I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZAKKÉPZÉSIGAZGATÁS
Azonosító
BMEGT51S582
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Benedek András DsC.
Beosztása
professor emeritus
Email címe
benedek.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

Annak elérése, hogy a hallgató ismerje és megértse a szakképzés jelenlegi rendszerét. Ismerje a gazdaság, a munkaerőpiac kihívásait és megértse a szakképzés válaszait a kihívásokra. Értse az európai és magyar szakképzésfejlesztési stratégiákat. Kiemelkedően fontos célkitűzés, hogy a hallgató el tudja helyezni a szakképzést a magyar oktatási rendszerben, lássa a szakképzés önállóságának alapjait és értse a közneveléssel, valamint a felsőoktatással való kapcsolódási pontokat. A hallgató ismerje a szakképzési rendszer intézményi formáit, alapvető fogalmait. Alaposan lássa a tartalmi szabályozókat és a szakképzési rendszer sajátos vizsgarendszerét. Alapvetően fontos cél, hogy a hallgató bármilyen intézmény típusban dolgozik megértse a szakképzési ismeretek fontosságát és sokrétű hasznosulási lehetőségét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában lesz a szakképzés történeti fejlődésével, a jelenlegi szakképzési rendszer sajátosságaival.
  2. Ismeri a nemzetközi és hazai képzési keretrendszereket.
  3. Megérti, hogy a magyar oktatási rendszer 3 pillérű rendszer, melyben a szakképzés önálló, de ismeri a felsőoktatással és a közneveléssel való kapcsolódási pontokat.
  4. Átlátja a szakképzési rendszer szervezeti rendszerét és tartalmi szabályozását.
  5. Ismeri és átlátja a szakképzési vizsgarendszert.
Képesség
  1. Képes lesz követni a jelenlegi gazdasági folyamatokat, értelmezni tudja a gazdaság szereplők munkaerőpiaci igényeit.
  2. Képes lesz a szakképzést érintő jogi szabályozást értelmezni és intézménye vonatkozásában alkalmazni.
  3. Képes lesz a szakképzés tárgyában a helyes fogalomhasználatra és ismerni fogja a szakképzést érintő alapvető összefüggéseket.
  4. Képes lesz a szakképzést érintő problémák szakszerű fölismerésére és a problémák megoldására.
  5. Képes lesz a szakképzést érintő kérdésekben hitelesen tájékoztatni, kommunikálni.
Attitűd
  1. Fogékony lesz a szakképzést érintő folyamatok irányában.
  2. Kialakul elkötelezettsége a szakképzést érintő szakmai kérdések, stratégiai kérdések irányában.
  3. Együttműködő lesz a szakképzési rendszer partnerei irányába.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes az intézményi szakképzési feladatok koordinálására.
  2. Önállóan képes a szakképzést érintő folyamatok áttekintésére és az intézményi adaptálására.
  3. Önállóan képes a szakképzési szakmai dokumentumok adaptálására, intézményi fejlesztésére.
  4. Felelősséget vállal az intézményi szakképzési területek szakmai helyességéért.

Oktatásmódszertan

Kisebb bevezető előadás, sajátélményű egyéni és csoportos gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Stratégiai dokumentumok:
  • 1168/2019.(III.28.)Korm. határozat a Szakképzés 4.0- A szakképzés és a felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira
  • Jogszabályok:
  • 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
  • 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 12/2020. (II.7.)Korm. rendelet a szakképzési törvény végrehajtásáról
  • 11/2020. (II.7.) Korm. rendelet a felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról
  • Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • központi feladatlap kitöltése • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • központi feladatlap: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A foglalkozáson való részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88–94
75–87
Közepes 62–74
Elégséges 50–61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórán 8
felkészülés a félévközi jegy megszerzésére 120
gyakorló teszt kitöltése 30
egyéb felkészülés 22
összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • Bevezetés a szakképzés tanulmányozásába. A szakképzés előtt álló folyamatok kihívások, gazdasági környezet, szakképzés fejlesztési stratégiák. • A szakképzés rendszerének jogi szabályozása, a szakképzési alapfogalmak. A szakképzési rendszer szervezeti keretei. • Nemzetközi és hazai képzési rendszerek. • A szakképzés tartalmi szabályozása. • Vizsgarendszer a szakképzésben. • Vonzó szakképzés, életpályák a szakképzésben, pályaorientáció • A szakképzés és a felnőttképzés kapcsolata • Duális szakképzés Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés a szakképzés tanulmányozásába. A szakképzés előtt álló folyamatok kihívások, gazdasági környezet, szakképzésfejlesztési stratégiák.
2. A szakképzés rendszerének jogi szabályozása, a szakképzési alapfogalmak. A szakképzési rendszer szervezeti keretei.
3. Nemzetközi és hazai képzési rendszerek.
4. A szakképzés tartalmi szabályozása.
5. Vizsgarendszer a szakképzésben.
6. Vonzó szaképzés, életpályák a szakképzésben, pályaorientáció
7. A szakképzés és a felnőttképzés kapcsolata
8. Duális szakképzés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.