Szak: Műszaki menedzser alapszak BSc
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak BA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak BA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 0
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
1. Megértik az üzleti modellek koncepcióját és képesek lesznek a hagyományos és új üzleti modellek kritikai elemzésére, a mögöttük húzódó üzleti logika megértésére. 2. Képesek lesznek felismerni a legfontosabb fenntarthatósági kihívásokat, különös tekintettel a lokális és globális környezeti kihívásokra, illetve megérteni azt, hogy ezek hogyan függenek össze a vállalati szféra tevékenységével, illetve hogy mit tehetnek a vállalkozások a megoldásuk érdekében. 3. Bepillantást nyernek abba, hogy a vállalatok – mind a nemzetközi nagyvállalatok, mind pedig a KKV-k – milyen hatásokra és hogyan alakítják ki és újítják meg üzleti modelljeiket és milyen kihívásokat kell leküzdeniük e folyamat során.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az üzleti modell fogalmát, az üzleti stratégiához való viszonyát;
- ismeri a fenntartható fejlődés fogalmát, összetevőit, követelményeit;
- ismeri az innovatív üzleti modellek kialakulását lehetővé tevő folyamatokat;
- ismeri az üzleti modellek fenntarthatóságát meghatározó tényezőket;
- ismeri az innovatív üzleti modelleket a gazdaság különböző területein;
- ismeri a közösségi gazdaság (sharing economy) jellemzőit;
- ismeri a vállalatok társadalmi felelőssége vs. fenntartható üzleti modelleket;
- ismeri az új üzleti modelleket a pénzügyi piacokon.
Képesség
- Képes felismerni egy adott vállalkozás működése mögött rejlő üzleti modellt;
- képes fenntarthatósági szempontból (gazdasági-társadalmi-környezeti) elemezni egy vállalkozás üzleti modelljét;
- képes egy újszerű ötlethez felvázolni egy működőképes üzleti modellt.
Attitűd
- Nyitott az újszerű informatikai, technológiai és üzleti megoldásokra;
- érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt;
- az újszerű megoldásokról folyamatosan tájékozódik, azokat képes kritikusan elemezni;
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
- törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során.
Önállóság és felelősség
- Érzékeli a vállalatvezetők döntéseivel járó környezeti és társadalmi felelősséget,
- felismeri azokat a technológiai és szervezeti megoldásokat, melyek egyszerre nyújtanak gazdasági, környezeti és társadalmi előnyöket; egyúttal képes felmérni egy-egy megoldás korlátait;
- meg tudja különböztetni az egyéni és társadalmi szempontokat és képes azok összehangolására.
Oktatásmódszertan
Interaktív előadások, esettanulmányok, üzleti modellezési gyakorlat
Tanulástámogató anyagok
- Zilahy Gy. Innovatív üzleti modellek és a társadalmi együttműködés új formái, in: Kisvárosok reneszánsza – a kőszegi példa, iASK, 2016
- Alexander Osterwalder - Yves Pigneur: Üzletimodell-építés kézikönyve, 2012, Cser Könyvkiadó és Ker. Kft., ISBN 9789632782201
- Hart, S.L. & Milstein, M.B., 2003. Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17(2), pp.56–67.
- Boons, F. & Lüdeke-Freund, F., 2013. Business models for sustainable innovation : state-of-the-art and steps towards a research agenda. Journal of Cleaner Production, 45, pp.9–19.
- Chesbrough, H., 2010. Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43(2-3), pp.354–363.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik. Emellett pluszpontért a félév során 3 rövid teszt megírására is lehetőség van. A tesztek félév során történő elosztását, a kérdések alapjául szolgáló ismeretanyagot és az azokért járó pluszpontok mennyiségét az oktató határozza meg.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során egy zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat rövid fogalmi és hosszabb kifejtős, problémamegoldó részből áll, a megoldásra rendelkezésre álló idő kb. 45-60 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 100
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 70–79 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén a hallgató számára kedvezőbb eredményt vesszük figyelembe. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés az órákra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 32 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A vállalati szféra tevékenységével járó környezeti és társadalmi hatások. Fenntartható fejlődés és vállalati működés |
2. | A vállalati működés fenntarthatósági vonatkozásai. A vállalati környezeti stratégiát meghatározó tényezők |
3. | Az üzleti modell koncepciója és hasznossága a fenntartható fejlődés szempontjából. Vállalati stratégia vs. üzleti modell. Hagyományos és új, innovatív üzleti modellek |
4. | A vállalati környezetvédelem legfontosabb eszközei, azok előnyei és hátrányai. Inkrementális vs. radikális fejlődés. A különböző üzleti modellek környezeti és társadalmi hatásai |
5. | Az üzleti modellezés módszerei és az üzleti modell innováció folyamata |
6. | Vállalati társadalmi felelősség (CSR) vs. fenntartható üzleti modellek |
7. | Megoldja-e a problémákat a közösségi gazdaság? Megoldások és új problémák a közösségi gazdaságban. A visszapattanó hatás új formái |
8. | Mitől lesz társadalmi és mitől lesz üzlet a szociális vállalkozás? Az innovatív üzleti modellek szerepe a társadalmi problémák megoldásában; társadalmi innováció |
9. | Új technológiai megoldásokon alapuló fenntartható üzleti modellek. Üzleti modellezés a nagyvállalatok és a KKV-k körében: kihívások és megoldási lehetőségek |
10. | Kidurran-e a buborék? Az új üzleti modelleket alkalmazó vállalkozások növekedési potenciálja, a növekedés határai. A hagyományos modellek jövője, a legújabb tendenciák. Az új üzleti modellek szabályozásának kérdése: Magyarországon és az EU |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.