Szak: Köznevelési mestervezető szak 2016/17/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja segítséget adni minden olyan hallgatónak, akik szakdolgozatuk írásakor saját területükön értelmezett problémakör tudományos igényeknek megfelelő feltárására, az eredmények értelmezésére és közreadására törekednek, bevezető szinten. A tantárgy oktatásánál szempont a gyakorlat-központúság, az elméleti ismereteket a laborgyakorlatokon mélyíthetik el a résztvevők.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a csapatfejlődés szakaszait
- Ismeri a csapatmunkára alkalmasság feltételeit
- Ismeri a homogén és heterogén csoportok jellemzőit
- Ismeri a nehéz csoporttagokkal való konfliktusok kezelését.
Képesség
- Képes együttműködésre, mások motiválására.
- Képes a csoportban való vezető szerepe tudatosítására.
- Képes a önreflexióra.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Belbin, M. (2003) A TEAM, avagy az együttműködő csapat. SHL könyvek 5. kiadás. Budapest: Edge 2000 Kiadó.
- Mészáros Aranka (szerk.). A munkahely szociálpszichológiai jelenségvilága. I. Egyének és csoportok. Miskolc: Z-Press Kiadó Kft.
- Gellert, M. Nowak, C. (2010). Csapaépítés nagykönyve. Miskolc: Z-Press Kft.
Általános szabályok
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés: A tréningfoglalkozásokon való 100 %-os részvétel. Aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. A félév során három, egyenként 4-5 oldalas házi dolgozat leadása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- tréningfoglalkozáson való aktív részvétel: 40
- 1. dolgozat: 20
- 2. dolgozat: 20
- 3. dolgozat: 20
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 6 |
házi feladat elkészítése | 46 |
egyéb felkészülés | 8 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A csoport fogalma, típusai. A csapat értelmezése. (Saját csoport élmények) |
2. | Csapatmunka előnyei, előfor-mái (Leggyakoribb csapatmunka lehetőségek a munkahelyemen) |
3. | Munkamegosztás, a csapatmunkára való alkalmasság kérdései |
4. | Egyéni és csapat igények feltérképezése, szerződéskötés |
5. | Csoportfejlődés szakaszai, a csapatalakítás fázisai. Az egyéni, a csoport és a feladat által támasztott követelmények alakulása. (Vezető szerepe a csapatépítésében) |
6. | Csoportdinamikai kérdések, a vezető szerepe, nehéz csoporttagok |
7. | Szerepek alakulása: feladatszerepek, csoportfenntartó szerepek. Homogén, heterogén csoportok. (Szerepeim a csapatban) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.