Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INFORMÁCIÓMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20A033
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Danyi Pál
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
danyi.pal@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 6

Szak: MM alapszak - Menedzsment modul 2015-től kezdettek részére

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

A tárgy megismerteti a hallgatókat az információmenedzsment gyakorlati alapjaival. Ezen belül is cél, hogy tisztá-ban legyenek a szervezetekben (főként közép- és nagyméretű vállalatoknál, intézményeknél) ellátandó jellemző in-formatikai feladatokkal, átlássák az informatikai rendszerek fejlesztésének és üzemeltetésének feladatait és folyama-tát. Képesek legyenek egy IT beruházás eredményességét megbecsülni, menedzserként hidat képezni az IT szakembe-rek és az üzleti területek között, valamint ismerjék és sikeresen alkalmazzák a hatékony, internetre épülő informati-kai megoldásokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vállalatoknál, intézményeknél használt informatikai nyelvet, fogalmakat, szóhasználatot
  2. Ismeri az informatikai folyamatok menedzselésének feladatait
  3. Ismeri az informatikai fejlesztések módszertanát
  4. Ismeri az informatikai rendszerek típusait, mint pl. ERP, CRM, üzleti és mesterséges intelligencia rendszerek
  5. Ismeri az informatikai trendeket, legújabb technológiai irányokat
Képesség
  1. Képes eredményesen beilleszkedni egy informatikai szervezet munkájába, illetve üzleti célú informatikai projektekbe
  2. Képes magas szinten megérteni a szervezet teljes informatikai működését, még ha csak egy szűk szeletére van közvetlen rálátása.
  3. Képes megérteni az informatikai rendszerek üzleti és informatikai célkiűzéseit
  4. Képes bekapcsolódni az informatikai rendszerek fejlesztésébe akár üzleti, akár IT oldalról és értően figye-lemmel kísérni a fejlesztési projektet
  5. Képes azonosítani kockázatokat az informatikai működésben
  6. Képes az informatika pénzügyeinek áttekintésére, érti a költségkategóriákat
  7. Képes informatikai lehetőségeket azonosítani, amelyekkel eredményesen javíthatók az üzleti folyamatok
Attitűd
  1. Proaktívan részt vesz az előadásokon, (vendég)oktatói kérdésekre válaszol, a témakör megértését segítő kér-déseket tesz fel.
  2. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  3. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, olvassa a javasolt internetes portálokat.
  4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. Felkészül a számonkérő zárthelyi dolgozatokra
  2. Óráról órára követi a tananyagot, a kiadott diákat, oktatási segédletet.
  3. Önálló projektfeladatot végez a prezentációs verseny keretében (opcionális)

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.

Tanulástámogató anyagok

  • A kötelező tananyag (jegyzet és diasorok) a tárgy honlapjáról (uti.bme.hu) lesz letölthető. A ZH eredmények és a tárgyat érintő közérdekű információk a Facebook oldalon is elérhetők lesznek.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tanórákon való részvétel ajánlott, mert a ZH-k és a feladatok teljesítéséhez sok olyan háttérismeret hangzik el, ami a kiadott segédletekben nem található meg. Az órákon való aktív részvételért plusz pont járhat. A tantárgy teljesítésének értékelése pontozásos rendszerben történik. 50% érhető el a szorgalmi időszakban és 50% az írásbeli vizsgán.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyik): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaele-meinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a félév során kétszer, amelyeken max. 50-50 pont szerezhető. 2. Részteljesítmény-értékelés (egyéni és csoportos tanulmányok): Max. 50 pont szerezhető az alábbi egyéni/csoportos tanulmányokkal B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: írásbeli teszt a teljes félév tananyagából 2. évközi eredmények (pontszám) beszámítása. A vizsgán max. 150 pont szerezhető.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. szintfelmérő értékelés (zárthelyi): 1/3, max. 50 pont
  • 2. szintfelmérő értékelés (zárthelyi): 1/3, max. 50 pont
  • részteljesítmény értékelés (egyéni és csoportos tanulmányok) : 1/3, max. 50 pont
  • összesen: 100%, max. 150 pont

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 50%
  • szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: 50%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hall-gató, azaz 75 pontot. Vizsga előtti ZH-nkénti minimumkövetelmény nincs. A Vizsga megírásának feltétele az aláírás megszerzése. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–90
70-80
Közepes 60-70
Elégséges 50–60
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) A két ZH-ból mindkettő pótolható vagy javítható bárminemű igazolás nélkül a pótlási héten. 2) Az egyéni és csoportos tanulmányok – jellegükből adódóan – nem pótolhatók, nem javíthatók, továbbá más módon nem helyettesíthetők. 3) Ha a hallgató – a szorgalmi időszakban szerzett pontokkal együtt – nem éri el az összesített 150 pontot, ak-kor a TVSZ vonatkozó szabályai alapján a vizsgatesztet javíthatja.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 9×4=36
félévközi készülés a tanórákra, írásos tananyag önálló elsajátítása 9×4=36
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2×8+2×2=20
egyéni/csoportos teljesítmény 0-40 (átlag 20)
vizsgafelkészülés 38
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Információmenedzsment alapfogalmak
2. Az információrendszerek típusai és korszakai.
3. IT rendszerek tervezése.
4. IT rendszerek fejlesztése és módszerei.
5. IT rendszerek működtetése.
6. Igény és portfolió menedzsment.
7. IT biztonság és biztonságmenedzsment
8. Informatikai szerepek és feladatok.
9. IT controlling.
10. IT stratégia és irányítás.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Szádeczky Tamás egyetemi docens/associate professor szadeczky.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.