Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A Minőségmenedzsment alapjai kötelező tantárgy, amely a hallgatókat megismerteti a minőségmenedzsment alapvető kérdéseivel, a Total Quality Management vezetési filozófia alapjaival és a minőségügyi rendszerek fejlesztésében és hatékony működtetésében használatos legfontosabb alapelvekkel és minőségmódszerekkel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a minőségmenedzsment rendszerek szerepét a szervezetek működésében.
- Ismeri a TQM, az ISO 9000 szabványcsalád és az EFQM modell tárgykörének alapvető, átfogó tényeit, alapelveit.
- Ismeri a minőségmenedzsment rendszerek, a TQM, a Lean menedzsment és a Six Sigma területének legfontosabb összefüggéseit.
- Ismeri a minőségmenedzsment alapvető hibaelemzési módszereit, eszközeit.
Képesség
- Képes a minőségmenedzsment problémák alapfokú analízisére, az összefüggések szintetikus megfogalmazására és értékelésére.
- Rendelkezik az alapvető minőségmenedzsment modellek és megközelítések önálló tanulásához szükséges képességekkel.
- Képes rutin minőségmenedzsment problémák azonosítására, az azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására.
- Képes használni, megérteni a minőségmenedzsment, a TQM, az ISO 9000 és az EFQM jellemző szakirodalmát.
- Képes a másokkal való kooperációra a minőségmenedzsment területhez kötődően.
Attitűd
- Ismeri, vállalja és hitelesen képviseli a minőségmenedzsment szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- Nyitott a minőségmenedzsment átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
- Folyamatos önképzés, önfejlesztés igénye jellemzi.
- A minőségmenedzsment megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja.
- Együttműködés és felelősség jellemzi a minőségmenedzsment képzett szakembereihez kötődően.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a minőségmenedzsment szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
Oktatásmódszertan
Előadások, gyakorlati feladatok, esettanulmányok, kommunikáció írásban és szóban, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Kövesi J- Topár J.(szerk.): A minőségmenedzsment alapjai Typotex Budapest 2012.
- Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Teljes körű minőségmenedzsment TQM, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001, 2004.
- ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények (ISO 9000 Standard)
- Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
- Ross, J.E.: Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
- Sower, V.E.: Essential of Quality with cases and experiential exercises, Wiley, 2011.
- Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Total Quality Management, Addison Wesley, 1993.
- Topár, J.: A minőségmenedzsment rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozások-nál, Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
- Topár J. 2015. A minőségmenedzsment rendszerek szerepe a szervezetek működésében (lehetőségek és gondok). Minőség és megbízhatóság, XLIX. 3-4., pp.159-168.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és részteljesítmény értékelés (aktív részvétel és csoportmunka) formájában történik. A tantárgy követelményei két részből (I. és II.) tevődnek össze.
Teljesítményértékelési módszerek
I. A tárgyteljesítés követelménye a félév során a két, egyenként 30 pontos zh összesen 45 %-os (27 pont) megírása, de a zh-kon külön-külön is el kell érni legalább 6 pontot. II. Csoportban kidolgozott feladatok beadása a gyakorlatokon legalább a gyakorlatok 50 %-n. 10 gyakorlaton összesen 10*6 = 60 pont szerezhető, melyből maximum 40 pont kerül beszámításra. A feladatok elkészítése a gyakorlatokhoz kötött, csapatonként papír alapú feladatsoron kell elkészíteni, a beadási határidő a gyakorlat vége. A csapatok összeállítása önkéntes, hétről hétre változhat, és nagyságára vonatkozóan gyakorlatonként eltérő előírások lesznek. A gyakorlaton való részvételt ellenőrizzük, minimum 50%-os részvétel feltétel. (Ez 10 gyakorlat esetén 5 gyakorlatot jelent. A gyakorlati pontszerzés feltétele a gyakorlaton való részvétel.) A tárgyteljesítés követelménye a ZH-kból és a gyakorlatokból elért minimum 50 pont, az előadáson szerzett pluszpontok csak ennek elérését követően adódnak hozzá a pontszámhoz.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel és csoportfeladatok): 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 93-100 |
Jeles | 88–92 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékeléseknél egyenként minimum a pontok 20 %-át, illetve a két zh-ból együtt a pontok 45 %-át el kell érni. Mindkét zárhelyi pótolható/javítható. Javítás esetén a pótzárthelyin elért eredmény számít bele a végeredménybe. Pótpót ZH lehetőség nincs. 2) A részteljesítmény értékelés (pluszpont és csapatmunka) – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 26 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Minőség fogalma, minőségmenedzsment alapok, minőségmenedzsment evolúció |
2. | Teljeskörű Minőségmenedzsment (TQM) alapjai, teljeskörű elköteleződés és felhatalmazás, vezető és menedzser közötti különbségek |
3. | Vevőközpontúság alapjai, termékek és szolgáltatások közötti különbségek minőség szemszögből |
4. | Folyamatfejlesztési modellek és alapvető folyamatfejlesztési módszerek és eszközök |
5. | Six Sigma és Lean menedzsment alapjai |
6. | Megbízhatóságelmélet |
7. | Minőségmenedzsment rendszerek alapjai, formalizált minőségmenedzsment rendszerek, ISO |
8. | Szervezeti önértékelés alapjai, önértékelési szempontok, EFQM, minőség díjak |
9. | Statisztikai folyamatszabályozás alapjai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Benedek Petra | egyetemi adjunktus | benedek.petra@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.