Célkitűzések
Tisztában van a fenntarthatóság tantárgyi tartalmainak, kompetenciafejlesztési elvárásainak és módjának átadásával. A fenntarthatóság tantárgy tanításával kapcsolatos módszerek, eljárások technikák megtanítása. Az élménypedagógia, illetve a tevékenységközpontú, kooperatív megoldások alkalmazása a fenntarthatósági tartalmak elsajátításának érdekében, illetve a kompetenciafejlesztési és szemléletformálási céllal.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az élménypedagógia elméletét és módszereit.
- Ismeri a feladatkészítés kreatív és fejlesztő általános és a fenntarthatósághoz kapcsolódó sajátos módszereit.
- Ismeri a különböző munkaformákban való tanulásirányítás eljárásait.
- Ismeri a terepgyakorlatok megtervezésének és levezetésének mikéntjét.
Képesség
- Szakterületén belül korszerű. naprakész tudással és holisztikus szemlélettel rendelkezzen.
- A feladatadása kreatív, fejlesztő.
- Képes az élménypedagógia módszertárának alkalmazására.
- Adekvát módon és rendszeresen alkalmazza az IKT adta lehetőségeket.
Attitűd
- Tanulókkal való kapcsolata partneri.
- Tanulásirányító tutor szerepében vezesse a tanulót.
- Várja el, hogy a tanuló megfogalmazza önálló gondolatait, véleményét. Az elvárásai, értékelési szempontjai pontosak, egyértelműek legyenek, minősítését indokolja.
- Az elvárásai, értékelési szempontjai pontosak, egyértelműek legyenek, minősítését indokolja.
- Támogatja a tanulók vitaképességét, önálló véleményalkotását, kritikus gondolkodását.
Önállóság és felelősség
- Elkötelezett az egyéni és intézményi szintű tudásmegosztás, hálózatosodás irányába.
- Felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatba történő beépítéséért.
Oktatásmódszertan
Frontális előadás, amelyet a téma gyakorlati feldolgozása követ kooperatív technikák alkalmazásával. Önálló hallgatói tevékenység: 1. A kreatív és fejlesztő feladatkészítés és feladatadás módszerei 2. Zöld Föld program tananyagához kapcsolódó tanulástervezés.
Tanulástámogató anyagok
- A fenntarthatóság tanításának módszertani kérdései
- https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000331-b52cbb52ce/FENNTART_MODSZERTAN_l 2. Fenntarthatóság vizsgakövetelmények
- https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/fenntarthatosag_2024.pdf
- Fenntarthatóság kerettantervek
- https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_7_melleklet/
- Zöld Föld, illetve Zöld Föld haladóknak tankönyv és munkafüzet
- https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000337-8b6298b62c/OH-FNT910TA__teljes%20%281%l https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000336-c37c4c37c8/OH-FNT910MA__teljes%20%l https://drive.google.com/file/d/1sPHmjtl2yS-D0-rPjW0HbxRoaEGMqfWV/view
- https://drive.google.com/file/d/17YLoOWAFGukfqqKKcbmSKiXEQFd6hoZT/view
- Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002
- Interneten: https://docplayer.hu/109575883-Hogyan-alakul-ki-a-tudas-a-gyerekekben-konstruktivizmus-es-pedagogia.html
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Különböző tantárgyak projektvizsgáinak (leírás, követelmény, értékelés) összehasonlítása – az összehasonlító elemzés szakmai minősége, különbségek és hasonlóságok felismerése. 1. Egy tantermi tanóra és egy terepgyakorlat modellezése, részletes óreterv készítése 2. Feladatkészítés (a feladat fejlesztési céljának meghatározásával)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményérték és, vagy a vizsgán való teljesítmény alapján.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88– 94 |
Jó | 75– 87 |
Közepes | 62– 74 |
Elégséges | 50– 61 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
házi feladatra felkészülés | 42 |
egyéb felkészülés | 100 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
1 A kutatói szemlélet megalapozása fenntarthatósági tartalmak elemzésével 2 Információkezelés (Jelen esetben információnak bármit tekinthetünk, amiből adatokat nyerhetők): 3 Adatgyűjtés 4 Adatok rendszerezése 5 Adatok közötti viszonyok felfedezése 6 Az adatok közötti viszonyok megteremtése 7 Az adatok között viszonyok feltételeinek megváltoztatása a viszonyok megváltoztatása érdekében 8 Információalkotás és -átadás. 9 Az információszerzés és átadás elektronikus eszköztára 10 Az emberek közötti együttműködéssel kapcsolatos ismeretek, képességek, attitűdök elemzése a fenntarthatóság előmozdatása érdekében: 11 Önérvényesítés 12 Normaismeret, normaalkalmazás 13 Konfliktuskezelés 14 Együttműködés 15 A fenntarthatósággal kapcsolatos problémakezelés valós helyzetek elemzésével: 16 Problémafelismerés 17 Problémaelemzés 18 Megoldástervezés 19 Időkezelés: 20 Döntéshozás (indoklás) 21 Értékelés 22 Korrekció 23 A saját tapasztalatok, élmények és viselkedés elemzése és értékelése a fenntarthatósággal kapcsolatban (Önismeret-fejlesztés). 24 Feladatkészítés adott témekörben. 25 Prezentációs kompetenciák fejlesztése.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.