I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PEDAGÓGIAI KUTATÁSOK MÓDSZERTANA
Azonosító
BMEGT51M555
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
5
Gyakorlat
0
Laboratórium
9
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bükki Eszter
Beosztása
adjunktus
Email címe
bukki.eszter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja megismertetni a tanár szakos hallgatókat a pedagógia területén végzett kutatások szakszerű megtervezésével és azok lefolytatásával. Ez a tudás hasznos támogatást jelent elsőként a szakdolgozatuk megírásánál, majd a későbbi oktatói gyakorlatukban felmerülő kérdések, problémák vizsgálata során. A tantárgy segíteni kívánja a hallgatókat abban, hogy a saját oktatómunkájuk során elért eredményeket a tudományos követelményeket figyelembe legyenek képesek értékelni, értelmezni és közreadni. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pedagógiai kutatások fő jellemzőit, típusait, kutatási stratégiáit és módszereit.
  2. Ismeri a pedagógiai kutatás lépéseit, a jó kutatás kérdés ismérveit és a kutatási hipotézis jellemzőit.
  3. Ismeri a szakirodalom feltárásának és feldolgozásának módszereit.
  4. Ismeri a kérdőívszerkesztés alapelveit és a leíró statisztika alapfogalmait.
  5. Ismeri az interjúkészítés alapelveit és a kvalitatív elemzés alapfogalmait.
  6. Ismeri a kutatásetikai alapelveket.
Képesség
  1. Képes egy kutatási folyamat megtervezésére és megvalósítására.személyiség fejlesztésére, önértékelési képességük kialakítására.
  2. Képes kutatási kérdések és hipotézisek megfogalmazására.
  3. Képes kiválasztani egy adott kutatási kérdésnek megfelelő adatgyűjtési és adatelemzési módszereket.
  4. Képes egy adott kutatási problémához és kérdésekhez megfelelő szakirodalmat gyűjteni és azt feldolgozni
  5. Képes egy kérdőívet megszerkeszteni és a kvantitatív adatokat leíró statisztikai módszerekkel elemezni és értelmezni.
  6. Képes egy interjút megtervezni és elemezni.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
  4. Belátja a kutatásetikai alapelvek betartásának fontosságát.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
  4. Felelősen gyűjti és dolgozza fel a kutatómunkája során gyűjtött adatokat, a kutatásetikai alapelveket követve.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, laborban páros és csoportmunka, egyéni otthoni felkészülés és feladatmegoldás.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező:
  • Csíkos, Cs. (2020). A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 978-963-489-248-9
  • Ajánlott:
  • Babbie, E. (2008): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest, Balassi Kiadó.
  • Szokolszky Ágnes (2020): A pszichológiai kutatás módszertana. Budapest, Osiris Kiadó.
  • Sántha, K. (2022). Kvalitatív tartalomelemzés. ELTE Eötvös Kiadó. ISBN 978 963 9955 95 0
  • STATHELP - Soltész-Várhelyi Klára videói és ppt-éi
  • Kontra, J. (2011). A pedagógiai kutatások módszertana. Egyetemi jegyzet. Kaposvár, Kaposvári Egyetem. ISBN 978-963-9659-08-7 https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
  • Sólyom Barbara (2021): A kutatásmódszertan alapjai. Egyetemi jegyzet.
  • Andy Field SPSS könyve és angol nyelvű videói
  • Mitev, A.,  Sajtos, L. (?). SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó. ISBN 978-963-9659-08-7
  • Nahalka, I. (2015). Tanulói teljesítménymérések alkalmazhatósága a neveléstudományban. In: Széll, K (szerk.) Mit mér a műszer? A tanulói teljesítménymérések alkalmazhatóságáról. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI), pp. 23-36.
  • Cohen, L.; Manion, L.,  Morrison, K. (2011): Research Methods in Education. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203720967
  • Denzin, N. K.; Lincoln, Y. S.; Giardina, M.,  Cannella, G. S. (2011, szerk.) The SAGE Handbook of Qualitative Research. London: SAGE Publications. ISBN: 978-1-0719-2874-5

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során elkészített három házi feladat eredménye (33%, 33%, 34%) alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek értékelése három házi feladat készítése alapján: (1) 15 tételes irodalomjegyzék szabadon választott kutatási témához és annotáció készítése (33%) (2) kutatási terv készítése (33%), (3) leíró statisztikai elemzés készítése megadott Excel adatbázis alapján (34%).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 33
  • részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 33
  • részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 34
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88–95
76–87
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
Házi feladat elkészítés 60
egyéb felkészülés 24
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre (Ezek hossza alapesetben 3 óra (egy alkalom), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat.), míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Előadások témái
1. A tudományos megismerés jellemzői, a pedagógiai kutatás célja, tartalma, környezete, kutatásetika.
2. A problémaválasztás problematikája, kutatási kérdések és hipotézisek.
3. Kutatási stratégiák és mintaválasztás.
4. A kutatás folyamatának lépései, a kutatási terv.
5. A szakirodalom feltárása és feldolgozása.
6. Adatgyűjtési módszerek I.: kérdőívek, tesztek.
7. A matematikai statisztika alapfogalmai, adatfeldolgozás.
8. Leíró statisztikai elemzések.
9. Adatvizualizáció.
10. Összefüggésvizsgálatok, a következtető statisztika alapfogalmai.
11. Adatgyűjtési módszerek I.: interjú, megfigyelés.
12. Kvantitatív adatelemzési módszerek.
13. Tartalomelemzés.
14. A szakdolgozat mint publikációs műfaj, szakirodalmi hivatkozások.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Berzsenyi Emese egyetemi adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Dr. Tóth Péter egyetemi tanár toth.peter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.