Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Objectives
To ensure that the student knows and understands the current system of vocational training. Know the challenges of the economy, the labour market and understand the responses of vocational training to the challenges. Understand European and Hungarian vocational training development strategies. An extremely important objective is that the student can place vocational training in the Hungarian education system, see the basics of the autonomy of vocational education and training and understand the links with public education and higher education. The student is familiar with the institutional forms and basic concepts of the vocational training system. Take a close look at the content regulators and the specific examination system of the vocational training system. An essential goal is that the student works in any type of institution to understand the importance of vocational training knowledge and its multifaceted possibilities of utilization.
Academic results
Knowledge
- You will be aware of the historical development of vocational training and the specificities of the current vocational training system.
- You are familiar with international and domestic training frameworks.
- He understands that the Hungarian education system is a 3-pillar system in which vocational training is independent, but knows the links with higher education and public education.
- Understands the organisational system and content regulation of the vocational training system.
- Know and understand the vet examination system.
Skills
- It will be able to follow current economic processes and understand the needs of economic operators in the labour market.
- It will be able to interpret and apply the legislation affecting vocational training to its institution.
- It will be able to use the right concept in the field of vocational training and will be aware of the fundamental context of vocational training.
- It will be able to professionally identify problems affecting vocational training and to solve problems.
- You will be able to communicate credibly on issues concerning vocational training.
Attitude
- You will be receptive to vocational training processes.
- It develops a commitment to professional issues and strategic issues affecting vocational training.
- It will cooperate with the partners of the VOCATIONAL TRAINING SYSTEM.
Independence and responsibility
- It is able to coordinate institutional vocational training tasks independently.
- It is able to independently review and adapt the processes affecting vocational training.
- It is able to adapt and institutionally develop vocational documents for vocational training independently.
- It takes responsibility for the professional correctness of institutional vocational training areas.
Teaching methodology
Minor introductory lectures, self-experience individual and group exercises, communication in writing and orally, use of IT tools and techniques, optional tasks created independently and in group work.
Materials supporting learning
- Stratégiai dokumentumok:
- 1168/2019.(III.28.)Korm. határozat a Szakképzés 4.0- A szakképzés és a felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira
- Jogszabályok:
- 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
- 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 12/2020. (II.7.)Korm. rendelet a szakképzési törvény végrehajtásáról
- 11/2020. (II.7.) Korm. rendelet a felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról
- Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven
General Rules
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • központi feladatlap kitöltése • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- központi feladatlap: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
A foglalkozáson való részvétel.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 88–94 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50–61 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel kontaktórán | 8 |
felkészülés a félévközi jegy megszerzésére | 120 |
gyakorló teszt kitöltése | 30 |
egyéb felkészülés | 22 |
összesen | 180 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • Bevezetés a szakképzés tanulmányozásába. A szakképzés előtt álló folyamatok kihívások, gazdasági környezet, szakképzés fejlesztési stratégiák. • A szakképzés rendszerének jogi szabályozása, a szakképzési alapfogalmak. A szakképzési rendszer szervezeti keretei. • Nemzetközi és hazai képzési rendszerek. • A szakképzés tartalmi szabályozása. • Vizsgarendszer a szakképzésben. • Vonzó szakképzés, életpályák a szakképzésben, pályaorientáció • A szakképzés és a felnőttképzés kapcsolata • Duális szakképzés Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Introduction to the study of vocational training. Challenges of the processes facing vocational education, economic environment, vocational education development strategies. |
2. | Legal regulation of the vocational training system, basic concepts of vocational training. The organizational framework of the vocational training system. |
3. | International and domestic training systems. |
4. | Content regulation of vocational training. |
5. | Examination system in vocational training. |
6. | Attractive vocational training, career paths in vocational training, career guidance |
7. | The relationship between vocational education and adult education |
8. | Dual vocational training |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|