Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a hallgatókat felkészítse a pszichológiai értékelés (psychological assessment) módszertaná-nak és eszköztárának alkalmazására elsősorban a coaching pszichológiai beavatkozás, de általában véve a fejlesz-tési célú munkahelyi felmérések (például Coaching Development Center, egyéni kompetencia felmérések, karrier programok). A kurzus eredményeként a hallgatók megismerik a professzionális, pszichológiai kutatásokon ala-puló felmérő és értékelő eszköztárat (360 fokos visszajelzés, interjú eljárások, kérdőívek, tesztek, megfigyelések) azok működési elvét és felhasználási módját. Eszköztárukban kiemelt szerepet biztosítanak az erősség-alapú eljárásoknak. Elsajátítják a pszichológiai értékelés logikáját a coaching kontextusban beleértve a kérdésfelvetést, eszközök kiválasztását, alkalmazását, értékelése és visszajelzés nyújtást, illetve fejlődési célok meghatározását. Megismerik a felmérő, értékelő eljárások modern, digitális változatait. Képessé válnak a pszichológia etikai szabályainak alkalmazására a felmérő eljárások alkalmazása során.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a pszichológiai mérés alapjait, a pszichológiai értékelés és a pszichodiagnosztika fogalmát, különbsé-gét.
- Ismeri a pszichológiai tesztek és kérdőívek típusait, és alkalmazásának indikációját a coaching folyamatban.
- Ismeri a digitális eszközök alkalmazásának lehetőségeit a pszichológiai képességek és személyiségjellemzők megismerése és a fejlesztő munka során.
- Ismeri a reliabilitás és a validitás fogalmát, jelentőségét.
Képesség
- Képes a pszichológiai értékelés folyamatának és eszközátárának megtervezésére.
- A tesztek, a felmérő eljárások és a fejlesztésre alkalmas offline és digitális eszközök hatékony alkalmazására a coaching pszichológiai folyamatban.
- Képes a tesztek, a felmérő eljárások és az offline és digitális eszközöket alkalmazva fejleszteni az ügyfelek magasabb szintű önmegértését és önismeretét.
- Képes a kompetenciák felmérésére.
- Képes a mentális képességek tesztelésére.
- Képes a személyiségmérésre.
- Képes a tesztek munkahelyi hatékonyság érdekében való alkalmazására.
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
- Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Allworth, E., & Passmore, J. (2008). Using psychometrics and psychological tools in coaching. Psychometrics in coaching: Using psychological and psychometric tools for development, 7-24.
- Bourne, A., & Whybrow, A. (2018). Using psychometrics in coaching. In Handbook of coaching psychology (pp. 512-526). Routledge.
- Fleenor, J. W., Taylor, S., & Chappelow, C. (2020). Leveraging the impact of 360-degree feedback. Berrett-Koehler Publishers, Incorporated.
- Jarden, A., & Jarden, R. (2016). Positive psychological assessment for the workplace. The Wiley Blackwell Handbook of the Psychology of Positivity and Strengths‐Based Approaches at Work, 415-437.
- Kaiser, R. B., & Chamorro-Premuzic, T. (2019). Integrating personality assessment with 360 feedback in leadership development and coaching.
- Kumar, A. (2021). 360 DEGREE FEEDBACK: A LITERATURE REVIEW. Weser Books, 52.
- Nicolaides, A. P. (2019). Executive Coaching: The Process of Using Personality Trait Assessments during Leadership Development (Doctoral dissertation, Capella University).
- Perczel-Forintos Dóra (2018) Kérdőívek, becslőskálák a klinikai pszichológiában. Semmelweis Kiadó és Multimédia Stúdió, Budapest
- Rózsa Sándor, Nagybányai Nagy Olivér, Oláh Attila (2006). A pszichológiai mérés alapjai. A pszichológi-ai mérés alapjai: Elmélet, módszer és gyakorlati alkalmazás (niif.hu)
- Slabbert, B., & Hoole, C. (2021). A competency framework for coaches working in coaching development centres. SA Journal of Industrial Psychology, 47(1), 1-10.
- Steele, C. (2021). Assessment in coaching psychology. In Introduction to Coaching Psychology (pp. 66-77). Routledge.
- 75 papír-ceruza teszt. Animula Kiadó. https://animula.hu/konyv/75-papir-ceruza-teszt
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja házi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyéni-leg készített házi feladat: ppt prezentáció, melyben a hallgató az eszközkipróbálásban szerzett tapasztalatait dolgozza fel.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 60
- Részteljesítmény értékelés: prezentáció: 40
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 85-94% |
Jó | 75-84% |
Közepes | 65-74% |
Elégséges | 50-64% |
Elégtelen | 0-49% |
Javítás és pótlás
1. A beadandó feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pó-tolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
félévközi készülés az órákra | 20 |
házi feladat elkészítése | 10 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 50 |
kijelölt anyag írásos feltöltése | 50 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A pszichológiai mérés alapjai, történeti gyökerei. Méréselméleti és statisztikai alapfogalmak. |
2. | A pszichológiai tesztek típusai, alkalmazási területei és a tesztelés folyamata. |
3. | A vezetői diszfunkciók típusai. |
4. | A pszichológiai tesztek reliabilitása, validitása. A tesztszerkesztés. A többváltozós statisztikai eljárások a pszichometriában. |
5. | A mentális képességek tesztelése. A személyiségmérés lehetőségei. Tesztek a munka világában. |
6. | A coaching praxis gyakorlására kifejlesztett eszköztár, azok működési elve és felhasználási módja. |
7. | Felmérő eljárások és pszichológiai tesztek alkalmazásának alapelvei a coachingban és a coaching pszichológiában. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.