Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 5
Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 6
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 3
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 3
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 4
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
1. Megértik az üzleti modellek koncepcióját és képesek lesznek a hagyományos és új üzleti modellek kritikai elemzésére, a mögöttük húzódó üzleti logika megértésére. 2. Képesek lesznek felismerni a legfontosabb fenntarthatósági kihívásokat, különös tekintettel a lokális és globális környezeti kihívásokra, illetve megérteni azt, hogy ezek hogyan függenek össze a vállalati szfé-ra tevékenységével, illetve hogy mit tehetnek a vállalkozások a megoldásuk érdekében. 3. Bepillantást nyernek abba, hogy a vállalatok – mind a nemzetközi nagyvállalatok, mind pedig a KKV-k – milyen hatásokra és hogyan alakítják ki és újítják meg üzleti modelljeiket és milyen kihívásokat kell leküzdeniük e folyamat során.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az üzleti modell fogalmát, az üzleti stratégiához való viszonyát
- Ismeri a fenntartható fejlődés fogalmát, összetevőit, követelményeit
- Ismeri az innovatív üzleti modellek kialakulását lehetővé tevő folyamatokat
- Ismeri az üzleti modellek fenntarthatóságát meghatározó tényezőket
- Ismeri az innovatív üzleti modelleket a gazdaság különböző területein
- Ismeri a közösségi gazdaság (sharing economy) jellemzőit
- Ismeri a vállalatok társadalmi felelőssége vs. fenntartható üzleti modelleket
- Ismeri az új üzleti modelleket a pénzügyi piacokon
Képesség
- Képes felismerni egy adott vállalkozás működése mögött rejlő üzleti modellt
- Képes fenntarthatósági szempontból (gazdasági-társadalmi-környezeti) elemezni egy vállalkozás üzleti modelljét
- Képes egy újszerű ötlethez felvázolni egy működőképes üzleti modellt
Attitűd
- Nyitott az újszerű informatikai, technológiai és üzleti megoldásokra
- Érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt
- Az újszerű megoldásokról folyamatosan tájékozódik, azokat képes kritikusan elemezni
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- Törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során
Önállóság és felelősség
- Érzékeli a vállalatvezetők döntéseivel járó környezeti és társadalmi felelősséget
- Felismeri azokat a technológiai és szervezeti megoldásokat, melyek egyszerre nyújtanak gazdasági, környezeti és társadalmi előnyöket; egyúttal képes felmérni egy-egy megoldás korlátait
- Meg tudja különböztetni az egyéni és társadalmi szempontokat és képes azok összehangolására
Oktatásmódszertan
Interaktív előadások, esettanulmányok, üzleti modellezési gyakorlat
Tanulástámogató anyagok
- Zilahy Gy. Innovatív üzleti modellek és a társadalmi együttműködés új formái, in: Kisvárosok reneszánsza – a kőszegi példa, iASK, 2016
- Alexander Osterwalder - Yves Pigneur: Üzletimodell-építés kézikönyve, 2012, Cser Könyvkiadó és Ker. Kft., ISBN 9789632782201
- Hart, S.L. & Milstein, M.B., 2003. Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17(2), pp.56–67.
- Boons, F. & Lüdeke-Freund, F., 2013. Business models for sustainable innovation : state-of-the-art and steps towards a research agenda. Journal of Cleaner Production, 45, pp.9–19.
- Chesbrough, H., 2010. Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43(2-3), pp.354–363.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és három rövid teszt (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során két zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok rövid fogalmi és hosszabb kifejtős, problémamegoldó részből állnak, a megoldásukra rendelkezésre álló idő kb. 45-60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (rövid teszt): a félév során az egyes órákhoz tartozó írásos tananyag elsajátítását felmérő rövid dolgozat. A dolgozatok egyenként 15 percesek és egy-két rövid esszé kérdésből állnak.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 45%
- Részteljesítmény értékelés (3 rövid teszt): 15%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 81–90 |
Jó | 71–79 |
Közepes | 61–69 |
Elégséges | 51–59 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (két zárthelyi dolgozat) egyenként pótolható. 2) A részteljesítmény értékelés (három rövid teszt) – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 3) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 4) Amennyiben az 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés az órákra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×8=16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 32 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blok-kokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A vállalati szféra tevékenységével járó környezeti és társadalmi hatások. Fenntartható fejlődés és vállalati működés |
2. | A vállalati működés fenntarthatósági vonatkozásai. A vállalati környezeti stratégiát meghatározó tényezők |
3. | Az üzleti modell koncepciója és hasznossága a fenntartható fejlődés szempontjából. Vállalati stratégia vs. üzleti modell. Hagyományos és új, innovatív üzleti modellek |
4. | A vállalati környezetvédelem legfontosabb eszközei, azok előnyei és hátrányai. Inkrementális vs. radikális fejlődés. A különböző üzleti modellek környezeti és társadalmi hatásai |
5. | Az üzleti modellezés módszerei és az üzleti modell innováció folyamata |
6. | Vállalati társadalmi felelősség (CSR) vs. fenntartható üzleti modellek |
7. | Megoldja-e a problémákat a közösségi gazdaság? Megoldások és új problémák a közösségi gazdaságban. A visszapattanó hatás új formái |
8. | Mitől lesz társadalmi és mitől lesz üzlet a szociális vállalkozás? Az innovatív üzleti modellek szerepe a társadalmi problémák megoldásában; társadalmi innováció |
9. | Új technológiai megoldásokon alapuló fenntartható üzleti modellek. Üzleti modellezés a nagyvállalatok és a KKV-k körében: kihívások és megoldási lehetőségek |
10. | Kidurran-e a buborék? Az új üzleti modelleket alkalmazó vállalkozások növekedési potenciálja, a növekedés határai. A hagyományos modellek jövője, a legújabb tendenciák. Az új üzleti modellek szabályozásának kérdése: Magyarországon és az EU |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.