I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MINŐSÉGMENEDZSMENT ALAPJAI
Azonosító
BMEGT20A015
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Surman Vivien
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
surman.vivien@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Vállalatgazdaságtan I. (BMEGT20A006) vagy Vállalatgazdaságtan (BMEGT20A050)
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Minőségmenedzsment (BMEVEKFA615); Minőségmenedzsment (BMEGT20ML11); Minőségmenedzsment (BMEGT20ML49); Minőségmenedzsment (BMEGT20MN03
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A Minőségmenedzsment alapjai kötelező tantárgy, amely a hallgatókat megismerteti a minőségmenedzsment alapvető kérdéseivel, a Total Quality Management vezetési filozófia alapjaival és a minőségügyi rendszerek fejlesztésében és hatékony működtetésében használatos legfontosabb alapelvekkel és minőségmódszerekkel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a minőségmenedzsment rendszerek szerepét a szervezetek működésében.
  2. Ismeri a TQM, az ISO 9000 szabványcsalád és az EFQM modell tárgykörének alapvető, átfogó tényeit, alapelveit.
  3. Ismeri a minőségmenedzsment rendszerek, a TQM, a Lean menedzsment és a Six Sigma területének legfontosabb összefüggéseit.
  4. Ismeri a minőségmenedzsment alapvető hibaelemzési módszereit, eszközeit.
Képesség
  1. Képes a minőségmenedzsment problémák alapfokú analízisére, az összefüggések szintetikus megfogalmazására és értékelésére.
  2. Rendelkezik az alapvető minőségmenedzsment modellek és megközelítések önálló tanulásához szükséges képességekkel.
  3. Képes rutin minőségmenedzsment problémák azonosítására, az azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására.
  4. Képes használni, megérteni a minőségmenedzsment, a TQM, az ISO 9000 és az EFQM jellemző szakirodalmát.
  5. Képes a másokkal való kooperációra a minőségmenedzsment területhez kötődően.
Attitűd
  1. Ismeri, vállalja és hitelesen képviseli a minőségmenedzsment szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  2. Nyitott a minőségmenedzsment átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására.
  3. Folyamatos önképzés, önfejlesztés igénye jellemzi.
  4. A minőségmenedzsment megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja.
  5. Együttműködés és felelősség jellemzi a minőségmenedzsment képzett szakembereihez kötődően.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a minőségmenedzsment szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.

Oktatásmódszertan

Előadások, gyakorlati feladatok, esettanulmányok, kommunikáció írásban és szóban, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.

Tanulástámogató anyagok

  • Kövesi J- Topár J.(szerk.): A minőségmenedzsment alapjai Typotex Budapest 2012.
  • Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Teljes körű minőségmenedzsment TQM, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001, 2004.
  • ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények (ISO 9000 Standard)
  • Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
  • Ross, J.E.: Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
  • Sower, V.E.: Essential of Quality with cases and experiential exercises, Wiley, 2011.
  • Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Total Quality Management, Addison Wesley, 1993.
  • Topár, J.: A minőségmenedzsment rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozások-nál, Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
  • Topár J. 2015. A minőségmenedzsment rendszerek szerepe a szervezetek működésében (lehetőségek és gondok). Minőség és megbízhatóság, XLIX. 3-4., pp.159-168.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és részteljesítmény értékelés (aktív részvétel és csoportmunka) formájában történik. A tantárgy követelményei két részből (I. és II.) tevődnek össze.

Teljesítményértékelési módszerek

I. A tárgyteljesítés követelménye a félév során a két, egyenként 30 pontos zh összesen 45 %-os (27 pont) megírása, de a zh-kon külön-külön is el kell érni legalább 6 pontot. II. Csoportban kidolgozott feladatok beadása a gyakorlatokon legalább a gyakorlatok 50 %-n. 10 gyakorlaton összesen 10*6 = 60 pont szerezhető, melyből maximum 40 pont kerül beszámításra. A feladatok elkészítése a gyakorlatokhoz kötött, csapatonként papír alapú feladatsoron kell elkészíteni, a beadási határidő a gyakorlat vége. A csapatok összeállítása önkéntes, hétről hétre változhat, és nagyságára vonatkozóan gyakorlatonként eltérő előírások lesznek. A gyakorlaton való részvételt ellenőrizzük, minimum 50%-os részvétel feltétel. (Ez 10 gyakorlat esetén 5 gyakorlatot jelent. A gyakorlati pontszerzés feltétele a gyakorlaton való részvétel.) A tárgyteljesítés követelménye a ZH-kból és a gyakorlatokból elért minimum 50 pont, az előadáson szerzett pluszpontok csak ennek elérését követően adódnak hozzá a pontszámhoz.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel és csoportfeladatok): 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 93-100
Jeles 88–92
75–87
Közepes 62–74
Elégséges 50–61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékeléseknél egyenként minimum a pontok 20 %-át, illetve a két zh-ból együtt a pontok 45 %-át el kell érni. Mindkét zárhelyi pótolható/javítható. Javítás esetén a pótzárthelyin elért eredmény számít bele a végeredménybe. Pótpót ZH lehetőség nincs. 2) A részteljesítmény értékelés (pluszpont és csapatmunka) – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 26
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Minőség fogalma, minőségmenedzsment alapok, minőségmenedzsment evolúció
2. Teljeskörű Minőségmenedzsment (TQM) alapjai, teljeskörű elköteleződés és felhatalmazás, vezető és menedzser közötti különbségek
3. Vevőközpontúság alapjai, termékek és szolgáltatások közötti különbségek minőség szemszögből
4. Folyamatfejlesztési modellek és alapvető folyamatfejlesztési módszerek és eszközök
5. Six Sigma és Lean menedzsment alapjai
6. Megbízhatóságelmélet
7. Minőségmenedzsment rendszerek alapjai, formalizált minőségmenedzsment rendszerek, ISO
8. Szervezeti önértékelés alapjai, önértékelési szempontok, EFQM, minőség díjak
9. Statisztikai folyamatszabályozás alapjai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Benedek Petra egyetemi adjunktus benedek.petra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.