Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A hallgató új ismeretekkel megerősítve támaszkodni tudjon eddigi tapasztalataira és még tudatosabban tudja kezelni a szervezetben bekövetkező változásokat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában lesz a változásmenedzselés lehetséges stratégiáival, annak alkalmazhatóságával.
- Tisztában lesz a változásmenedzselés szakaszaival (előkészítés, fellazítás, változás, megszilárdítás, kiértékelés) és az egyes szakaszokban elvégzendő feladatokkal.
- Érteni fogja a változásmenedzselés módszereinek funkcióit (erőtér analízis, kulcsember elemzés, az ellenállás kezelése) és szervezeti szerepét.
- Megérti a változások tipikus dinamikáját a teljesítmény, a hangulat, a támogatás szempontjából.
- Megérti a változások dinamikájának emberi vonatkozásait.
- Megérti és kezelni tudja a változások hátterében húzódó egyéni és csoportszintű dinamikákat, a munkatársi reakciókat
Képesség
- 1. Képes lesz követni és megérteni a változásmenedzselés és a szervezeti jövőkép kapcsolatát, hatékonyságnövelő szerepét.
- 2. Képessé válik a hatékony változás kommunikációra.
- 3. Képessé válik előre felismerni a nehéz helyzeteket, tudatosan felkészülni azok kezelésére.
- 4. Képes lesz megérteni és elfogadni a változások szükségességét.
Attitűd
- 1. Fogékony lesz a szervezeti fejlődés követésére.
- 2. Nyitott lesz a vezetésfejlesztés, szervezetfejlesztés, humánerőforrásfejlesztés, minőségfejlesztés komplexitásának befogadására.
Önállóság és felelősség
- 1. Elfogadja és felelősséget vállal a szervezet fejlesztéseivel kapcsolatos döntésekért
Oktatásmódszertan
• A tréning keretében prezentációval szemléltetett tréneri téma exploráció, csoportfeladatok kiadása, felkészülés irányítása. A csoportok munkájából minden hallgató szereplésével plenáris prezentáció történik. Egyéni megnyilvánulások, plenáris vita, szerepjátékok, helyzetgyakorlatok, tréneri összefoglaló.
Tanulástámogató anyagok
- Oktató által készített prezentáció
- Dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfainé dr. Bakota Éva (2019) Alkalmazott vezetéselmélet BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 258.
- Benedek István (2019): A köznevelési intézmény hatékonysága BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 129.
- Benedek István (2021) 4. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Változásmenedzsment
- Benedek István (2021) 4. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció Változásmenedzsment Ezt megbízás esetén a szervezeti kommunikáció tréninganyagokhoz hasonlóan kidolgozom. A cél, hogy bárki lesz a tréner viszonylag érték és tartalomazonosan történjen a feldolgozás.
- Macpherson, Campbell (2022): A változás bajnokai. Pallas Athéné Kiadó, Budapest
- Farkas Ferenc, Dr. (2005): Változásmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tréninget követő központi teszt kitöltésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a tréningen való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése • teszt megoldása
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- -: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 51-61 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
felkészülés a tréningre | 30 |
tréning kontaktóra | 5 |
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) | 30 |
teszt kitöltése | 1 |
egyéb felkészülés | 24 |
Összesen: | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | • Szervezetdiagnosztika |
2. | • Változási készletek beazonosítása |
3. | • A változás időbelisége, folyamata |
4. | • Változások tipikus görbéje teljesítmény, hangulat, támogatás szempontjából |
5. | • Változásban betöltött tipikus szerepek a kockázati és újítási hajlandóság szempontjából |
6. | • A szervezeti és személyes miért-mit-hogyan kérdései |
7. | • Személyiségtípusok és változáshoz való viszony |
8. | • Változással járó érzelmi, gondolati, fizikai tünetek |
9. | • Kotter nyolclépéses változásirányítási folyamata |
10. | • A szervezeti változások jellemzői, szereplői, folyamata, sikertényezői, buktatói |
11. | • Technikák, amelyekkel a változások céljai, akadályai és lehetőségei feltérképezhetőek (Start-Stop-Keep, Erőtér-elemzés, 5EL Modell) |
12. | • Kommunikáció a változás 4 szakaszában (kommunikáció, konfliktuskezelés, koordináció, kooperáció) |
13. | • Tipikus szervezeti változások és kezelésük különbözősége |
14. | • Változás megélése egyéni és csoportszinten, |
15. | • Szervezetet akadályozó paradigmák |
16. | • Érzelmi hatások, empátia, érzelmi azonosulások |
17. | • Rugalmasság vs. kötöttség |
18. | • Erősségek, gyengeségek |
19. | • Alternatívák közötti választás |
20. | • Motiváció a változásokra, egyéni hajlandóság |
21. | • A változási folyamatban rejlő konfliktusok kezelése |
22. | • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. | - | toth.peter@gtk.bme.hu |