I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FENNTARTHATÓSÁGPEDAGÓGIA
Azonosító
BMEGT51XX94470-85
A tantárgy jellege
előadás
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Katten-Pornói Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

Tisztában van a fenntarthatóság tantárgyi tartalmainak, kompetenciafejlesztési elvárásainak és módjának átadásával. A fenntarthatóság tantárgy tanításával kapcsolatos módszerek, eljárások technikák megtanítása. Az élménypedagógia, illetve a tevékenységközpontú, kooperatív megoldások alkalmazása a fenntarthatósági tartalmak elsajátításának érdekében, illetve a kompetenciafejlesztési és szemléletformálási céllal.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az élménypedagógia elméletét és módszereit.
  2. Ismeri a feladatkészítés kreatív és fejlesztő általános és a fenntarthatósághoz kapcsolódó sajátos módszereit.
  3. Ismeri a különböző munkaformákban való tanulásirányítás eljárásait.
  4. Ismeri a terepgyakorlatok megtervezésének és levezetésének mikéntjét.
Képesség
  1. Szakterületén belül korszerű. naprakész tudással és holisztikus szemlélettel rendelkezzen.
  2. A feladatadása kreatív, fejlesztő.
  3. Képes az élménypedagógia módszertárának alkalmazására.
  4. Adekvát módon és rendszeresen alkalmazza az IKT adta lehetőségeket.
Attitűd
  1. Tanulókkal való kapcsolata partneri.
  2. Tanulásirányító tutor szerepében vezesse a tanulót.
  3. Várja el, hogy a tanuló megfogalmazza önálló gondolatait, véleményét. Az elvárásai, értékelési szempontjai pontosak, egyértelműek legyenek, minősítését indokolja.
  4. Az elvárásai, értékelési szempontjai pontosak, egyértelműek legyenek, minősítését indokolja.
  5. Támogatja a tanulók vitaképességét, önálló véleményalkotását, kritikus gondolkodását.
Önállóság és felelősség
  1. Elkötelezett az egyéni és intézményi szintű tudásmegosztás, hálózatosodás irányába.
  2. Felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatba történő beépítéséért.

Oktatásmódszertan

Frontális előadás, amelyet a téma gyakorlati feldolgozása követ kooperatív technikák alkalmazásával. Önálló hallgatói tevékenység: 1. A kreatív és fejlesztő feladatkészítés és feladatadás módszerei 2. Zöld Föld program tananyagához kapcsolódó tanulástervezés.

Tanulástámogató anyagok

  • A fenntarthatóság tanításának módszertani kérdései
  • https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000331-b52cbb52ce/FENNTART_MODSZERTAN_l 2. Fenntarthatóság vizsgakövetelmények
  • https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/fenntarthatosag_2024.pdf
  • Fenntarthatóság kerettantervek
  • https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_7_melleklet/
  • Zöld Föld, illetve Zöld Föld haladóknak tankönyv és munkafüzet
  • https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000337-8b6298b62c/OH-FNT910TA__teljes%20%281%l https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000336-c37c4c37c8/OH-FNT910MA__teljes%20%l https://drive.google.com/file/d/1sPHmjtl2yS-D0-rPjW0HbxRoaEGMqfWV/view
  • https://drive.google.com/file/d/17YLoOWAFGukfqqKKcbmSKiXEQFd6hoZT/view
  • Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002
  • Interneten: https://docplayer.hu/109575883-Hogyan-alakul-ki-a-tudas-a-gyerekekben-konstruktivizmus-es-pedagogia.html

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Különböző tantárgyak projektvizsgáinak (leírás, követelmény, értékelés) összehasonlítása – az összehasonlító elemzés szakmai minősége, különbségek és hasonlóságok felismerése. 1. Egy tantermi tanóra és egy terepgyakorlat modellezése, részletes óreterv készítése 2. Feladatkészítés (a feladat fejlesztési céljának meghatározásával)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményérték és, vagy a vizsgán való teljesítmény alapján.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88– 94
75– 87
Közepes 62– 74
Elégséges 50– 61
Elégtelen 49

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
házi feladatra felkészülés 42
egyéb felkészülés 100

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

1 A kutatói szemlélet megalapozása fenntarthatósági tartalmak elemzésével 2 Információkezelés (Jelen esetben információnak bármit tekinthetünk, amiből adatokat nyerhetők): 3 Adatgyűjtés 4 Adatok rendszerezése 5 Adatok közötti viszonyok felfedezése 6 Az adatok közötti viszonyok megteremtése 7 Az adatok között viszonyok feltételeinek megváltoztatása a viszonyok megváltoztatása érdekében 8 Információalkotás és -átadás. 9 Az információszerzés és átadás elektronikus eszköztára 10 Az emberek közötti együttműködéssel kapcsolatos ismeretek, képességek, attitűdök elemzése a fenntarthatóság előmozdatása érdekében: 11 Önérvényesítés 12 Normaismeret, normaalkalmazás 13 Konfliktuskezelés 14 Együttműködés 15 A fenntarthatósággal kapcsolatos problémakezelés valós helyzetek elemzésével: 16 Problémafelismerés 17 Problémaelemzés 18 Megoldástervezés 19 Időkezelés: 20 Döntéshozás (indoklás) 21 Értékelés 22 Korrekció 23 A saját tapasztalatok, élmények és viselkedés elemzése és értékelése a fenntarthatósággal kapcsolatban (Önismeret-fejlesztés). 24 Feladatkészítés adott témekörben. 25 Prezentációs kompetenciák fejlesztése.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.