I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
TEAM BUILDING TECHNIQUES, METHODS I.
ID (subject code)
BMEGT51S356
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
6
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Benedek András
Position
professor emeritus
Contact details
benedek.andras@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Senior Manager in Public Education programme from 2016/17/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

The aim of the course is to help all students who, when writing their thesis, strive to explore the problems in their field in accordance with the scientific needs, to interpret and publish the results, at an introductory level. When teaching the subject, the focus is on practice, and participants can deepen their theoretical knowledge through laboratory exercises.

Academic results

Knowledge
  1. Ismeri a csapatfejlődés szakaszait
  2. Ismeri a csapatmunkára alkalmasság feltételeit
  3. Ismeri a homogén és heterogén csoportok jellemzőit
  4. Ismeri a nehéz csoporttagokkal való konfliktusok kezelését.
Skills
  1. Képes együttműködésre, mások motiválására.
  2. Képes a csoportban való vezető szerepe tudatosítására.
  3. Képes a önreflexióra.
Attitude
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Independence and responsibility
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Teaching methodology

Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques, optional assignments prepared independently and in group work.

Materials supporting learning

  • Belbin, M. (2003) A TEAM, avagy az együttműködő csapat. SHL könyvek 5. kiadás. Budapest: Edge 2000 Kiadó.
  • Mészáros Aranka (szerk.). A munkahely szociálpszichológiai jelenségvilága. I. Egyének és csoportok. Miskolc: Z-Press Kiadó Kft.
  • Gellert, M. Nowak, C. (2010). Csapaépítés nagykönyve. Miskolc: Z-Press Kft.

General Rules

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés: A tréningfoglalkozásokon való 100 %-os részvétel. Aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. A félév során három, egyenként 4-5 oldalas házi dolgozat leadása.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • tréningfoglalkozáson való aktív részvétel: 40
  • 1. dolgozat: 20
  • 2. dolgozat: 20
  • 3. dolgozat: 20
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Érdemjegy megállapítása

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 88-95
Good 76-87
Satisfactory 63-75
Pass 50-62
Fail 0-49

Retake and late completion

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 6
házi feladat elkészítése 46
egyéb felkészülés 8
összesen 60

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. The concept and types of the group. Interpretation of the team. (My group experiences)
2. Advantages and forms of teamwork (Most common teamwork opportunities at my workplace)
3. Division of work, questions of suitability for teamwork
4. Mapping individual and team needs, signing contracts
5. Stages of group development, phases of team formation. The development of individual, group and task requirements. (His leading role in team building)
6. Group dynamic issues, the role of the leader, difficult group members
7. Development of roles: task roles, group maintenance roles. Homogeneous and heterogeneous groups. (My roles in the team)

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements