I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
SUSTAINABILITY PEDAGOGY
ID (subject code)
BMEGT51XX94470-85
Type of subject
lecture
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
8
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Katten-Pornói Rita
Position
assistant professor
Contact details
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
nincs
Weak
nincs
Parallel
nincs
Exclusion
nincs
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580466/11/2025registration number. Valid from: 2025.06.25.

Objectives

Is familiar with conveying subject-specific content, competency development expectations, and methods related to sustainability. Teaches methods, procedures, and techniques associated with teaching the subject of sustainability. Applies experiential pedagogy and activity-based, cooperative approaches to support the acquisition of sustainability-related content, with the aim of developing competencies and shaping attitudes.

Academic results

Knowledge
  1. Is familiar with the theory and methods of experiential pedagogy.
  2. Knows the general creative and developmental methods of task creation, as well as specific approaches related to sustainability.
  3. Understands the procedures for guiding learning across various forms of classroom organization.
  4. Knows how to plan and facilitate field-based learning activities.
Skills
  1. Possesses up-to-date, modern knowledge and a holistic perspective within their field of expertise.
  2. Designs tasks in a creative and developmental manner.
  3. Is capable of applying the methods of experiential pedagogy.
  4. Regularly and appropriately utilizes the opportunities offered by ICT tools.
Attitude
  1. Maintains a partnership-based relationship with students.
  2. Guides students in the role of a learning tutor.
  3. Encourages students to express their own thoughts and opinions.
  4. Sets clear and precise expectations and assessment criteria, and provides justification for evaluations.
  5. Supports the development of students’ debating skills, independent opinion formation, and critical thinking.
Independence and responsibility
  1. Is committed to individual and institutional-level knowledge sharing and networking.
  2. Takes responsibility for integrating the sustainability mindset into the teaching and learning process.

Teaching methodology

Frontal lecture followed by practical processing of the topic using cooperative techniques. Independent student activities: Methods of creating and assigning creative and developmental tasks. Learning design related to the Green Earth Program curriculum.

Materials supporting learning

  • A fenntarthatóság tanításának módszertani kérdései
  • https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000331-b52cbb52ce/FENNTART_MODSZERTAN_l 2. Fenntarthatóság vizsgakövetelmények
  • https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/fenntarthatosag_2024.pdf
  • Fenntarthatóság kerettantervek
  • https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_7_melleklet/
  • Zöld Föld, illetve Zöld Föld haladóknak tankönyv és munkafüzet
  • https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000337-8b6298b62c/OH-FNT910TA__teljes%20%281%l https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000336-c37c4c37c8/OH-FNT910MA__teljes%20%l https://drive.google.com/file/d/1sPHmjtl2yS-D0-rPjW0HbxRoaEGMqfWV/view
  • https://drive.google.com/file/d/17YLoOWAFGukfqqKKcbmSKiXEQFd6hoZT/view
  • Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002
  • Interneten: https://docplayer.hu/109575883-Hogyan-alakul-ki-a-tudas-a-gyerekekben-konstruktivizmus-es-pedagogia.html

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Különböző tantárgyak projektvizsgáinak (leírás, követelmény, értékelés) összehasonlítása – az összehasonlító elemzés szakmai minősége, különbségek és hasonlóságok felismerése. 1. Egy tantermi tanóra és egy terepgyakorlat modellezése, részletes óreterv készítése 2. Feladatkészítés (a feladat fejlesztési céljának meghatározásával)

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50

Percentage of exam elements within the rating

  • vizsga: 100

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményérték és, vagy a vizsgán való teljesítmény alapján.

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 88– 94
Good 75– 87
Satisfactory 62– 74
Pass 50– 61
Fail 49

Retake and late completion

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 8
házi feladatra felkészülés 42
egyéb felkészülés 100

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 02.06.2025.

Topics covered during the term

1 A kutatói szemlélet megalapozása fenntarthatósági tartalmak elemzésével 2 Információkezelés (Jelen esetben információnak bármit tekinthetünk, amiből adatokat nyerhetők): 3 Adatgyűjtés 4 Adatok rendszerezése 5 Adatok közötti viszonyok felfedezése 6 Az adatok közötti viszonyok megteremtése 7 Az adatok között viszonyok feltételeinek megváltoztatása a viszonyok megváltoztatása érdekében 8 Információalkotás és -átadás. 9 Az információszerzés és átadás elektronikus eszköztára 10 Az emberek közötti együttműködéssel kapcsolatos ismeretek, képességek, attitűdök elemzése a fenntarthatóság előmozdatása érdekében: 11 Önérvényesítés 12 Normaismeret, normaalkalmazás 13 Konfliktuskezelés 14 Együttműködés 15 A fenntarthatósággal kapcsolatos problémakezelés valós helyzetek elemzésével: 16 Problémafelismerés 17 Problémaelemzés 18 Megoldástervezés 19 Időkezelés: 20 Döntéshozás (indoklás) 21 Értékelés 22 Korrekció 23 A saját tapasztalatok, élmények és viselkedés elemzése és értékelése a fenntarthatósággal kapcsolatban (Önismeret-fejlesztés). 24 Feladatkészítés adott témekörben. 25 Prezentációs kompetenciák fejlesztése.

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements