I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Az EU környezet- és regionális politikája
Azonosító
BMEGT42V202
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Szalmáné Dr. Csete Mária
Beosztása
habilitált egyetemi docens
Email címe
csete.maria@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak BA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser alapszak BSc

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 0

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 0

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 0

Szak: Pénzügy és számvitel alapszak BA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 0

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től

Célkitűzések

A tantárgy célja bemutatni a környezeti és regionális politikák céljait és eszközrendszerét, gyakorlatát, főbb stratégiai és indikátor-alapú összefüggéseit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a környezet- és regionális politikák fogalmát, elméletét, kapcsolatát a többi szakpolitikával;
  2. ismeri a környezet- és regionális politikák céljait az Európai Unióban;
  3. ismeri a környezet- és regionális politikák alapelveit, azok kialakulásának jellemzőit;
  4. ismeri a környezet- és regionális politikák eszközrendszerét az Európai Unióban.
Képesség
  1. A hallgató képes önálló véleményt alkotni környezet- és regionális politikák kérdésköreiben.
  2. átlátni az uniós társfinanszírozású projektek környezet- és regionális politikai összefüggéseit.
Attitűd
  1. A hallgató együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival;
  2. törekszik komplex rendszerek megértésére;
  3. törekszik arra, hogy döntéseit a műszaki-gazdasági-társadalmi szempontok együttes figyelembevételével hozza meg.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató a szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó, elemző módszereket;
  2. felelősséget érez az környezet- és regionális politikák megvalósításáért;
  3. felelősséget érez a műszaki szempontok mellett a környezeti és társadalmi szempontok fokozott figyelembevételére.

Oktatásmódszertan

Tanórai előadások, csoportmunkák

Tanulástámogató anyagok

  • Előadások diasorai / Lecture slides
  • K-faktor: Klíma, gazdaság, társadalom - https://repozitorium.omikk.bme.hu/handle/10890/13144
  • Kengyel Ákos (szerk.): Az Európai Unió közös politikái. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2010. (IX. fejezet. Környezetpolitika).
  • Az EU VII. Környezetvédelmi Cselekvési Programja (2013-2020). („Jólét bolygónk felélése nélkül”). ec.europa.eu/environment/newprg/index.htm
  • Illés Iván: Regionális gazdaságtan. Területfejlesztés. Typotex Kiadó, Budapest. 2008 (3., 4. fejezet)
  • Rechnitzer János, Smahó Melinda: Területi politika. Akadémiai Kiadó, Budapest. 2011 (III. rész)
  • Lengyel Imre: Regionális és városgazdaságtan ISBN: 978-963-306-816-8 (online), Szegedi Egyetemi Kiadó Szeged, 2021, 578 p. (V. / 20. fejezet)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban összegző tanulmányi teljesítményértékelések (két zárthelyi dolgozat) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában. A zárthelyi dolgozatok az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszálnak, így a fogalmak pontos ismeretén kívül a probléma-felismerést és megoldást helyezik a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontakt tanórákon 24
félévközi készülés tanórákra 12
felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésekre 32
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 22
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A regionális politika fogalma, alapvető céljai. Regionális politika és területfejlesztés
2. A regionális politikák alapvető jellemzői. Az európai regionális politika szakaszai, céljai az egyes országokban
3. A régió fogalma és típusai. A közösségi regionális politika szükségessége, korai története és eszközei
4. A regionális politika alapelveinek kialakulása. Az 1973-as és a mediterrán bővítések hatásai. A közösségi regionális politika 1988-as reformja, alapelvei. A NUTS rendszer
5. A kohéziós politika cél- és eszközrendszerének változásai az 1990-es években. A EU bővítések előzményei és hatásai
6. Az EU regionális politikája 2014-2020 között. Brexit hatása a regionális politikára. Aktuális kérdések és jövőbeli lehetséges fejlődési irányok
7. Környezetpolitikai alapelvek: a környezetpolitika tárgya, típusai, szintjei, céljai. Környezet, gazdaság, társadalom, fenntarthatóság összefüggései
8. Globális környezetvédelem - nemzetközi környezetpolitika. ENSZ, OECD, EU környezetpolitikák intézményei
9. Az EU környezetpolitika stratégiai kerete: 6. Akcióprogram
10. Az EU környezetpolitika kulcsterületei: Víz Keretirányelv, Hulladék Keretirányelv, Tiszta Levegő Irányelv, NATURA2000, REACH
11. A végrehajtás kiemelt eszközei: KHV, SKV, IPPC-BATA környezetpolitika nyomonkövetése: környezeti monitoring, indikátorok, Eurostat adatbázisok

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Szabó Mariann egyetemi adjunktus - senior lecturer szabo.mariann@gtk.bme.hu
Beszedics-Jäger Bettina Szimonetta tudományos segédmunkatárs / research fellow jager.szimonetta@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.