I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pszichológiai tesztek és digitális eszközök a szervezeti és személyes coachingban
Azonosító
BMEGT52S224
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
15
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy a hallgatókat felkészítse a pszichológiai értékelés (psychological assessment) módszertaná-nak és eszköztárának alkalmazására elsősorban a coaching pszichológiai beavatkozás, de általában véve a fejlesz-tési célú munkahelyi felmérések (például Coaching Development Center, egyéni kompetencia felmérések, karrier programok). A kurzus eredményeként a hallgatók megismerik a professzionális, pszichológiai kutatásokon ala-puló felmérő és értékelő eszköztárat (360 fokos visszajelzés, interjú eljárások, kérdőívek, tesztek, megfigyelések) azok működési elvét és felhasználási módját. Eszköztárukban kiemelt szerepet biztosítanak az erősség-alapú eljárásoknak. Elsajátítják a pszichológiai értékelés logikáját a coaching kontextusban beleértve a kérdésfelvetést, eszközök kiválasztását, alkalmazását, értékelése és visszajelzés nyújtást, illetve fejlődési célok meghatározását. Megismerik a felmérő, értékelő eljárások modern, digitális változatait. Képessé válnak a pszichológia etikai szabályainak alkalmazására a felmérő eljárások alkalmazása során.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pszichológiai mérés alapjait, a pszichológiai értékelés és a pszichodiagnosztika fogalmát, különbsé-gét.
  2. Ismeri a pszichológiai tesztek és kérdőívek típusait, és alkalmazásának indikációját a coaching folyamatban.
  3. Ismeri a digitális eszközök alkalmazásának lehetőségeit a pszichológiai képességek és személyiségjellemzők megismerése és a fejlesztő munka során.
  4. Ismeri a reliabilitás és a validitás fogalmát, jelentőségét.
Képesség
  1. Képes a pszichológiai értékelés folyamatának és eszközátárának megtervezésére.
  2. A tesztek, a felmérő eljárások és a fejlesztésre alkalmas offline és digitális eszközök hatékony alkalmazására a coaching pszichológiai folyamatban.
  3. Képes a tesztek, a felmérő eljárások és az offline és digitális eszközöket alkalmazva fejleszteni az ügyfelek magasabb szintű önmegértését és önismeretét.
  4. Képes a kompetenciák felmérésére.
  5. Képes a mentális képességek tesztelésére.
  6. Képes a személyiségmérésre.
  7. Képes a tesztek munkahelyi hatékonyság érdekében való alkalmazására.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
  3. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  6. Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Órai anyagok
  • Ajánlott irodalom:
  • Allworth, E., & Passmore, J. (2008). Using psychometrics and psychological tools in coaching. Psychometrics in coaching: Using psychological and psychometric tools for development, 7-24.
  • Bourne, A., & Whybrow, A. (2018). Using psychometrics in coaching. In Handbook of coaching psychology (pp. 512-526). Routledge.
  • Fleenor, J. W., Taylor, S., & Chappelow, C. (2020). Leveraging the impact of 360-degree feedback. Berrett-Koehler Publishers, Incorporated.
  • Jarden, A., & Jarden, R. (2016). Positive psychological assessment for the workplace. The Wiley Blackwell Handbook of the Psychology of Positivity and Strengths‐Based Approaches at Work, 415-437.
  • Kaiser, R. B., & Chamorro-Premuzic, T. (2019). Integrating personality assessment with 360 feedback in leadership development and coaching.
  • Kumar, A. (2021). 360 DEGREE FEEDBACK: A LITERATURE REVIEW. Weser Books, 52.
  • Nicolaides, A. P. (2019). Executive Coaching: The Process of Using Personality Trait Assessments during Leadership Development (Doctoral dissertation, Capella University).
  • Perczel-Forintos Dóra (2018) Kérdőívek, becslőskálák a klinikai pszichológiában. Semmelweis Kiadó és Multimédia Stúdió, Budapest
  • Rózsa Sándor, Nagybányai Nagy Olivér, Oláh Attila (2006). A pszichológiai mérés alapjai. A pszichológi-ai mérés alapjai: Elmélet, módszer és gyakorlati alkalmazás (niif.hu)
  • Slabbert, B., & Hoole, C. (2021). A competency framework for coaches working in coaching development centres. SA Journal of Industrial Psychology, 47(1), 1-10.
  • Steele, C. (2021). Assessment in coaching psychology. In Introduction to Coaching Psychology (pp. 66-77). Routledge.
  • 75 papír-ceruza teszt. Animula Kiadó. https://animula.hu/konyv/75-papir-ceruza-teszt

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja házi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyéni-leg készített házi feladat: ppt prezentáció, melyben a hallgató az eszközkipróbálásban szerzett tapasztalatait dolgozza fel.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 60
  • Részteljesítmény értékelés: prezentáció: 40
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-94%
75-84%
Közepes 65-74%
Elégséges 50-64%
Elégtelen 0-49%

Javítás és pótlás

1. A beadandó feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pó-tolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 20
félévközi készülés az órákra 20
házi feladat elkészítése 10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 50
kijelölt anyag írásos feltöltése 50
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A pszichológiai mérés alapjai, történeti gyökerei. Méréselméleti és statisztikai alapfogalmak.
2. A pszichológiai tesztek típusai, alkalmazási területei és a tesztelés folyamata.
3. A vezetői diszfunkciók típusai.
4. A pszichológiai tesztek reliabilitása, validitása. A tesztszerkesztés. A többváltozós statisztikai eljárások a pszichometriában.
5. A mentális képességek tesztelése. A személyiségmérés lehetőségei. Tesztek a munka világában.
6. A coaching praxis gyakorlására kifejlesztett eszköztár, azok működési elve és felhasználási módja.
7. Felmérő eljárások és pszichológiai tesztek alkalmazásának alapelvei a coachingban és a coaching pszichológiában.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.