Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Film a hétköznapokban
Azonosító
BMEGT43A391
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gács Anna
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a film mint médium jelentésképzési módozataival és mankót adjon ezek értelmezési lehetőségeihez. A félév során a filmet vizsgáljuk történeti, műfaji, szerzőiségi, esztétikai, szociológiai és piaci szempontból, a bevezetett eszköztár alkalmazását a mozgókép más típusaira is kitágítjuk. A tárgyat elvégző hallgatók árnyaltan látják, milyen szerepet kap a film a hétköznapi médiafogyasztásban, beleértve többek között az otthon, a család, a domesztikáció, az identitás vizsgálati szempontjait.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Áttekintéssel rendelkezik a szakterülethez tartozó társadalmi létszférák, azaz az intézmények mint a gazdaság, politika, tudomány, művészet, moralitás, vallás, nyelv, jog normatív rendszereiről és működési gyakorlatáról.
  2. Ismeri a kommunikáció és média területét meghatározó társadalmi, strukturális, gazdasági és politikai folyamatok legfontosabb tényezőit,
  3. Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik.
Képesség
  1. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
  2. Magabiztosan kezeli a nyomtatott és a digitális szakirodalmi forrásokat, a társadalomtudományi és médiakutatási adatbázisokat és a működtetésükre szolgáló eszközöket.
Attitűd
  1. Elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
  2. Elfogadja a magyar és az európai identitás vallási és társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét, és felvállalja ezen értékeket képviseletét.
  3. Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Önállóság és felelősség
  1. Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
  2. Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szakmáját, szervezetét és szakmai csoportját.

Oktatásmódszertan

előadás és szemináriumi munka

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
  • Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a félév során egy órai előadás és két házi feladat 1/3 súllyal, beadandó dolgozat 2/3 súllyal.

Teljesítményértékelési módszerek

A félév végére beadandót kell készíteni. A beadandó témáját a félév során összeállított témák közül lehet választani. A választott kérdésfelvetést a félév során elsajátított eszköztár segítségével, legalább három, a kurzuson szereplő film elemző igényű hivatkozásával kell megválaszolni, valamint a félév során feldolgozott szakirodalom és legalább két további, a hallgató által gyűjtött szakirodalom felhasználásával.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai előadás: 16
  • házi feladatok: 17
  • beadandó: 67
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 90–95%
80–89%
Közepes 60–79%
Elégséges 50-59%
Elégtelen < 50%

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat 56
felkészülés az órákra 10
felkészülés a teljesítményértékelésekre 64
a tanulástámogató anyagok elsajátítása 20
összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

1. Mi a film?, mi nem a film? 2. Filmtipizálási szempontok 3. Filmtörténet I. 4. Filmtörténet II. 5. Amikor a film keresi a közönségét 6. Benne vagyok a tévében? Identitás, reprezentáció 7. Animációs film 8. Doku és dokufikció 9. Netflix és chill: mozi vagy streaming 10. A filmnézés domesztikációja: popcorn és háttérfilmezés 11. Film és tévé, dévédé, kalózkodás 12. Amerika kapitány, Tenkes kapitánya 13. Film és ökokrízis, filmpolitika 14. Kitekintés

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Orbán Krisztina

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.