Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FENNTARTHATÓ ÜZLETI MODELLEK
Azonosító
BMEGT42V201
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 6

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 3

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 3

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 4

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

1. Megértik az üzleti modellek koncepcióját és képesek lesznek a hagyományos és új üzleti modellek kritikai elemzésére, a mögöttük húzódó üzleti logika megértésére. 2. Képesek lesznek felismerni a legfontosabb fenntarthatósági kihívásokat, különös tekintettel a lokális és globális környezeti kihívásokra, illetve megérteni azt, hogy ezek hogyan függenek össze a vállalati szfé-ra tevékenységével, illetve hogy mit tehetnek a vállalkozások a megoldásuk érdekében. 3. Bepillantást nyernek abba, hogy a vállalatok – mind a nemzetközi nagyvállalatok, mind pedig a KKV-k – milyen hatásokra és hogyan alakítják ki és újítják meg üzleti modelljeiket és milyen kihívásokat kell leküzdeniük e folyamat során.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az üzleti modell fogalmát, az üzleti stratégiához való viszonyát
  2. Ismeri a fenntartható fejlődés fogalmát, összetevőit, követelményeit
  3. Ismeri az innovatív üzleti modellek kialakulását lehetővé tevő folyamatokat
  4. Ismeri az üzleti modellek fenntarthatóságát meghatározó tényezőket
  5. Ismeri az innovatív üzleti modelleket a gazdaság különböző területein
  6. Ismeri a közösségi gazdaság (sharing economy) jellemzőit
  7. Ismeri a vállalatok társadalmi felelőssége vs. fenntartható üzleti modelleket
  8. Ismeri az új üzleti modelleket a pénzügyi piacokon
Képesség
  1. Képes felismerni egy adott vállalkozás működése mögött rejlő üzleti modellt
  2. Képes fenntarthatósági szempontból (gazdasági-társadalmi-környezeti) elemezni egy vállalkozás üzleti modelljét
  3. Képes egy újszerű ötlethez felvázolni egy működőképes üzleti modellt
Attitűd
  1. Nyitott az újszerű informatikai, technológiai és üzleti megoldásokra
  2. Érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt
  3. Az újszerű megoldásokról folyamatosan tájékozódik, azokat képes kritikusan elemezni
  4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  5. Törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során
Önállóság és felelősség
  1. Érzékeli a vállalatvezetők döntéseivel járó környezeti és társadalmi felelősséget
  2. Felismeri azokat a technológiai és szervezeti megoldásokat, melyek egyszerre nyújtanak gazdasági, környezeti és társadalmi előnyöket; egyúttal képes felmérni egy-egy megoldás korlátait
  3. Meg tudja különböztetni az egyéni és társadalmi szempontokat és képes azok összehangolására

Oktatásmódszertan

Interaktív előadások, esettanulmányok, üzleti modellezési gyakorlat

Tanulástámogató anyagok

  • Zilahy Gy. Innovatív üzleti modellek és a társadalmi együttműködés új formái, in: Kisvárosok reneszánsza – a kőszegi példa, iASK, 2016
  • Alexander Osterwalder - Yves Pigneur: Üzletimodell-építés kézikönyve, 2012, Cser Könyvkiadó és Ker. Kft., ISBN 9789632782201
  • Hart, S.L. & Milstein, M.B., 2003. Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17(2), pp.56–67.
  • Boons, F. & Lüdeke-Freund, F., 2013. Business models for sustainable innovation : state-of-the-art and steps towards a research agenda. Journal of Cleaner Production, 45, pp.9–19.
  • Chesbrough, H., 2010. Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43(2-3), pp.354–363.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és három rövid teszt (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során két zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok rövid fogalmi és hosszabb kifejtős, problémamegoldó részből állnak, a megoldásukra rendelkezésre álló idő kb. 45-60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (rövid teszt): a félév során az egyes órákhoz tartozó írásos tananyag elsajátítását felmérő rövid dolgozat. A dolgozatok egyenként 15 percesek és egy-két rövid esszé kérdésből állnak.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 45%
  • Részteljesítmény értékelés (3 rövid teszt): 15%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 81–90
71–79
Közepes 61–69
Elégséges 51–59
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (két zárthelyi dolgozat) egyenként pótolható. 2) A részteljesítmény értékelés (három rövid teszt) – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 3) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 4) Amennyiben az 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés az órákra 14
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2×8=16
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 32
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blok-kokból áll.

Előadások témái
1. A vállalati szféra tevékenységével járó környezeti és társadalmi hatások. Fenntartható fejlődés és vállalati működés
2. A vállalati működés fenntarthatósági vonatkozásai. A vállalati környezeti stratégiát meghatározó tényezők
3. Az üzleti modell koncepciója és hasznossága a fenntartható fejlődés szempontjából. Vállalati stratégia vs. üzleti modell. Hagyományos és új, innovatív üzleti modellek
4. A vállalati környezetvédelem legfontosabb eszközei, azok előnyei és hátrányai. Inkrementális vs. radikális fejlődés. A különböző üzleti modellek környezeti és társadalmi hatásai
5. Az üzleti modellezés módszerei és az üzleti modell innováció folyamata
6. Vállalati társadalmi felelősség (CSR) vs. fenntartható üzleti modellek
7. Megoldja-e a problémákat a közösségi gazdaság? Megoldások és új problémák a közösségi gazdaságban. A visszapattanó hatás új formái
8. Mitől lesz társadalmi és mitől lesz üzlet a szociális vállalkozás? Az innovatív üzleti modellek szerepe a társadalmi problémák megoldásában; társadalmi innováció
9. Új technológiai megoldásokon alapuló fenntartható üzleti modellek. Üzleti modellezés a nagyvállalatok és a KKV-k körében: kihívások és megoldási lehetőségek
10. Kidurran-e a buborék? Az új üzleti modelleket alkalmazó vállalkozások növekedési potenciálja, a növekedés határai. A hagyományos modellek jövője, a legújabb tendenciák. Az új üzleti modellek szabályozásának kérdése: Magyarországon és az EU

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.