Corporate Environmental Management, Striving for Sustainability, Routledge, ISBN 978-1874719656
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) és egy részteljesítményértékelés (csoportmunka keretében elkészítendő projektfeladat) alapján történik. Ezek alapján kerül aláírásra a tárgy, illetve megajánlott jegy adható.
Teljesítményértékelési módszerek
A. A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Részteljesítményértékelés (csoportmunka): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített projektfeladat, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja vizsgadolgozat keretében. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezi a középpontba.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- részteljesítmény értékelés (csoportmunka): 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a csoportmunka leadása, valamint legalább egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés (vagy annak pótlásának) teljesítésének megkísérlése. Az aláírás a TVSz-ben meghatározottak szerinti érvényességgel rendelkezik.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 70–79 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 0–49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) Amennyiben a hallgató nem szerzett megajánlott jegyet a tárgyból, akkor a vizsgaidőszakban vizsgát tesz. 5) A hatályos TVSz értelmében a részteljesítményértékelések esetében időben történt leadás esetén a pótlási időszak végéig van lehetőség az ismétlésre, illetve javításra, amennyiben a feladatot az oktató korábban már minősítette. 6) A részteljesítményértékelések – szabályzatban meghatározott különeljárási díj megfizetése mellett – késedelmesen beadható. A késedelmes beadás legkésőbbi időpontja a pótlási időszak utolsó napja.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
kontakt óra | 56 |
félévközi készülés órákra | 14 |
felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 15 |
csoportmunka elkészítése | 35 |
vizsgafelkészülés | 30 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A gazdálkodó szervezetek (vállalatok, intézmények, háztartások) környezetvédelmi feladatai |
2. | A menedzsment feladatai a környezetvédelemben (jogszabályi környezet és önszabályozás). A környezetmenedzsment eszközei, technikái |
3. | Környezeti kockázatok és stratégia |
4. | A vállalati környezeti teljesítmény értékelése |
5. | A környezeti irányítási rendszerek céljai, alapelvei és felépítése |
6. | A szervezeti döntések környezeti megalapozása. A környezeti tényezők és hatások szerepe, jelentősége a döntésekben. A környezeti hatások értékelésének módszerei. Az esettanulmány alapján gyakorlati feladat |
7. | A környezeti audit- és teljesítményértékelés helye, szerepe a vállalati szabályozás folyamatában. A környezetvédelmi felülvizsgálat tartalma, szerepe a magyar környezetvédelmi gyakorlatban, hatása a gazdálkodásra. A SWOT vizsgálat alkalmazhatósága a környezetvédelemben. Az esettanulmány alapján gyakorlati feladat |
8. | Környezetmenedzsment rendszer kiépítése az Európai Unió gyakorlatában, az EMAS rendelet tartalma, követelményei. Szabványosítási háttér. Az ISO 14000 szabványcsalád |
9. | Környezeti politika és tervezés a környezeti irányítási rendszerekben |
10. | Környezeti kommunikáció és oktatás: követelmények és gyakorlat. A környezeti jelentések típusai, tartalma. A környezeti jelentés, mint menedzsment eszköz. Gyakorlati példák elemzése |
11. | Környezeti marketing; öko-címke rendszerek |
12. | Környezeti konfliktusok és kezelési lehetőségeik |
13. | Fenntartható üzleti modellek környezeti és társadalmi aspektusai |
14. | A fenntartható fogyasztás vállalati aspektusai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kósi Kálmán | címzetes egyetemi tanár | kosi.kalman@gtk.bme.hu |
Mazhar Waqas | PhD hallgató, tudományos segédmunkatárs | mazhar.waqas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.