I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
INFORMATION MANAGEMENT
ID (subject code)
BMEGT20A033
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Danyi Pál
Position
associate professor
Contact details
danyi.pal@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Business administration and management Bachelor’s Programme from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 6

Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme - Management module for students starting from 2015

Subject Role: Compulsory for the specialisation

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580005/7/2022. Valid from: 26.01.2022.

Objectives

The aim of the course is to introduce students to the practical foundations of information management. Within this, the aim is to be aware of the typical IT tasks (especially in medium and large companies, institutions), to understand the tasks of process of the development and operation of IT systems. Be able to evaluate the effectiveness of an IT investment, form a bridge between IT pro-fessionals and business areas as a manager, and be familiar with and successfully apply effective, web-based IT solutions.

Academic results

Knowledge
  1. Know the IT language, concepts and vocabulary used in companies and institutions
  2. Know the tasks of IT process management
  3. Know the methodology of IT developments
  4. Know the types of IT systems, such as. ERP, CRM, business and artificial intelligence systems
  5. Know IT trends, latest technological trends
Skills
  1. Are able to effectively integrate into the work of an IT organization or business IT projects
  2. Are able to understand at a high level the entire IT operation of the organization, even if they have a direct view of on-ly a narrow slice.
  3. Are able to understand the business and IT objectives of IT systems
  4. Are able to get involved in the development of IT systems from either a business or IT point of view and to monitor the development project with understanding
  5. Are able to identify risks in IT operations
  6. Are able to review IT finances, understand cost categories
  7. Are able to identify IT opportunities that can be used to effectively improve business processes
Attitude
  1. Participate proactively in lectures, answers questions from (guest) instructors, asks questions that help to understand the topic.
  2. Collaborate with the professor and fellow students in expanding knowledge.
  3. Continuously gain knowledge by reading the recommended internet portals.
  4. Are open-minded to the use of information technology tools.
Independence and responsibility
  1. Prepare for the examinations
  2. Follow the curriculum, the published slides, the teaching aid from lesson to lesson.
  3. Perform an independent project task in the framework of a presentation competition (optional)

Teaching methodology

Lectures, counting exercises, written and oral communication, using IT devices and techniques, optional indepentent and teamwork tasks, work-organization techniques.

Materials supporting learning

  • A kötelező tananyag (jegyzet és diasorok) a tárgy honlapjáról (uti.bme.hu) lesz letölthető. A ZH eredmények és a tárgyat érintő közérdekű információk a Facebook oldalon is elérhetők lesznek.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tanórákon való részvétel ajánlott, mert a ZH-k és a feladatok teljesítéséhez sok olyan háttérismeret hangzik el, ami a kiadott segédletekben nem található meg. Az órákon való aktív részvételért plusz pont járhat. A tantárgy teljesítésének értékelése pontozásos rendszerben történik. 50% érhető el a szorgalmi időszakban és 50% az írásbeli vizsgán.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyik): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaele-meinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a félév során kétszer, amelyeken max. 50-50 pont szerezhető. 2. Részteljesítmény-értékelés (egyéni és csoportos tanulmányok): Max. 50 pont szerezhető az alábbi egyéni/csoportos tanulmányokkal B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: írásbeli teszt a teljes félév tananyagából 2. évközi eredmények (pontszám) beszámítása. A vizsgán max. 150 pont szerezhető.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. szintfelmérő értékelés (zárthelyi): 1/3, max. 50 pont
  • 2. szintfelmérő értékelés (zárthelyi): 1/3, max. 50 pont
  • részteljesítmény értékelés (egyéni és csoportos tanulmányok) : 1/3, max. 50 pont
  • összesen: 100%, max. 150 pont

Percentage of exam elements within the rating

  • írásbeli vizsga: 50%
  • szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: 50%
  • összesen: 100%

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hall-gató, azaz 75 pontot. Vizsga előtti ZH-nkénti minimumkövetelmény nincs. A Vizsga megírásának feltétele az aláírás megszerzése. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Issuing grades

%
Excellent 90-100
Very good 80–90
Good 70-80
Satisfactory 60-70
Pass 50–60
Fail 50

Retake and late completion

1) A két ZH-ból mindkettő pótolható vagy javítható bárminemű igazolás nélkül a pótlási héten. 2) Az egyéni és csoportos tanulmányok – jellegükből adódóan – nem pótolhatók, nem javíthatók, továbbá más módon nem helyettesíthetők. 3) Ha a hallgató – a szorgalmi időszakban szerzett pontokkal együtt – nem éri el az összesített 150 pontot, ak-kor a TVSZ vonatkozó szabályai alapján a vizsgatesztet javíthatja.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 9×4=36
félévközi készülés a tanórákra, írásos tananyag önálló elsajátítása 9×4=36
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2×8+2×2=20
egyéni/csoportos teljesítmény 0-40 (átlag 20)
vizsgafelkészülés 38
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Információmenedzsment alapfogalmak
2. Az információrendszerek típusai és korszakai.
3. IT rendszerek tervezése.
4. IT rendszerek fejlesztése és módszerei.
5. IT rendszerek működtetése.
6. Igény és portfolió menedzsment.
7. IT biztonság és biztonságmenedzsment
8. Informatikai szerepek és feladatok.
9. IT controlling.
10. IT stratégia és irányítás.

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Szádeczky Tamás egyetemi docens/associate professor szadeczky.tamas@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements