Szak: Ipari terméktervező mérnöki mesterképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy alapvető célkitűzése a különböző termékmenedzsment témakörök és a termékmenedzsment speciális területeinek megismerése az előadások során, mindezek egyéni elsajátítása és gyakorlati feldolgozása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- átfogó ismeretekkel rendelkezik az termékmenedzsmentben használt, termékhez kapcsolódó fontosabb fogalmakról,
- átfogó ismeretekkel rendelkezik a termékfejlesztési modellek generációiról,
- átfogó ismeretekkel rendelkezik az új és integrált termékfejlesztés modelljeiről,
- ismeri a folyamatmodellezés általános célját és termékfejlesztési relevanciáját,
- átfogó ismeretekkel bír az ergonómiai szemléletű termékfejlesztésről,
- ismeri az általános termékmenedzsment szerepkört és feladatokat,
- a szoftvertermékek termékmenedzsmentjét áthatóan ismeri,
- ismeretekkel bír innovatív nagyvállalatok termékmenedzsment gyakorlatáról.
Képesség
- képes a megszerzett ismereteket rendszerbe (modellbe) foglalni és komplex módon szemlélni,
- képes a pici szereplőkkel kapcsolatot létesíteni, valamint információt gyűjteni és azt rendszerezni,
- képes az elméletben szerzett ismereteket gyakorlati feladatba átültetni,
- képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és el-fogadására, hiteles közvetítésére,
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
- önállóan keresi és veszi fel a kapcsolatot a piaci szereplőkkel,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Baccalaureus Scian-tiae Tankönyvek sorozat, Budapest.
- https://interkonyv.hu/konyvek/antalovics-sule-termekmenedzsment/
- Izsó L., Becker Gy. (szerk.) (2011): Termékélmény. Akadémiai Kiadó Budapest.
- Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotext Kiadó, Baccalaureus Sciantiae Tanköny-vek sorozat, Budapest.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése csoportosan elkészített beadandó dolgozat, annak prezentálása, valamint szóbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egy csoportosan elkészített beadandó dolgozat formájában. Előadásokon kvíz kérdésekre adott válaszok B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: A csoportosan elkészített beadandó dolgozat prezentálása. Írásbeli teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyag írásbeli számonkérése az órai anyagok alapján.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés (írásos anyag): 50
- kvízkérdések: 10
- összesen: 60
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli részvizsga: 20
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés (prezentáció): 20
- évközi eredmények beszámítása: 60
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató az írásbeli beadandó, valamint a prezentáció és az írásbeli értékelés esetén. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 85-94 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
A csoportos beadandó pótleadása a TVSZ szerinti határidőig megtörténhet. Az írásbeli vizsgák a TVSZ szerint pótolhatók és javító jelleggel ismételhetők.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésre (írásbeli anyag + prezentáció) | 48 |
vizsgafelkészülés | 16 |
összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A termékinnováció folyamata, valamint az annak során alkalmazható felhasználó-központú termékmenedzsment módszerek A piacon aktuálisan alkalmazott termékmenedzsment eszközök, termékinnovációs folyamatok Folyamatmodellezés célja, valamint egy konkrét folyamatmodellező szoftver bemutatása Termékinnovációs modellek generációi A sikeres termékinnováció menedzsment kérdései Szoftvertermékek termékmenedzsmentje, UX Termékélmény. Az érzelmek hasznosítása a márkaépítésben. A termékfejlesztés speciális területei (vendégelőadások különféle piaci szereplőkkel) Gyakorlati óra külső helyszínen (sikeresen termékfejlesztési és termékmenedzselési gyakorlat megismerése helyszíni látogatás során). |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Bálint | egyetemi adjunktus | szabo.balint@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.