I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
CHANGE MANAGEMENT
ID (subject code)
BMEGT51S610
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
5
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
dr. Tóth Péter 
Position
professor
Contact details
toth.peter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Course organiser postgraduate specialist training programme with public road/air/waterway/railway specialisation

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580884/8/2023 registration number. Valid from: 29.11.2023.

Objectives

Students will be empowered with new knowledge to build on their previous experience and become more aware of how to deal with changes in the organisation.

Academic results

Knowledge
  1. You will be aware of the possible strategies of change management and their applicability.
  2. Be familiar with the phases of change management (preparation, deployment, change, consolidation, evaluation) and the tasks to be performed in each phase.
  3. Understand the functions of change management methods (force analysis, key person analysis, resistance management) and their role in the organisation.
  4. Understand the typical dynamics of change in terms of performance, morale, support.
  5. Understands the human aspects of the dynamics of change.
  6. Understand and manage the individual and group dynamics behind change, the reactions of employees
Skills
  1. 1. Will be able to follow and understand the relationship between change management and organisational vision, and its role in increasing efficiency.
  2. 2. Be able to communicate change effectively.
  3. 3. Be able to anticipate and prepare for difficult situations.
  4. 4. Be able to understand and accept the need for change.
Attitude
  1. 1. Be receptive to following organisational developments.
  2. 2. Be open to the complexities of leadership development, organisational development, human resource development, quality development.
Independence and responsibility
  1. 1. Accept and take responsibility for decisions concerning the development of the organisation

Teaching methodology

• In the framework of the training, exploration of the training topic illustrated by a presentation, handing out group assignments, managing the preparation. A plenary presentation of the groups' work will be made by each student. Individual presentations, plenary discussion, role plays, situational exercises, trainer's summary.

Materials supporting learning

  • Oktató által készített prezentáció
  • Dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfainé dr. Bakota Éva (2019) Alkalmazott vezetéselmélet BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 258.
  • Benedek István (2019): A köznevelési intézmény hatékonysága BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 129.
  • Benedek István (2021) 4. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Változásmenedzsment
  • Benedek István (2021) 4. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció Változásmenedzsment Ezt megbízás esetén a szervezeti kommunikáció tréninganyagokhoz hasonlóan kidolgozom. A cél, hogy bárki lesz a tréner viszonylag érték és tartalomazonosan történjen a feldolgozás.
  • Macpherson, Campbell (2022): A változás bajnokai. Pallas Athéné Kiadó, Budapest
  • Farkas Ferenc, Dr. (2005): Változásmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest

General Rules

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tréninget követő központi teszt kitöltésével.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a tréningen való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése • teszt megoldása

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • -: 100

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 88-94
Good 75-87
Satisfactory 62-74
Pass 51-61
Fail 0-50

Retake and late completion

3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
felkészülés a tréningre 30
tréning kontaktóra 5
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 30
teszt kitöltése 1
egyéb felkészülés 24
Összesen: 90

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. - Organisational diagnostics
2. - Identification of variation sets
3. - Timeliness and process of change
4. - Typical curve of change in terms of performance, mood, support
5. - Typical roles in change in terms of risk-taking and willingness to innovate
6. - Organisational and personal why-what-how questions
7. - Personality types and attitudes to change
8. - Emotional, mental, physical symptoms associated with change
9. - Kotter's eight-step change management process
10. - Organizational change characteristics, actors, process, success factors, pitfalls
11. - Techniques to map change objectives, barriers and opportunities (Start-Stop-Keep, Force Field Analysis, 5EL Model)
12. - Communication in the 4 stages of change (communication, conflict management, coordination, cooperation)
13. - Typical organisational changes and how they are managed differently
14. - Experiencing change at individual and group level,
15. - Paradigms hindering the organisation
16. - Emotional influences, empathy, emotional identification
17. - Flexibility vs. boundedness
18. - Strengths, weaknesses
19. - Choice between alternatives
20. - Motivation to change, individual willingness
21. - Managing conflicts inherent in the change process
22. - What have we learned, what do we take with us? Evaluation of the training

Additional lecturers

Name Position Contact details
Az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. - toth.peter@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements