Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme International and business communication specialisation from 2018
Subject Role: Compulsory for the specialisation
Recommended semester: 4
Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme Visual communication specialisation from 2018
Subject Role: Elective for the specialisation
Recommended semester: 0
Objectives
The purpose of the course is to present the theory, but above all the practice, of intra-organizational, workplace and business communication. It is important for students to get to know the communication, motivational models and strategies that influence business and effective organizational communication, it is important to recognize and understand the processes that hinder successful communication. They should know the tool system of individual strategies within the organization so that they can independently use the appropriate process models and techniques for that labor market situation.
Academic results
Knowledge
- Solid knowledge of the conceptualization for studying social processes
- Basic knowledge of social science methodologies
- Basic knowledge of social institutions (law, language, religion, etc.).
Skills
- Ability to recognize social and communication problems, and to choose appropriate solutions
- Ability to make judgements in practical tasks, ability to make independent decisions
- Reliable use of professional language.
Attitude
- Openness to social change
- Social sensitivity, solidarity
- Adoption of democratic and rule of law standards
Independence and responsibility
- Display one’s own worldview in a professional setting
- Independence
- Constructiveness and assertiveness in the context of institutional operation.
Teaching methodology
Lectures
Materials supporting learning
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)
- Barabási-Albert László (2018): A képlet. A siker egyetemes törvényei. Libri Kiadó
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév végi aláírás megszerzésének feltételei: 1. A félév végi aláírás feltétele az órák látogatása. Két alkalmat meghaladó hiányzás esetén a hallgató nem kaphat aláírást. A jelenlétet az oktató rendszeres katalógussal ellenőrzi. 2. a kiadott szakirodalom hétről-hétre történő önálló feldolgozása A kurzus során teljesítendő feladatok: 1. A hallgatók a félév alatt legalább egyszer 30-40 perces prezentációt tartanak, melynek során kritikai észrevételekkel, vitaindító kérdésekkel, reflektálnak az adott óra témájára, a megadott kötelező szakirodalomra. A prezentáció részletes vázlatát (handout) a prezentáció napján a kurzus hallgatóinak ki kell osztani és az oktatónak hétfő délig e-mailben el kell küldeni. 2. A meghívott szakemberek előadásain kötelező a jelenlét 3. Az órai munka az órai diszkussziókban való aktív és rendszeres részvételt jelenti. A puszta jelenlét önmagában nem elegendő a szemináriumi munkában való részvétel sikeres teljesítéséhez. 4. A kurzus szóbeli vizsgával zárul, a kontaktórákon rögzített és átbeszélt szakirodalom és gyakorlat alapján.
Performance assessment methods
Az előadás anyagának számonkérése ZH és szóbeli vizsga formájában. Üzleti terv és Business Model Canvas értékelése.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- presentation: 30
- órai aktivitás: 20
Percentage of exam elements within the rating
- oral exam: 50
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
1. A félév végi aláírás feltétele az órák látogatása. Két alkalmat meghaladó hiányzás esetén a hallgató nem kaphat aláírást. A jelenlétet az oktató rendszeres katalógussal ellenőrzi. 2. A kiadott szakirodalom hétről-hétre történő önálló feldolgozása.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 91-100 |
Very good | 80–90 |
Good | 70–79 |
Satisfactory | 60–69 |
Pass | 40–59 |
Fail | < 40 |
Retake and late completion
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
classes | 56 |
preparation for classes and midterm assignments | 54 |
prep. for exam | 40 |
total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
Üzleti és szervezeti kommunikáció; Üzleti terv és business canvas; Szervezetfejlesztés; Üzleti etikett és protokoll; Rejtett szervezetek; Vezetői skillek, delegálás
Lecture topics | |
---|---|
1. | - |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Szántóné Dr. Orbán Annamária |