Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 6
Szak: MM alapszak - Menedzsment modul 2015-től kezdettek részére
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy megismerteti a hallgatókat az információmenedzsment gyakorlati alapjaival. Ezen belül is cél, hogy tisztá-ban legyenek a szervezetekben (főként közép- és nagyméretű vállalatoknál, intézményeknél) ellátandó jellemző in-formatikai feladatokkal, átlássák az informatikai rendszerek fejlesztésének és üzemeltetésének feladatait és folyama-tát. Képesek legyenek egy IT beruházás eredményességét megbecsülni, menedzserként hidat képezni az IT szakembe-rek és az üzleti területek között, valamint ismerjék és sikeresen alkalmazzák a hatékony, internetre épülő informati-kai megoldásokat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vállalatoknál, intézményeknél használt informatikai nyelvet, fogalmakat, szóhasználatot
- Ismeri az informatikai folyamatok menedzselésének feladatait
- Ismeri az informatikai fejlesztések módszertanát
- Ismeri az informatikai rendszerek típusait, mint pl. ERP, CRM, üzleti és mesterséges intelligencia rendszerek
- Ismeri az informatikai trendeket, legújabb technológiai irányokat
Képesség
- Képes eredményesen beilleszkedni egy informatikai szervezet munkájába, illetve üzleti célú informatikai projektekbe
- Képes magas szinten megérteni a szervezet teljes informatikai működését, még ha csak egy szűk szeletére van közvetlen rálátása.
- Képes megérteni az informatikai rendszerek üzleti és informatikai célkiűzéseit
- Képes bekapcsolódni az informatikai rendszerek fejlesztésébe akár üzleti, akár IT oldalról és értően figye-lemmel kísérni a fejlesztési projektet
- Képes azonosítani kockázatokat az informatikai működésben
- Képes az informatika pénzügyeinek áttekintésére, érti a költségkategóriákat
- Képes informatikai lehetőségeket azonosítani, amelyekkel eredményesen javíthatók az üzleti folyamatok
Attitűd
- Proaktívan részt vesz az előadásokon, (vendég)oktatói kérdésekre válaszol, a témakör megértését segítő kér-déseket tesz fel.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, olvassa a javasolt internetes portálokat.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
- Felkészül a számonkérő zárthelyi dolgozatokra
- Óráról órára követi a tananyagot, a kiadott diákat, oktatási segédletet.
- Önálló projektfeladatot végez a prezentációs verseny keretében (opcionális)
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- A kötelező tananyag (jegyzet és diasorok) a tárgy honlapjáról (uti.bme.hu) lesz letölthető. A ZH eredmények és a tárgyat érintő közérdekű információk a Facebook oldalon is elérhetők lesznek.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tanórákon való részvétel ajánlott, mert a ZH-k és a feladatok teljesítéséhez sok olyan háttérismeret hangzik el, ami a kiadott segédletekben nem található meg. Az órákon való aktív részvételért plusz pont járhat. A tantárgy teljesítésének értékelése pontozásos rendszerben történik. 50% érhető el a szorgalmi időszakban és 50% az írásbeli vizsgán.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyik): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaele-meinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a félév során kétszer, amelyeken max. 50-50 pont szerezhető. 2. Részteljesítmény-értékelés (egyéni és csoportos tanulmányok): Max. 50 pont szerezhető az alábbi egyéni/csoportos tanulmányokkal B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: írásbeli teszt a teljes félév tananyagából 2. évközi eredmények (pontszám) beszámítása. A vizsgán max. 150 pont szerezhető.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. szintfelmérő értékelés (zárthelyi): 1/3, max. 50 pont
- 2. szintfelmérő értékelés (zárthelyi): 1/3, max. 50 pont
- részteljesítmény értékelés (egyéni és csoportos tanulmányok) : 1/3, max. 50 pont
- összesen: 100%, max. 150 pont
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 50%
- szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: 50%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hall-gató, azaz 75 pontot. Vizsga előtti ZH-nkénti minimumkövetelmény nincs. A Vizsga megírásának feltétele az aláírás megszerzése. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80–90 |
Jó | 70-80 |
Közepes | 60-70 |
Elégséges | 50–60 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) A két ZH-ból mindkettő pótolható vagy javítható bárminemű igazolás nélkül a pótlási héten. 2) Az egyéni és csoportos tanulmányok – jellegükből adódóan – nem pótolhatók, nem javíthatók, továbbá más módon nem helyettesíthetők. 3) Ha a hallgató – a szorgalmi időszakban szerzett pontokkal együtt – nem éri el az összesített 150 pontot, ak-kor a TVSZ vonatkozó szabályai alapján a vizsgatesztet javíthatja.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 9×4=36 |
félévközi készülés a tanórákra, írásos tananyag önálló elsajátítása | 9×4=36 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×8+2×2=20 |
egyéni/csoportos teljesítmény | 0-40 (átlag 20) |
vizsgafelkészülés | 38 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Információmenedzsment alapfogalmak |
2. | Az információrendszerek típusai és korszakai. |
3. | IT rendszerek tervezése. |
4. | IT rendszerek fejlesztése és módszerei. |
5. | IT rendszerek működtetése. |
6. | Igény és portfolió menedzsment. |
7. | IT biztonság és biztonságmenedzsment |
8. | Informatikai szerepek és feladatok. |
9. | IT controlling. |
10. | IT stratégia és irányítás. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szádeczky Tamás | egyetemi docens/associate professor | szadeczky.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.