Versions
Department of Sociology and Communication
Programme: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Nemzetközi és üzleti kommunikáció specializáció 2018-tól
Subject Role: Szakirányon kötelező
Recommended semester: 4
Programme: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Vizuális kommunikáció specializáció 2018-tól
Subject Role: Szakirányon választható
Recommended semester: 0
Objectives
The purpose of the course is to present the theory, but above all the practice, of intra-organizational, workplace and business communication. It is important for students to get to know the communication, motivational models and strategies that influence business and effective organizational communication, it is important to recognize and understand the processes that hinder successful communication. They should know the tool system of individual strategies within the organization so that they can independently use the appropriate process models and techniques for that labor market situation.
Learning outcomes
Knowledge
- Solid knowledge of the conceptualization for studying social processes
- Basic knowledge of social science methodologies
- Basic knowledge of social institutions (law, language, religion, etc.).
Ability
- Ability to recognize social and communication problems, and to choose appropriate solutions
- Ability to make judgements in practical tasks, ability to make independent decisions
- Reliable use of professional language.
Attitude
- Openness to social change
- Social sensitivity, solidarity
- Adoption of democratic and rule of law standards
Autonomy and responsibility
- Display one’s own worldview in a professional setting
- Independence
- Constructiveness and assertiveness in the context of institutional operation.
Methodology of teaching
Lectures
Materials supporting learning
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)
- Barabási-Albert László (2018): A képlet. A siker egyetemes törvényei. Libri Kiadó
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév végi aláírás megszerzésének feltételei: 1. A félév végi aláírás feltétele az órák látogatása. Két alkalmat meghaladó hiányzás esetén a hallgató nem kaphat aláírást. A jelenlétet az oktató rendszeres katalógussal ellenőrzi. 2. a kiadott szakirodalom hétről-hétre történő önálló feldolgozása A kurzus során teljesítendő feladatok: 1. A hallgatók a félév alatt legalább egyszer 30-40 perces prezentációt tartanak, melynek során kritikai észrevételekkel, vitaindító kérdésekkel, reflektálnak az adott óra témájára, a megadott kötelező szakirodalomra. A prezentáció részletes vázlatát (handout) a prezentáció napján a kurzus hallgatóinak ki kell osztani és az oktatónak hétfő délig e-mailben el kell küldeni. 2. A meghívott szakemberek előadásain kötelező a jelenlét 3. Az órai munka az órai diszkussziókban való aktív és rendszeres részvételt jelenti. A puszta jelenlét önmagában nem elegendő a szemináriumi munkában való részvétel sikeres teljesítéséhez. 4. A kurzus szóbeli vizsgával zárul, a kontaktórákon rögzített és átbeszélt szakirodalom és gyakorlat alapján.
Performance evaluation methods
Az előadás anyagának számonkérése ZH és szóbeli vizsga formájában. Üzleti terv és Business Model Canvas értékelése.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- presentation: 30
- órai aktivitás: 20
Proportion of examination elements in the rating
- oral exam: 50
The condition for obtaining the signature, validity of the signature
1. A félév végi aláírás feltétele az órák látogatása. Két alkalmat meghaladó hiányzás esetén a hallgató nem kaphat aláírást. A jelenlétet az oktató rendszeres katalógussal ellenőrzi. 2. A kiadott szakirodalom hétről-hétre történő önálló feldolgozása.
Grading
% | |
---|---|
Excellent | 91-100 |
Very good | 80–90 |
Good | 70–79 |
Satisfactory | 60–69 |
Pass | 40–59 |
Fail | < 40 |
Correction and retake
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
classes | 56 |
preparation for classes and midterm assignments | 54 |
prep. for exam | 40 |
total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
Üzleti és szervezeti kommunikáció; Üzleti terv és business canvas; Szervezetfejlesztés; Üzleti etikett és protokoll; Rejtett szervezetek; Vezetői skillek, delegálás
Topics of lectures | |
---|---|
1. | - |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|
Szántóné Dr. Orbán Annamária |