Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy fő célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a vezetőfejlesztő képzések tervezésének gyakorlati kérdéseivel, így érintve a folyamat fő lépéseit, a koncepció kialakításától kezdve, a kompetencia analízisen át a képzéseket alkotó programelemek felépítéséhez szükséges legfontosabb módszereivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó tudása van a vezetőfejlesztő képzések lehetséges céljairól
- Ismeri a vezetőfejlesztésre alkalmas képzési lehetőségeket
- Tájékozott a vezetőfejlesztő képzések és a vezetői kompetenciák kapcsolatát illetően
- Ismeri a vezetőfejlesztő képzések koncepciójának kialakításához kapcsolódó legfontosabb modelleket
- Ismeri a vezetőfejlesztő képzések tervezési és megvalósítási szakaszának alapvető lépéseit
- Tájékozott a vezetőképzések felépítésének lehetséges szervezeti akadályait illetően
Képesség
- Képes idejét hatékonyan beosztani és tartani a határidőket.
- Képes a vezetőfejlesztéshez kapcsolódó, a kurzus során ismertetett eszközöket és módszereket alkalmazni
- Képes kreatívan gondolkodni
- Képes a témához kapcsolódó, strukturált szakmai anyagok elkészítésére
- Képes a többszempontú gondolkodásra a téma kapcsán
Attitűd
- Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott, érdeklődő új nézőpontok kapcsán
- Empatikus hozzáállást tanúsít a másokkal való közös munka során
- Törekszik az önkritikára
- Igénye van a visszajelzésre a munkájával kapcsolatban
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
Oktatásmódszertan
Vezetőfejlesztő képzések koncepciójának gyakorlati tervezése, tréningmódszerek kiértékelése és megvitatása, csoportmunkában a témákhoz kapcsolódó feladatok feldolgozása.
Tanulástámogató anyagok
- Simon Sinek: A jó vezetők esznek utolsónak
- Belbin, M.: A team, avagy az együttműködő csoport
- Gary Chapman: A munkahelyi elismerés 5 nyelve
- John C. Maxwell: A vezető 21 nélkülözhetetlen tulajdonsága
- Patrick Lencioni: Kell egy csapat
- Stanley McChrystal: Csapatok csapata
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli anyag (házi feladat) készítése előre megadott pedagógiai pszichológia témákból vagy esettanulmány készítése megadott módszerek alkalmazásával. Írásbeli szabadon választott pszichológiai téma szakirodalmának összegzése alapján, csoport előtt történő szóbeli prezentáció (ppt vagy prezi formátumban).
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a megadott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát C. Elméleti összefoglaló dolgozat: előre megadott témák közül szabadon választva a hallgató által előkészített vezetőfejlesztési képzési terv kidolgozása, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- aktív részvétel: 50%
- házi feladat/online feladat: 25%
- házidolgozat: 25%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 95-100 |
Jeles | 85–95 |
Jó | 75–84 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
felkészülés a szóbeli prezentációra | 26 |
házi feladat elkészítése | 20 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A vezetőfejlesztő képzésekről átfogóan |
2. | A vezetőfejlesztő képzések lehetséges céljai |
3. | A vezetőfejlesztés helye a szervezeti kultúrában |
4. | Külső és belső erőforrásból megvalósított képzések |
5. | A vezetőfejlesztő képzések kapcsolata a vezetői kompetenciákkal |
6. | A hatékony vezetéshez kapcsolódó kompetenciák |
7. | Szervezeti kompetencia modellek összehangolása a képzési programmal |
8. | A képzési koncepció |
9. | Az analízis fázisához kapcsolódó eszközök és módszerek bemutatása |
10. | Képzési cél definiálása, KPI-ok meghatározása |
11. | A koncepció tervezése, kommunkációjának alapjai |
12. | A képzés tervezése |
13. | Fejlesztési stratégia kidolgozása |
14. | Képzési „brand” kialakítása |
15. | Elköteleződés kialakítása a szervezetben |
16. | A gyakorlati program felépítése, kialakítása |
17. | A vezetőfejlesztéshez kapcsolódó gyakorlati eszközök és módszerek illesztése a képzési célokhoz és a kompetenciamodellhez |
18. | Megvalósítás és visszamérés |
19. | Tréneri kompetenciák a megvalósításhoz illesztve |
20. | A tréningcélok visszamérésére szolgáló eszközök |
21. | Follow- up eszközök bemutatása |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.