Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a résztvevők betekintést nyerjenek a menedzsment diszciplína alapvető elméleti és gyakorlati ismereteibe. Fontos szempont, hogy a hallgatóság megértse a menedzser és a vezető közötti alapvető különbséget, a menedzserek és beosztottak magatartásának leíróit és mozgatórugóit, a csoportok sajátosságait a munkakörnyezetben, valamint a szervezet egészének kialakítási és működtetési szabályait. A témák tárgyalása során utalunk az ezekre épülő alkalmazható menedzsment módszerekre és azok - a szervezet tagjaira és teljesítményükre - gyakorolt hatásaira. Az egyes témák tárgyalása során gyakorlati példákon keresztül mutatjuk be a valós problémákat és lehetséges megoldásait.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a gazdálkodás- és szervezéstudomány fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a menedzseri munka alapját képezik.
- Áttekintéssel rendelkezik a szervezetek, az a vezetők és a munkatársak kölcsönhatásairól, a szervezetek működési gyakorlatáról.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik a menedzsment különböző területein, érti és átlátja a tanult módszertanok alkalmazási lehetőségeit és kombinációs lehetőségeit.
Képesség
- Képes a menedzsment fejlődésével kialakult motivációs, vezetési és a menedzsment funkciókhoz kapcsolódó alapvető elméletek és koncepciók szintetizáló összevetésére, racionális érvek kifejtésére, vagyis a kommunikáció különböző színterein zajló viták során véleménye megformálására és véleményének megvédésére.
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a menedzsment szakma szókincsét, a szakma tudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szókészlet elemeit.
Attitűd
- Elfogadja, hogy a szervezeti kultúrából fakadó szervezeti viselkedési jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változók.
- Elfogadja a magyar és az európai menedzseri eszköztár történeti és jelenkori sokszínűségét, és vállalja ezen értékeket képviseletét.
- Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
- Szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
- A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások
Tanulástámogató anyagok
- A tárgyhoz kapcsolódó tananyag letölthető a Moodle rendszerből a tantárgy oldaláról.
- Subject materials can be downloaded from the Moodle system from the subject page.
- Bakacsi Gyula – A szervezeti magatartás alapjai. Semmelweis Kiadó, Budapest, 2015
- Cole, Chris – Management. Pearson, Frenchs Forest, 2010.
- Rollinson, Derek – Organisational Behaviour and Analysis. Pearson, Essex, 2008.
- Yukl, Gary – Leadership in Organizations. Pearson, Upper Saddle River, 2010
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy folyamatos számonkérésű, az ismeretek felmérésére 3 zárthelyi dolgozat szolgál, melyek közel azonos súlyú témaköröket tartalmaznak.
Teljesítményértékelési módszerek
1. A ZH írásban történik. 2. Mindhárom ZH a tárgyalt témakörök ismereteire kérdez rá. A ZH jellemzően tesztjellegű, esetleg rövid, néhány szavas válaszokat igénylő feladatokból, kérdésekből, igaz-hamis állításokból áll. 3. Egy-egy zárthelyi dolgozat megírására 20-25 perc áll rendelkezésre. 4. A három ZH alapján összesen 30 pont szerezhető, egy-egy ZH 10-10 pontot ér. 5. A tantárgy teljesítésének feltétele összesen legalább 15 pont megszerzése a három ZH összesített eredménye alapján. Az egyes ZH-kra vonatkozóan nincs minimális pontszám kritérium. 6. A félév során külön feladatok teljesítésével extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 15 pont felett).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző teljesítmény-értékelés és részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 33,33%
- 2. összegző teljesítmény-értékelés és részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) : 33,33%
- 3. összegző teljesítmény-értékelés és részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel) 33,33%: 33,33%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 29-30-100 |
Jeles | 27–28 |
Jó | 23–26 |
Közepes | 19–22 |
Elégséges | 15–18 |
Elégtelen | 0-14 |
Javítás és pótlás
1) ZH-k pótlási/javítási lehetősége a szorgalmi időszak utolsó hetében esedékes. 2) Mindhárom zárthelyi pótlására/javítására lehetőség van. 3) Pótlás/javítás esetén a pót/javító ZH eredménye számít a végeredménybe. 4) A félévközi jegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán/javításán kívül más lehetőség nincs.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×27+1×40=94 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes …………..-án, érvényes …………..tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A menedzsment definíciójának és funkcióinak értelmezése |
2. | Menedzsment – Leadership – Governance kapcsolata |
3. | Menedzseri készségek és szerepek, a menedzser és a vezető közti alapvető különbségek |
4. | A klasszikus menedzsment irányzat |
5. | Az emberi kapcsolatok irányzat |
6. | Integrációs törekvések a menedzsmentben |
7. | A menedzsment tervezési funkciója – a tervezési gondolkodás fejlődése |
8. | A menedzsment tervezési funkciója – mutatószámrendszerek a menedzsmentben |
9. | A menedzsment szervezési funkciója – a szervezetek tipizálási elvei |
10. | A menedzsment szervezési funkciója – a szervezeti alapformák bemutatása |
11. | A menedzsment irányítási funkciója – a döntéshozó korlátai a döntési alapmodellben |
12. | A menedzsment irányítási funkciója – a csoportos döntések (Brainstorming, NCM, Delphi) |
13. | A menedzsment irányítási funkciója – a többtényezős döntések elmélete |
14. | A menedzsment irányítási funkciója – döntéstani esettanulmányok |
15. | A menedzsment vezetési funkciója - magatartáselméleti vezetési stílus modellek |
16. | A menedzsment vezetési funkciója – kontingenciaelméleti vezetési stílus modellek |
17. | A menedzsment vezetési funkciója – a motiváció tartalom elméletei |
18. | A menedzsment vezetési funkciója – a motiváció folyamat elméletei |
19. | A hatalom értelmezése – a szervezeti függőség és a hatalmi források |
20. | A hatalom értelmezése – a hatalmi térkép |
21. | A szervezeti edzés és tanácsadás - esettanulmányok |
22. | A kultúra átalános leíró modellje és üzleti leíró modellje |
23. | Egyes menedzsment szakterületek (termelés, projekt, HR, változás, stb.) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.