Szak: A fenntarthatóság elvének komplex alkalmazására felkészítő pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
Tisztában van a fenntarthatóság tantárgyi tartalmainak, kompetenciafejlesztési elvárásainak és módjának átadásával. A fenntarthatóság tantárgy tanításával kapcsolatos módszerek, eljárások technikák megtanítása. Az élménypedagógia, illetve a tevékenységközpontú, kooperatív megoldások alkalmazása a fenntarthatósági tartalmak elsajátításának érdekében, illetve a kompetenciafejlesztési és szemléletformálási céllal.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az élménypedagógia elméletét és módszereit.
- Ismeri a feladatkészítés kreatív és fejlesztő általános és a fenntarthatósághoz kapcsolódó sajátos módszereit.
- Ismeri a különböző munkaformákban való tanulásirányítás eljárásait.
- Ismeri a terepgyakorlatok megtervezésének és levezetésének mikéntjét.
Képesség
- Szakterületén belül korszerű. naprakész tudással és holisztikus szemlélettel rendelkezzen.
- A feladatadása kreatív, fejlesztő.
- Képes az élménypedagógia módszertárának alkalmazására.
- Adekvát módon és rendszeresen alkalmazza az IKT adta lehetőségeket
Attitűd
- Tanulókkal való kapcsolata partneri.
- Tanulásirányító tutor szerepében vezesse a tanulót.
- Várja el, hogy a tanuló megfogalmazza önálló gondolatait, véleményét. 4. Az elvárásai, értékelési szempontjai pontosak, egyértelműek legyenek, minősítését indokolja.
- Az elvárásai, értékelési szempontjai pontosak, egyértelműek legyenek, minősítését indokolja.
- Támogatja a tanulók vitaképességét, önálló véleményalkotását, kritikus gondolkodását.
Önállóság és felelősség
- Elkötelezett az egyéni és intézményi szintű tudásmegosztás, hálózatosodás irányába.
- Felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatba történő beépítéséért.
Oktatásmódszertan
4 óra elmélet: frontális előadás, amelyet a téma gyakorlati feldolgozása követ kooperatív technikák alkalmazásával. 8 óra gyakorlat: Önálló hallgatói tevékenység: 1. A kreatív és fejlesztő feladatkészítés és feladatadás módszerei 2. Zöld Föld program tananyagához kapcsolódó tanulástervezés
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok / Textbooks, notes, downloads
- 1. A fenntarthatóság tanításának módszertani kérdései https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000331-b52cbb52ce/FENNTART_MODSZERTAN_j_9-12.pdf?ph=cb2d6689c1
- 2. Fenntarthatóság vizsgakövetelmények
- https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/erettsegi/vizsgakovetelmenyek2024/fenntarthatosag_2024.pdf
- 3. Fenntarthatóság kerettantervek
- https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettanterv_7_melleklet/
- 4. Zöld Föld, illetve Zöld Föld haladóknak tankönyv és munkafüzet
- https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000337-8b6298b62c/OH-FNT910TA__teljes%20%281%29.pdf?ph=cb2d6689c1
- https://cb2d6689c1.clvaw-cdnwnd.com/4d3cbb8e8266bcee55c3cc5664774c73/200000336-c37c4c37c8/OH-FNT910MA__teljes%20%281%29.pdf?ph=cb2d6689c1
- https://drive.google.com/file/d/1sPHmjtl2yS-D0-rPjW0HbxRoaEGMqfWV/view
- https://drive.google.com/file/d/17YLoOWAFGukfqqKKcbmSKiXEQFd6hoZT/view
- 5. Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002 Interneten: https://docplayer.hu/109575883-Hogyan-alakul-ki-a-tudas-a-gyerekekben-konstruktivizmus-es-pedagogia.html
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Különböző tantárgyak projektvizsgáinak (leírás, követelmény, értékelés) összehasonlítása – az összehasonlító elemzés szakmai minősége, különbségek és hasonlóságok felismerése. 1. Egy tantermi tanóra és egy terepgyakorlat modellezése, részletes óreterv készítése 2. Feladatkészítés (a feladat fejlesztési céljának meghatározásával)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 20
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50
- 3. részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 30
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88– 94 |
Jó | 75– 87 |
Közepes | 62– 74 |
Elégséges | 50– 61 |
Elégtelen | 0- 49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
házi feladatra felkészülés | 128 |
egyéb felkészülés | 40 |
Összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A kutatói szemlélet megalapozása fenntarthatósági tartalmak elemzésével |
2. | Információkezelés (Jelen esetben információnak bármit tekinthetünk, amiből adatokat nyerhetők): |
3. | Adatgyűjtés |
4. | Adatok rendszerezése |
5. | Adatok közötti viszonyok felfedezése |
6. | Az adatok közötti viszonyok megteremtése |
7. | Az adatok között viszonyok feltételeinek megváltoztatása a viszonyok megváltoztatása érdekében |
8. | Információalkotás és -átadás. |
9. | Az információszerzés és átadás elektronikus eszköztára |
10. | Az emberek közötti együttműködéssel kapcsolatos ismeretek, képességek, attitűdök elemzése a fenntarthatóság előmozdatása érdekében: |
11. | Önérvényesítés |
12. | Normaismeret, normaalkalmazás |
13. | Konfliktuskezelés |
14. | Együttműködés |
15. | A fenntarthatósággal kapcsolatos problémakezelés valós helyzetek elemzésével: |
16. | Problémafelismerés |
17. | Problémaelemzés |
18. | Megoldástervezés |
19. | Időkezelés: |
20. | Döntéshozás (indoklás) |
21. | Értékelés |
22. | Korrekció |
23. | A saját tapasztalatok, élmények és viselkedés elemzése és értékelése a fenntarthatósággal kapcsolatban (Önismeret-fejlesztés). |
24. | Feladatkészítés adott témekörben. |
25. | Prezentációs kompetenciák fejlesztése. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.