I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Fenntartható üzleti modellek
Azonosító
BMEGT42V201
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser alapszak BSc

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 0

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 0

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak BA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 0

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak BA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 0

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

1. Megértik az üzleti modellek koncepcióját és képesek lesznek a hagyományos és új üzleti modellek kritikai elemzésére, a mögöttük húzódó üzleti logika megértésére. 2. Képesek lesznek felismerni a legfontosabb fenntarthatósági kihívásokat, különös tekintettel a lokális és globális környezeti kihívásokra, illetve megérteni azt, hogy ezek hogyan függenek össze a vállalati szféra tevékenységével, illetve hogy mit tehetnek a vállalkozások a megoldásuk érdekében. 3. Bepillantást nyernek abba, hogy a vállalatok – mind a nemzetközi nagyvállalatok, mind pedig a KKV-k – milyen hatásokra és hogyan alakítják ki és újítják meg üzleti modelljeiket és milyen kihívásokat kell leküzdeniük e folyamat során.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az üzleti modell fogalmát, az üzleti stratégiához való viszonyát;
  2. ismeri a fenntartható fejlődés fogalmát, összetevőit, követelményeit;
  3. ismeri az innovatív üzleti modellek kialakulását lehetővé tevő folyamatokat;
  4. ismeri az üzleti modellek fenntarthatóságát meghatározó tényezőket;
  5. ismeri az innovatív üzleti modelleket a gazdaság különböző területein;
  6. ismeri a közösségi gazdaság (sharing economy) jellemzőit;
  7. ismeri a vállalatok társadalmi felelőssége vs. fenntartható üzleti modelleket;
  8. ismeri az új üzleti modelleket a pénzügyi piacokon.
Képesség
  1. Képes felismerni egy adott vállalkozás működése mögött rejlő üzleti modellt;
  2. képes fenntarthatósági szempontból (gazdasági-társadalmi-környezeti) elemezni egy vállalkozás üzleti modelljét;
  3. képes egy újszerű ötlethez felvázolni egy működőképes üzleti modellt.
Attitűd
  1. Nyitott az újszerű informatikai, technológiai és üzleti megoldásokra;
  2. érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt;
  3. az újszerű megoldásokról folyamatosan tájékozódik, azokat képes kritikusan elemezni;
  4. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
  5. törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során.
Önállóság és felelősség
  1. Érzékeli a vállalatvezetők döntéseivel járó környezeti és társadalmi felelősséget,
  2. felismeri azokat a technológiai és szervezeti megoldásokat, melyek egyszerre nyújtanak gazdasági, környezeti és társadalmi előnyöket; egyúttal képes felmérni egy-egy megoldás korlátait;
  3. meg tudja különböztetni az egyéni és társadalmi szempontokat és képes azok összehangolására.

Oktatásmódszertan

Interaktív előadások, esettanulmányok, üzleti modellezési gyakorlat

Tanulástámogató anyagok

  • Zilahy Gy. Innovatív üzleti modellek és a társadalmi együttműködés új formái, in: Kisvárosok reneszánsza – a kőszegi példa, iASK, 2016
  • Alexander Osterwalder - Yves Pigneur: Üzletimodell-építés kézikönyve, 2012, Cser Könyvkiadó és Ker. Kft., ISBN 9789632782201
  • Hart, S.L. & Milstein, M.B., 2003. Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17(2), pp.56–67.
  • Boons, F. & Lüdeke-Freund, F., 2013. Business models for sustainable innovation : state-of-the-art and steps towards a research agenda. Journal of Cleaner Production, 45, pp.9–19.
  • Chesbrough, H., 2010. Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43(2-3), pp.354–363.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik. Emellett pluszpontért a félév során 3 rövid teszt megírására is lehetőség van. A tesztek félév során történő elosztását, a kérdések alapjául szolgáló ismeretanyagot és az azokért járó pluszpontok mennyiségét az oktató határozza meg.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során egy zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat rövid fogalmi és hosszabb kifejtős, problémamegoldó részből áll, a megoldásra rendelkezésre álló idő kb. 45-60 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 100
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–89
70–79
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén a hallgató számára kedvezőbb eredményt vesszük figyelembe. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés az órákra 14
felkészülés a teljesítményértékelésekre 16
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 32
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A vállalati szféra tevékenységével járó környezeti és társadalmi hatások. Fenntartható fejlődés és vállalati működés
2. A vállalati működés fenntarthatósági vonatkozásai. A vállalati környezeti stratégiát meghatározó tényezők
3. Az üzleti modell koncepciója és hasznossága a fenntartható fejlődés szempontjából. Vállalati stratégia vs. üzleti modell. Hagyományos és új, innovatív üzleti modellek
4. A vállalati környezetvédelem legfontosabb eszközei, azok előnyei és hátrányai. Inkrementális vs. radikális fejlődés. A különböző üzleti modellek környezeti és társadalmi hatásai
5. Az üzleti modellezés módszerei és az üzleti modell innováció folyamata
6. Vállalati társadalmi felelősség (CSR) vs. fenntartható üzleti modellek
7. Megoldja-e a problémákat a közösségi gazdaság? Megoldások és új problémák a közösségi gazdaságban. A visszapattanó hatás új formái
8. Mitől lesz társadalmi és mitől lesz üzlet a szociális vállalkozás? Az innovatív üzleti modellek szerepe a társadalmi problémák megoldásában; társadalmi innováció
9. Új technológiai megoldásokon alapuló fenntartható üzleti modellek. Üzleti modellezés a nagyvállalatok és a KKV-k körében: kihívások és megoldási lehetőségek
10. Kidurran-e a buborék? Az új üzleti modelleket alkalmazó vállalkozások növekedési potenciálja, a növekedés határai. A hagyományos modellek jövője, a legújabb tendenciák. Az új üzleti modellek szabályozásának kérdése: Magyarországon és az EU

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.