I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FELNŐTTEK SZAKKÉPZÉSE ÉS A GAZDASÁG
Azonosító
BMEGT51M106
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bükki Eszter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bukki.eszter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A 21. századi gazdasági, technológiai és munkaerőpiaci változások és az egész életen át tartó tanulás lehetőségeinek megteremtése forradalmi változást hozott a felnőttek tanulását illetően. A kurzus célja e változások és hatások megismerése és elemzése a következő kérdéseket vizsgálva: Milyen hatása van a negyedik Ipari Forradalomnak a gazdaságra és a munkaerőpiacra? Milyen új szakmák és készségigények prognosztizálhatók? Hogyan változnak az igények, lehetőségek és a gyakorlat a felnőttek folyamatos képzése, átképzése, továbbképzése tekintetében?

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pedagógia, andragógia, gerontagógia, lifelong learning fogalmait, tudományos kapcsolódásait.
  2. Ismeri a 4.0 Ipari Forradalom és a 21. századi kompetenciák fogalmát.
  3. Ismeri a felnőtt át- és továbbképzés fogalmát, a megváltozott felnőttképzési programok szerepét.
  4. Ismeri a hazai felnőttképzési rendszer fő jellemzőit és a felnőttek tanulását ösztönző és támogató szakpolitikát és eszközöket.
  5. Ismeri az Európai Unió felnőttek tanulására vonatkozó szakpolitikai dokumentumait és támogató eszközeit.
Képesség
  1. Képes saját tanulási tevékenységének önálló elemzésére és fejlesztésére.
  2. Képes értelmezni a gazdasági fejlődés és a felnőttképzés változásának összefüggéseit.
  3. Képes a tanulási eredmény alapú képzéstervezésre.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó a neveléstudomány és oktatáskutatás új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladott tananyag feldolgozását.
  2. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában készített feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Magyar nyelvű irodalom:
  • Magyar Tudomány. Tematikus összeállítás. A munka jövője, a tudomány és a tanulás a 21. század világában. 2018/1. https://mersz.hu/hivatkozas/matud_105/kom/1
  • Balogh, E. (szerk.) (2022). A képességek láthatóvá tételének és elismerésének lehetőségei Magyarországon. Oktatási Hivatal. ISBN 978-963-436-442-9. https://www.magyarkepesites.hu/pub_bin/Validacios_tanulmanykotet.pdf
  • Benedek, A. (2015). Az európai és hazai szakképzési rendszer fejlődésének tendenciái. Tankönyvtár. https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/3928?show=full
  • Farkas, É. (2013). A láthatatlan szakma. Tények és tendenciák a felnőttképzés 25 évéről. typiART. https://mek.oszk.hu/15300/15399/15399.pdf
  • Farkas, É. (2017). A tanulási eredmény alapú képzésfejlesztés hatása a felnőttkori tanulás. Opus et Educatio 4/4. http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/219/357
  • Farkas, É. (2019). A tanulási eredmény alapú Erasmus+ projektek hatása a gazdasági elvárásoknak megfelelni képes szakképzésre. https://tka.hu/docs/palyazatok/a-tanulasi-eredmeny-alapu-erasmus-projektek-hatasa-a-gazdasagi-elvarasoknak-megfelelni-kepes-szakkepzesre1902010934.pdf
  • Farkas, É. (2020). A negyedik ipari forradalom. YouTube videók. https://www.youtube.com/watch?v=lRruiCCxjJA&t=11s, https://www.youtube.com/watch?v=de3xsdXNTpo&t=8s, https://www.youtube.com/watch?v=jYxcycE128o&t=311s
  • Győrpál, Zs.,  Szegedi, E. (2015). Átláthatóság, átjárhatóság, hordozhatóság az oktatási rendszerekben. Tempus Közalapítvány. https://issuu.com/tka_konyvtar/docs/atjarhatosag_disszem_2015_issuu
  • ITM. Szakképzés 4.0 stratégia : https://www.nive.hu/Downloads/Hirek/DL.php?f=szakkepzes-4.0.pdf
  • Simonics, I. (2016). Felnőttek szakképzése. Typotop Kft. ISBN 978-615-80494-4-3 ISSN 2498-7123. http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/24/1/SIMONICS_Felnottek_szakkepzese.pdf
  • Simonics, I. (2016). Szakképzés és gazdaság. Typotop Kft. ISBN 978-615-80494-3-6 ISSN 2498-7123. http://habilitacio.uni-eszterhazy.hu/27/1/SIMONICS_Szakkepzes_es_gazdasag.pdf
  • Tót, É., Szegedi, E.,  Borbély-Pecze, B. T. (2012). Az egész életen át tartó tanulás eszközrendszere. Tempus Közalapítvány. https://tka.hu/docs/palyazatok/lllt_tamogato_eszkozrendsz_issuu_xs.pdf
  • Angol nyelvű irodalom:
  • Cedefop. Skills Forecast. https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/skills-forecast
  • Cedefop (2015). CVET in Europe: the way ahead. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 101. http://data.europa.eu/doi/10.2801/034661
  • Cedefop (2018). Skills forecast: trends and challenges to 2030. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 108. https://data.europa.eu/doi/10.2801/626296
