Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TERMÉKFEJLESZTÉS MENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT52NT11
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
1
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóvölgyi Sarolta
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Ipari terméktervező mérnöki mesterképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tárgy alapvető célkitűzése a különböző termékmenedzsment témakörök és a termékmenedzsment speciális területeinek megismerése az előadások során, mindezek egyéni elsajátítása és gyakorlati feldolgozása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. átfogó ismeretekkel rendelkezik az termékmenedzsmentben használt, termékhez kapcsolódó fontosabb fogalmakról,
  2. átfogó ismeretekkel rendelkezik a termékfejlesztési modellek generációiról,
  3. átfogó ismeretekkel rendelkezik az új és integrált termékfejlesztés modelljeiről,
  4. ismeri a folyamatmodellezés általános célját és termékfejlesztési relevanciáját,
  5. átfogó ismeretekkel bír az ergonómiai szemléletű termékfejlesztésről,
  6. ismeri az általános termékmenedzsment szerepkört és feladatokat,
  7. a szoftvertermékek termékmenedzsmentjét áthatóan ismeri,
  8. ismeretekkel bír innovatív nagyvállalatok termékmenedzsment gyakorlatáról.
Képesség
  1. képes a megszerzett ismereteket rendszerbe (modellbe) foglalni és komplex módon szemlélni,
  2. képes a pici szereplőkkel kapcsolatot létesíteni, valamint információt gyűjteni és azt rendszerezni,
  3. képes az elméletben szerzett ismereteket gyakorlati feladatba átültetni,
  4. képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
  1. nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és el-fogadására, hiteles közvetítésére,
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  4. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. önállóan keresi és veszi fel a kapcsolatot a piaci szereplőkkel,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Baccalaureus Scian-tiae Tankönyvek sorozat, Budapest.
  • https://interkonyv.hu/konyvek/antalovics-sule-termekmenedzsment/
  • Izsó L., Becker Gy. (szerk.) (2011): Termékélmény. Akadémiai Kiadó Budapest.
  • Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotext Kiadó, Baccalaureus Sciantiae Tanköny-vek sorozat, Budapest.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése csoportosan elkészített beadandó dolgozat, annak prezentálása, valamint szóbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egy csoportosan elkészített beadandó dolgozat formájában. Előadásokon kvíz kérdésekre adott válaszok B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: A csoportosan elkészített beadandó dolgozat prezentálása. Írásbeli teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyag írásbeli számonkérése az órai anyagok alapján.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés (írásos anyag): 50
  • kvízkérdések: 10
  • összesen: 60

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli részvizsga: 20
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés (prezentáció): 20
  • évközi eredmények beszámítása: 60
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató az írásbeli beadandó, valamint a prezentáció és az írásbeli értékelés esetén. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-94
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40-54
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A csoportos beadandó pótleadása a TVSZ szerinti határidőig megtörténhet. Az írásbeli vizsgák a TVSZ szerint pótolhatók és javító jelleggel ismételhetők.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
felkészülés az összegző teljesítményértékelésre (írásbeli anyag + prezentáció) 48
vizsgafelkészülés 16
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A termékinnováció folyamata, valamint az annak során alkalmazható felhasználó-központú termékmenedzsment módszerek A piacon aktuálisan alkalmazott termékmenedzsment eszközök, termékinnovációs folyamatok Folyamatmodellezés célja, valamint egy konkrét folyamatmodellező szoftver bemutatása Termékinnovációs modellek generációi A sikeres termékinnováció menedzsment kérdései Szoftvertermékek termékmenedzsmentje, UX Termékélmény. Az érzelmek hasznosítása a márkaépítésben. A termékfejlesztés speciális területei (vendégelőadások különféle piaci szereplőkkel) Gyakorlati óra külső helyszínen (sikeresen termékfejlesztési és termékmenedzselési gyakorlat megismerése helyszíni látogatás során).

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Szabó Bálint egyetemi adjunktus szabo.balint@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.