Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZERVEZETPSZICHOLÓGIAI MÓDSZEREK 1.
Azonosító
BMEGT52M109
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Juhász Márta
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
juhasz.marta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.05.25.) az 580302/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.05.25-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a vezetőfejlesztő képzések tervezésének gyakorlati kérdéseivel, így érintve a folyamat fő lépéseit, a koncepció kialakításától kezdve, a kompetencia analízisen át a képzéseket alkotó programelemek felépítéséhez szükséges legfontosabb módszereivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó tudása van a vezetőfejlesztő képzések lehetséges céljairól
  2. Ismeri a vezetőfejlesztésre alkalmas képzési lehetőségeket
  3. Tájékozott a vezetőfejlesztő képzések és a vezetői kompetenciák kapcsolatát illetően
  4. Ismeri a vezetőfejlesztő képzések koncepciójának kialakításához kapcsolódó legfontosabb modelleket
  5. Ismeri a vezetőfejlesztő képzések tervezési és megvalósítási szakaszának alapvető lépéseit
  6. Tájékozott a vezetőképzések felépítésének lehetséges szervezeti akadályait illetően
Képesség
  1. Képes idejét hatékonyan beosztani és tartani a határidőket.
  2. Képes a vezetőfejlesztéshez kapcsolódó, a kurzus során ismertetett eszközöket és módszereket alkalmazni
  3. Képes kreatívan gondolkodni
  4. Képes a témához kapcsolódó, strukturált szakmai anyagok elkészítésére
  5. Képes a többszempontú gondolkodásra a téma kapcsán
Attitűd
  1. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Nyitott, érdeklődő új nézőpontok kapcsán
  3. Empatikus hozzáállást tanúsít a másokkal való közös munka során
  4. Törekszik az önkritikára
  5. Igénye van a visszajelzésre a munkájával kapcsolatban
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Felelősséget vállal saját munkájáért.

Oktatásmódszertan

Vezetőfejlesztő képzések koncepciójának gyakorlati tervezése, tréningmódszerek kiértékelése és megvitatása, csoportmunkában a témákhoz kapcsolódó feladatok feldolgozása.

Tanulástámogató anyagok

  • Simon Sinek: A jó vezetők esznek utolsónak
  • Belbin, M.: A team, avagy az együttműködő csoport
  • Gary Chapman: A munkahelyi elismerés 5 nyelve
  • John C. Maxwell: A vezető 21 nélkülözhetetlen tulajdonsága
  • Patrick Lencioni: Kell egy csapat
  • Stanley McChrystal: Csapatok csapata

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli anyag (házi feladat) készítése előre megadott pedagógiai pszichológia témákból vagy esettanulmány készítése megadott módszerek alkalmazásával. Írásbeli szabadon választott pszichológiai téma szakirodalmának összegzése alapján, csoport előtt történő szóbeli prezentáció (ppt vagy prezi formátumban).

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a megadott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát C. Elméleti összefoglaló dolgozat: előre megadott témák közül szabadon választva a hallgató által előkészített vezetőfejlesztési képzési terv kidolgozása, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel: 50%
  • házi feladat/online feladat: 25%
  • házidolgozat: 25%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 95-100
Jeles 85–95
75–84
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
felkészülés a szóbeli prezentációra 26
házi feladat elkészítése 20
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A vezetőfejlesztő képzésekről átfogóan
2. A vezetőfejlesztő képzések lehetséges céljai
3. A vezetőfejlesztés helye a szervezeti kultúrában
4. Külső és belső erőforrásból megvalósított képzések
5. A vezetőfejlesztő képzések kapcsolata a vezetői kompetenciákkal
6. A hatékony vezetéshez kapcsolódó kompetenciák
7. Szervezeti kompetencia modellek összehangolása a képzési programmal
8. A képzési koncepció
9. Az analízis fázisához kapcsolódó eszközök és módszerek bemutatása
10. Képzési cél definiálása, KPI-ok meghatározása
11. A koncepció tervezése, kommunkációjának alapjai
12. A képzés tervezése
13. Fejlesztési stratégia kidolgozása
14. Képzési „brand” kialakítása
15. Elköteleződés kialakítása a szervezetben
16. A gyakorlati program felépítése, kialakítása
17. A vezetőfejlesztéshez kapcsolódó gyakorlati eszközök és módszerek illesztése a képzési célokhoz és a kompetenciamodellhez
18. Megvalósítás és visszamérés
19. Tréneri kompetenciák a megvalósításhoz illesztve
20. A tréningcélok visszamérésére szolgáló eszközök
21. Follow- up eszközök bemutatása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.