Valtozasok

ALAPADATOK

CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Klímaváltozásról - mesterfokon
Azonosító
BMEGT42V500
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
16
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A kurzus fő célja a klímaváltozással kapcsolatos környezeti, társadalmi és gazdasági kérdések tisztázása és ismeretbővítése az gqegéghajlatváltozás természettudományi alapjai, a nemzetközi szakpolitikák, hatások és következmények témakörében.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. az éghajlati rendszer elemeit és ezek legfontosabb egymásra hatását;
  2. a klímaváltozás által okozott globális és helyi kihívásokat, megoldási javaslatokat és innovatív beavatkozási lehetőségeket;
  3. az éghajlatpolitika eszközrendszerét, a kapcsolódási pontokat az egyes szakpolitikák és a helyi igények között;
  4. a legsérülékenyebb ágazatok alkalmazkodási kihívásait és lehetőséget.
Képesség
  1. az az éghajlatváltozással kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére,
  2. az éghajlati rendszer alapvető összefüggéseinek értelmezésére,
  3. egyes szakpolitikák és eszközkészletük a klímaváltozás kezelésében való eredményességének felismerésére,
  4. a helyi és globális éghajlati folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására,
  5. a klímaváltozás által okozott kihívások helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére,
  6. a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
  2. gyarapítja tudását és tájékozódik,
  3. használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a klímaváltozáshoz kapcsolódó problémák megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások prezentációinak anyaga, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni.
  • Slideshows of the lectures which will be uploaded continously during the semester.
  • Az aktuális irodalmi lista az első órán kerül ismertetésre.
  • The actual literature list will be distributed in the first lesson

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 leadandó feladat).

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja leadandó feladat formájában. A téma az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A félév végén mindkét összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótlására van lehetőség különböző időpontokban.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85
72,5–85
Közepes 65–72,5
Elégséges 50–65
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 4×4=16
félévközi készülés órákra 14
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2x10=20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 10
vizsgára felkészülés 30
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: éghajlati rendszer, klíma-alakító tényezők , az üvegházhatás tudományos háttere Klímaváltozások a múltban Jövőbeni klímaszcenáriók; az éghajlati modellezés alakulása A klímaváltozás hatásai és következményei – nemzetközi és hazai példák Az éghajlatpolitika múltja, jelene, jövője A klímaváltozás gazdaságtana – emisszió kereskedelem és további innovatív gazdasági eszközök Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra a vízgazdálkodás területén Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra az energiagazdálkodás Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra a közlekedés területén Kihívások és mérnöki válaszok a klímaváltozásra az épített környezet területén

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Szalmáné Dr. Csete Mária egy. docens csete@eik.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.