I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
HELYI FEJLESZTÉS ÉS TÁRSADALOMPOLITIKA
Azonosító
BMEGT43M302
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Szántóné Dr. Orbán Annamária
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
orban.annamaria@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől TAVASZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a helyi- és városfejlesztés aktuális kérdéseinek tárgyalása, kiemelten a helyi- és városfejlesztési döntéseket befolyásoló gazdasági, társadalmi és kulturális folyamatok megismerése, és különböző szintű kormányzati és intézményi keretek elemzése. Fontos a rendszerszerű és holisztikus szemlélet és megközelítés, ezért a helyi problémákat nemzetközi/globális és regionális/EU kontextusba helyezzük, valamint tisztázzuk a legfontosabb politikai-gazdaságtani alapelveket, megismerjük az elméletet, nemzetközi szakirodalmat. A területi és városfejlesztés általános komplex kérdésein túl részletesen kitérünk napjaink legégetőbb kérdéseire, mint energia, víz, fenntartható és élhető város és vidék, okos városok és falvak, társadalmi és kulturális innovációk stb. Az elméleti kérdések feltárása és megvitatása mellett sor kerül a gyakorlat és a gyakorlati eredmények bemutatására városi terepkutatás során. The aim of the course is to introduce students into the socio-political and institutional framework and basis of local development. We will examine the economic, political-governmental and institutional and cultural factors, their effect on local decision making, relations between the various levels of territorial/regional governmental decision making as well as examine the most important policy areas in EU context. We will apply a comparative, interdisciplinary and sustainable local development approach with introducing international case studies from various regions and countries and widen the scope to interdisciplinary subjects and topic in the field of sustainable local/urban development, such as community governance, participatory decision making, social capital, socio-cultural innovation, social economy and social enterprises, urban renewal, urban green, sustainable water management and energy usage, sustainable rural communities, urban-rural coexistence and regional development etc

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A város és helyi fejlesztés társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális elméleti alapjai, összefüggései; Socio-political, economic and cultural theoretical basis, interrelations of urban and local development;
  2. Nemzetközi és globális politikai-gazdasági kontextus, kormányzati és döntéshozatali rendszerek; International, global political-economic context, governmental systems
  3. Rendszerszerű és holisztikus város és helyi fejlesztés szemlélet; Systematic and holistics local development
  4. Gyakorlati nemzetközi és EU projektek alapján jó példák; International and EU project based good practices
Képesség
  1. az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
  3. a város és helyi fejlesztési problémák felismerésére, megoldási módjuk kiválasztására,
  4. a participatív és játékos helyi-város tervezés, fejlesztés.
Attitűd
  1. nyitott a városfejlesztési szakterület innovációinak megismerésére
  2. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik a legjobb gyakorlati megoldások megtalálása érdekében,
  4. ismeri az integrált, participatív tervezés által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
  2. a tervezés döntések során képes megalapozottan mérlegelni,
  3. átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, szóbeli és írásbeli, órai és otthoni, egyéni és csoportos feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu).
  • Lecture and compulsory reading materials will be up-loaded in e-format into the BME GTK Moodle (edu.gtk.bme.hu).
  • Aktuális szakirodalmi lista a féléves tematikában
  •  Literature in the actual syllabus

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban előírt kötelező feladatok elvégzése alapján.

Teljesítményértékelési módszerek

A feladott és órák alatti feladatok elvégzése, részvétel és aktivitás beszámít az értékelésbe.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Elmélet: 60
  • Gyakorlat: 40
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 80-90
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

BME TVSZ szerint, pótlási időszakban egy – igazolt hiányzás esetén – pót zh.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Aktív részvétel a kontakt tanórákon 30
házi és órai feladatok 20
Zh és vizsgadolgozat felkészülés 40
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

Bevezetés és alapfogalmak; Fejlesztés, helyi fejlesztés, területfejlesztés; A helyi fejlesztés társadalmi-kulturális beágyazottsága; A helyi fejlesztés, kormányzás és kormányzás politikai beágyazottsága; Összehasonlító helyi fejlesztés az EU kontextusában és politikáiban; Részvételi döntéshozatal, tervezés és gamification a helyi fejlesztésben; Szociális gazdaság, szociális tőke és fenntartható vidéki közösségek; Társadalmi-kulturális innovációk a fenntartható helyi/városfejlesztésben; Intelligens városok és kormányzás; Fenntartható vízgazdálkodás és energiahatékony helyi/városfejlesztés

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.