  • Cedefop (2020). Vocational education and training in Europe, 1995-2035: scenarios for European vocational education and training in the 21st century. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 114. http://data.europa.eu/doi/10.2801/794471
  • Cedefop (2020). Empowering adults through upskilling and reskilling pathways: Vol. 1: adult population with potential for upskilling and reskilling. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 112. http://data.europa.eu/doi/10.2801/691134
  • Cedefop (2020). Empowering adults through upskilling and reskilling pathways: Vol. 2: Cedefop analytical framework for developing coordinated and coherent approaches to upskilling pathways for low-skilled adults. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series, No 113. http://data.europa.eu/doi/10.2801/698251
  • Desjardins, R., & Huang, H. (2024). Lifelong learning and skill formation over the life course. In E. Saar and P. Robert (eds), Handbook on Education and Labour Market. Edward Elgar. https://www.researchgate.net/publication/369334283_Lifelong_learning_and_skill_formation_over_the_life_course
  • ManpowerGroup (2016). The Skill Revolution. Digitization and why skills and talent matter. https://www.manpowergroup.co.uk/wp-content/uploads/2017/01/the-skills-revolution_lo.pdf
  • McKinsey & Company (2018). Transforming our jobs: automation in Hungary. https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Hungary/Our%20Insights/Transforming%20our%20jobs%20automation%20in%20Hungary/Automation-report-on-Hungary-EN-May24.pdf
  • OECD (2019). Skills Matter: Additional Results from the Survey of Adult Skills. OECD Skills Studies. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1f029d8f-en
  • OECD (2019). OECD Future of Education and Skills 2030. OECD Learning Compass 2030. A Series of Concept Notes. OECD Publishing. https://issuu.com/oecd.publishing/docs/e2030-learning_compass_2030-concept_notes?fr=xKAE9_zU1NQ
  • OECD (2019). OECD Future of Education and Skills 2030 Concept Note. OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/transformative-competencies/Transformative_Competencies_for_2030_concept_note.pdf
  • UNESCO Institute for Lifelong Learning (2022). 5th global report on adult learning and education: citizenship education: empowering adults for change. ISBN 978-92-820-1247-5. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381666?posInSet=3&queryId=7a32257d-91d1-4a0b-9130-30a68915634b
  • World Economy Forum. A legfrissebb The Future of Work report. https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év végi vizsgával záródik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése az órai beszélgetésekben és a csoportmunkában való részvétel és aktivitás során; az órai hiányzás az órai feladatok otthoni elvégzésével pótolható (20%) B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) az órai tananyagból tett vizsgával zárul a tantárgy (80%)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • folyamatos és aktív részvétel az órákon:: 20
  • félév végén vizsga: 80
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • folyamatos és aktív részvétel az órákon: 20
  • félév végén vizsga : 80
  • összesen: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
75–86
Közepes 62–74
Elégséges 50–61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 42
zh-ra történő felkészülés 38
egyéb felkészülés 10
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Alapfogalmak: Pedagógia, Andragógia, Gerontagógia, Lifelong Learning
2. A szakképzés, felnőttképzés és a gazdaság kapcsolata
3. A 4. Ipari forradalom
4. A munkaerőpiac és a szakmák átalakulása a 21. században
5. A 21. századi kompetenciák
6. A felnőttek szakképzésének támogatását célzó Európai Uniós szakpolitika, eszközök és intézkedések
7. Felnőttképzési rendszerek az EU tagállamaiban
8. A felnőttek tanulását támogató eszközök az EU tagállamaiban
9. A hazai felnőttképzési rendszer történeti áttekintése a rendszerváltástól
10. A jelenlegi hazai felnőttképzési rendszer – jogszabályi keretek
11. A jelenlegi hazai felnőttképzési rendszer – intézményrendszer, felnőttképzők
12. A jelenlegi hazai felnőttképzési rendszer – képzésfejlesztés, a tanulási kimenet alapú szemlélet
13. A felnőttek szakképzésének támogatását célzó hazai szakpolitika
14. A felnőttek szakképzésének támogatását célzó hazai eszközök és intézkedések

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
dr. Szandi-Varga Péter egyetemi adjunktus szandi-varga.peter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.